WOL @ strava?

Planning en voorstellen van toertochten
Bericht
Auteur
svdaele
Neo Prof
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

WOL @ strava?

#1 Bericht door svdaele »

Omdat ik sinds kort (zie mijn vorige post elders) redelijk veel met Strava ben beginnen rijden, heb ik zopas WOL als 'club' toegevoegd. De club is gesloten, aangezien het mij wel handig lijkt dat het wel degelijk een liggers-club is.

Wie wil joinen, kan mij gerust een pb sturen (met je strava-account), dan zend ik jullie een uitnodiging.

Voor wie Strava niet kent: dat is een community waarbij je je loop- of fietsprestaties kan bijhouden (betalende versie laat zelfs toe om hele trainingsschema's op te stellen, naar het schijnt), maar ook te vergelijken met anderen (die je al dan niet kent). Concreet: als je een toertje doet, zie je je totale prestatie op de rit, maar hoogstwaarschijnlijk ben je ook enkele segmenten gepasseerd. Dit zijn kleine stukjes die als dusdanig worden geregistreerd (kan je ook zelf doen, trouwens) en waarop een leaderboard wordt bijgehouden wie het snelst dit stukje heeft afgelegd.
Zelf vind ik het een leuke manier om iets meer competitie in je eigen fietstochten te steken (zowel met jezelf als met anderen), zonder dat je ervoor samen moet rijden. Het lijkt mij daarom wel leuk om enkele Gentse Liggers hun ritten wat te kunnen volgen.

Strava - Praktisch: ga naar http://www.strava.com en maak een account aan.
als je gaat fietsen, neem je je smartphone (android/ios) met strava-app mee
bij de start van je ritje begin je te registreren en op het einde sluit je af. Synchronisatie loopt nadien automatisch bij internetverbinding.
Je kan ook werken met een Garmin Edge, bv. door de rit nadien te uploaden, maar ik geloof dat het ook kan door je Garmin Connect account te koppelen aan je Strava-account (waarna het ook automatisch gebeurt).
Niet zo moeilijk dus en er is maar weinig materiaal vereist (smartphone is genoeg)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#2 Bericht door bicky »

Heb nu paar weken nieuwe telefoon dus probeer ik deze wel eens.
zet mij er maar op (stuur je pm met mijn email)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#3 Bericht door Peter J »

En zo weet "Big Brother” ook meteen waar en wanneer je je ergens bevindt...
Mij niet gelaten maar ik zou me er niet gemakkelijk bij voelen als ik weet dat men constant kan volgen waar ik me bevind.
Vandaar ook dat ik nog steeds over een heel simpele gsm beschik en ik ook niet van plan ben ooit naar zo’n smartphone
over te stappen. Voor alle duidelijkheid, ik heb niets te verbergen, maar ik wil wel nog kunnen gaan en staan waar ik wil
zonder dat dit kan gezien worden door "Big Brother”.
Mensen zouden er beter eens bij stilstaan wat al deze apps en smartphones doen met je privacy... Enerzijds heeft men het
steeds over bescherming van de privacy en anderzijds gooit men zelf zijn volledige privacy te grabbel voor de hele wereld
zonder het zelf te beseffen.
Mijn excuses voor het off-topic gaan, @moderatoren: het staat u vrij dit bericht te verwijderen! :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#4 Bericht door aiai »

Gooit Strava ligfietsers/velomobilisten er niet meer af inmiddels? Dat deden ze klaarblijkelijk op de te vergelijken stukjes, getuige het vrijdagbericht op ligfiets.net op 05 juli 2013.
Strava volgde toen de UCI regels voor wat een "fiets" is.

Dat was een reden voor mij om over te stappen naar Runtastic.
Maar als Strava open staat voor ligfietsers ga ik het wellicht weer gebruiken.

Er is overigens geen app waarin je kan omschrijven of je een hpv hebt met 2, 3 of 4 wielen en of die een stroomlijn heeft of niet etc. Dat zou pas ideaal zijn. Als Strava, of een andere app, dat zou realiseren, dan kan je ook vergelijken met soortgelijke "fietsen". Is dat probleem ook weer uit de wereld (zie ook ligfiets.net).

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#5 Bericht door bicky »

Aanvragen kan via met http://www.strava.com/clubs/46900

svdaele
Neo Prof
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#6 Bericht door svdaele »

aiai schreef:Gooit Strava ligfietsers/velomobilisten er niet meer af inmiddels? Dat deden ze klaarblijkelijk op de te vergelijken stukjes, getuige het vrijdagbericht op ligfiets.net op 05 juli 2013.
Strava volgde toen de UCI regels voor wat een "fiets" is.
Oei, dat wist ik niet. Mij hebben ze voorlopig nog nergens afgegooid, maar ik voer dan ook geen enkel leaderboard aan. Kan me wel voorstellen dat ze pas gaan kijken als je ergens een segment aanvoert met een snelheid die direct een pak hoger ligt dan bij de rest. Ik informeer me verder.
Er is in elk geval wel een "strava recumbent riders" club ook, dus we zijn zeker niet de enige.

EDIT:
dit lijkt min of meer opgelost te zijn (al is dat natuurlijk altijd afwachten). Ten 1ste ging het naar het schijnt enkel om de top-segmenten die er blijkbaar werden afgegooid of die werden geflagd, niet de ligfietsers als dusdanig.
Daarnaast is er op BROL een topic, waar de laatste berichten van oktober dateren en waarin blijkbaar wordt aangegeven dat er geen probleem is met liggers: http://www.bentrideronline.com/messageb ... 05&page=13
Een onderscheid wordt wel gemaakt bij "human-powered". Gezien de discussie en de initiële houding tov liggers (zie iets hoger in de thread), lijkt het mij dat we dit vooral moeten gebruiken voor niet-ondersteunde liggers. Overigen zijn natuurlijk ook welkom in de club, maar worden vriendelijk verzocht om met hun e-Waw (ik zeg maar wat) geen toptijd neer te zetten in een bepaald segment:)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

svdaele
Neo Prof
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#7 Bericht door svdaele »

Peter J schreef:En zo weet "Big Brother” ook meteen waar en wanneer je je ergens bevindt...
Mij niet gelaten maar ik zou me er niet gemakkelijk bij voelen als ik weet dat men constant kan volgen waar ik me bevind.
Prima, Peter. Ik verplicht uiteraard niemand.
Voor de volledigheid: het syncen gebeurt pas na de rit (toch bij de gratis versie), waardoor niemand je real-time kan volgen. Ze kunnen alleen weten waar je bvb. gisteren gefietst hebt.
Ik fiets trouwens zelf zonder internet-connectie, dus tijdens de rit kan niemand zien waar ik ben.

Daarnaast ben ik het met je eens dat mensen een afweging moeten maken tussen hun privacy en wat ze willen doen. Ik vind het zelf wel leuk om mijn (en anderen) hun tijden/ritte te kunnen vergelijken en wil daar wel iets van privacy voor opgeven (want dat doe je onvermijdelijk, daar ben ik het mee eens). Ik wil niet real-time weergeven waar ik ben, en zit dus ook niet op foursquare oid.

... en uiteraard mogen ook mensen die niets te verbergen hebben ervoor kiezen om hun privacy te proberen bewaren.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#8 Bericht door dmd »

Ik ben gestopt met Strava omdat het niet goed was voor mijn gezondheid. Als ik 30 reed