Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

Planning en voorstellen van toertochten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#1 Bericht door frank8265 »

Ik zit met de gedachte te spelen om hier in Zeeuws Vlaanderen een ligfiets treffen te organiseren.
Bedoeling is om voor de eerste keer gewoon een treffen te doen (met eventueel een kort gezamelijk ritje) en dan bij voldoende animo te laten uitgroeien tot een treffen met een "echte" toertocht.

Nou heb ik vroeger wel regelmatig fietstochten georganiseerd bij m'n toenmalige werkgever, maar dat was relatief simpel. Gewoon lekker stukje fietsen met collega's en zorgen voor een goede lunch onderweg.

Op het gebied van andere soorten tochten / treffen heb ik geen ervaring, dus maar even de hulp van het forum in roepen.

Ik heb 2 sets met vragen:

Aan de mensen die niet organiseren maar wel naar evenementen gaan:
> Wat verwacht je van een treffen / meetup?
> Ga je liever 's morgens of 's middags (uitgaande van dat er in eerste instantie geen toertocht bij zou zijn)?
> Hoeveel kilometer ben je bereid te gaan voor een treffen?
> Liever op een zaterdag of op een zondag?

Aan de mensen die ervaring hebben met het organiseren:
> Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten?
> Hoe lang zou een treffen kunnen / mogen duren?
> Iets regelen bij bestaande horeca of zelf voor iets zorgen?

Graag jullie opmerkingen in de hoop dat we Zeeuws Vlaanderen wat meer bekend kunnen maken met het ligfietsen.
Alle info is welkom!

Grt,

Frank

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#2 Bericht door fcapri »

probleem een beetje is de lokatie.
iemand die +50km verder woont zal al niet zo happig zijn om zover te rijden, dan nog een rondrit en nog eens terugkeren. het is ook niet zo dat je een clubje kan oprichten in je gemeente en dat je 20leden hebt zoals ze met koersfietsen doen. het aantal ligfietsers zal meer verspreid zijn

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#3 Bericht door frank8265 »

fcapri schreef:probleem een beetje is de lokatie.
iemand die +50km verder woont zal al niet zo happig zijn om zover te rijden, dan nog een rondrit en nog eens terugkeren. het is ook niet zo dat je een clubje kan oprichten in je gemeente en dat je 20leden hebt zoals ze met koersfietsen doen. het aantal ligfietsers zal meer verspreid zijn
Bedankt voor je reactie en je hebt gelijk, afstand zal een flinke drempel zijn.
Veel ligfietsers hier in Zeeuws Vlaanderen zijn er inderdaad niet. Wat ik tot nu toe gezien heb zijn er een stuk of 7 denk ik.
Echt groot zal het niet worden, maar ik ben toch van plan om een en ander te organiseren. Wie weet wat er van komt.

En ik zag dat er op de kalender van WOL ook een zeeuws vlaamse activiteit is (hoewel voor mij nog te hoog gegrepen met 125 km), dus er is iets van een basis... :D

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#4 Bericht door bicky »

Treffen
Ligfietsers.be treffen
Ieder jaar wordt er een ligfiets treffen georganiseerd door ligfietsers.be in een andere provincie.
Deze ging in 2009 zelf als eens door in zeeuws vlaanderen.
Deze treffens gaan altijd door eind april.
er wordt overnachting voorzien de vrijdag en zaterdag.
Vrijdagavond is aankomst en spaghetti.
zaterdag worden er verschillende tochten gereden naargelang de afstand.
Zondag is het opruimen en nog een kleine tocht.
Niet iedereen blijft heel het weekend, sommige mensen rijden enkel zaterdag of komen enkel zaterdagavond voor de BBQ.
Wil je keer proefen moet je 28-29-30 april naar nieuwpoort afzakken waar dit jaar het treffen doorgaat

Velomobiel treffen LILI
Limburgers doen ook ieder jaar een treffen voor velomobielen.
Zaterdag een tocht met vrijdag en zaterdagavond overnachtingsmogelijkheden.


Toertocht
Een toertocht is eenvoudiger te organiseren zonder overnachting. de afstand varieert naargelang het type tocht. vorige week reden we bv 35km in de voormiddag.


Zoals je zelf al aanvoelt rijden mensen verder voor een treffen dan voor een toertocht en kruipt er meer werk in een treffen dan in een tocht.
Een tocht plannen kost niet veel werk en is eenvoudig om nieuwe mensen te leren kennen.
fcapri schreef:probleem een beetje is de lokatie. iemand die +50km verder woont zal al niet zo happig zijn om zover te rijden, dan nog een rondrit en nog eens terugkeren. het is ook niet zo dat je een clubje kan oprichten in je gemeente en dat je 20leden hebt zoals ze met koersfietsen doen. het aantal ligfietsers zal meer verspreid zijn
Dan ken je de liggers nog niet genoeg. Er zijn er genoeg die een heel eind fietsen voor een tocht mee te rijden.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#5 Bericht door Wouter D »

Bedankt voor het idee, joop speelde ook al met het idee, Ik dacht zelfs dat we op de laatste WOL-ledenvergadering een jaar geprikt hadden voor het Treffen van de ReserveVlamingen. Gelieve die eerst eens met Joop te bekijken. Hij zal blij zijn dat er een extra voortrekker bij is. Misschien kunnen jullie dan al rustig aan naar een geschikte lokatie gaan zoeken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#6 Bericht door frank8265 »

Ik ga zeker een dezer dagen contact opnemen met Joop. Eens kijken wat we voor elkaar kunnen krijgen.

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#7 Bericht door joop »

Haaa, hou de WOL kalender in de gaten ! Binnenkort staat de uitnodiging er op voor de WOL rit van 9 juli.
Deze zal voor een groot deel door het mooie Zeeuws Vlaanderen gaan. Zet de datum alvast op de kalender.
Niet te missen :D
Er is bij het plannen van de route rekening gehouden met het feit dat veel liggers al een heel eind moeten fietsen vooraleer ze de grens gepasseerd zijn.
Dan wordt zo een rit al gauw wat langer, maar door nu de heen- en terugreis deel te maken van de rit valt het nog mee.
Frank, het is vast een goed idee om te proberen volgend jaar weer eens het Treffen in Zeeuws Vlaanderen te doen. In 2009 was het Treffen in recreatiegebied de Vogel. Was zeer geslaagd, maar mogelijk zijn er nog betere locaties.
We hebben nog even tijd om plannen te maken. PB
Train nog wat tegen 9 juli want het zou mooi zijn als je mee fietst (en voor ons is het al een stukje korter ! )

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#8 Bericht door Ronnius »

bicky schreef:
fcapri schreef:probleem een beetje is de lokatie. iemand die +50km verder woont zal al niet zo happig zijn om zover te rijden, dan nog een rondrit en nog eens terugkeren. het is ook niet zo dat je een clubje kan oprichten in je gemeente en dat je 20leden hebt zoals ze met koersfietsen doen. het aantal ligfietsers zal meer verspreid zijn
Dan ken je de liggers nog niet genoeg. Er zijn er genoeg die een heel eind fietsen voor een tocht mee te rijden.
Idd, er zijn wel al verhalen geweest van 100 km ver rijden (fietsend) om een tocht te kunnen meemaken.
Mijn verste afstand was in 1 dag (tocht + heen en terug) 70 km ver, in 2 dagen (de dag vooraf vertrekken, de dag van de tocht ook terugkeren) 120 km en het verste dat ik ooit gereden ben (heen de dag ervoor, terug de dag erna) was zo een 180-200 km. Ik heb het er wel degelijk over heen en terug fietsend (om te slapen wordt een b&b gezocht). Sommigen hebben er echt wat voorover.

De tocht in Tielt vorige week was voor mij een relatief korte tocht. Ik stond terug thuis met 126 km op de gps.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#9 Bericht door fcapri »

allemaal goed.
stel nu dat je een rondrit doet van 30km. een gemiddelde fietser zal misschien tot 100km willen gaan op 1 dag. dat is dus een straal van 35km rond het treffen.
dan geraak je van uit zeeuws vlaanderen in vogelvlucht net tot in gent. voor mij is het al te ver om te komen.
enkele rit is 80km. heen en terug is 160km samen al, daar nog een rondrit bij, zit ik vlot op 200km.

als ik dan ff kijk naar de dagkilometerlijst 2016 zit ik dan halfweg de lijst bij de kilometervreters. hoeveel bezoekers van het forum hier doen mee met die kilometerlijst en voor hoevelen is het de moeite niet om hun naam erbij te zetten. je hebt misschien 10 man uit die dagkilometerlijst die zover wil rijden.

enfin, je zal wel begrijpen wat ik bedoel. er zijn er altijd die graag kilometers rijden, maar voor het overgrote deel hobbyfietsers is het al te ver. ik doe quasi elke maand rond de 1000km en toch ga ik niet naar een ver treffen rijden. het dit jaar al 2000km gereden en de reden voor die lage stand, is het embarmelijke stormweer van de laatste week

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#10 Bericht door Wouter D »

fcapri, je vergeet de essentie van 'treffen'
Treffen betekent bij ons samenkomen, elkaar ontmoeten, samen fietsen; samen eten, samen drinken terwijl we samen praten en lachen over onze gezamelijke hobby.
Hoe je naar dat treffen gaan is eigenlijk strikt persoonlijk. De ervaring leert me dat gemiddeld per jaar 50% met de fiets komt en 50% met de auto.
Het treffen is altijd meerdere dagen, sommige komen 1 dag, andere blijven een nachtje slapen in een tent, b&b, camper, ...

Jij spreekt over dagafstanden die voor jou te hoog liggen... dan kom je gewoon met de auto en de fiets op de aanhangwagen of boven op ...
Wie met wat of hoe naar het treffen komt hangt zoals je zelf aanbrengt af van de lokatie. Voor een paar enkelingen is elke locatie bereikbaar met de fiets, maar dat geldt dus lang niet voor iedereen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#11 Bericht door fcapri »

en dat is nu verschillend met mij. als ik ga gfietsen, dan ga ik fietsen. ik ga geen 100km rijden met de auto om ver weg een fietstocht te doen van 30km.
evenmin ga ik met de auto 10km rijden om in de basicfit op een loopband te gaan lopen, dan loop ik buiten gewoon ff tot aan de kerk en terug.
als ik wil autorijden, dan ga ik naar een autotreffen (ook een hobby van mij).

ik neem best aan dat niet iedereen zo redeneerd, maar er zullen een hoop mensen zijn waarbij de afstand wel een probleem wordt. en niet iedereen heeft een aanhangwagen of een fiets die makkelijk in de auto past.
ik ben dan ook meer het type voor kleinere ritten in de streek. zoals die rondrit van bicky, was net te doen.
zo een groot treffen zoals de oliebollentocht, jammer maar daar zal ik 99.9% zeker nooit bij zijn.

ik geef hier dan ook mijn menig, zodat een organisator het langs alle kanten kan bekijken, en iedereen zijn gedacht erover ken lezen 8)

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#12 Bericht door frank8265 »

joop schreef: Train nog wat tegen 9 juli want het zou mooi zijn als je mee fietst (en voor ons is het al een stukje korter ! )
Ik ga m'n best doen Joop!

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#13 Bericht door frank8265 »

fcapri schreef:ik geef hier dan ook mijn menig, zodat een organisator het langs alle kanten kan bekijken, en iedereen zijn gedacht erover ken lezen 8)
Alle meningen worden zeer gewaardeerd!
Het is interessant om verschillende standpunten/meningen te horen.
Met eenzijdige blik iets organiseren is half werk leveren naar mijn idee.

Maar ondertussen al flink wat info etc gelezen hier, waarvoor dank!

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#14 Bericht door Pietermels1979 »

ik zal er zijn, afstand is geen probleem. en heb geen verwachtingen dan valt het ook niet tegen. leuk initiatief

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een ligfiets treffen, hoe pak je dat aan?

#15 Bericht door Helen »

Voor mij hangt het ervan af hoe hoog de snelheid ligt van de rit.

Vaak rij ik 70-80 km om een rit mee te rijden met de Limburgse Liggers. Den heen- en terugrit rij ik dan met motor en batterij.
Als ik toekom is de batterij plat. Ik rij de rit zelf mee zonder motor, en laat intussen de batterij laden. Daarom ben ik ook beperkt in snelheid. Bij LILI rijden ze gemiddeld 20 km/h en dat lukt dan wel zonder ondersteuning.
Een keertje ben ik in Gent meegereden (gemiddelde 24/h) en toen was ik echt wel pieredood, dat doen we niet meer (zonder ondersteuning)

Plaats reactie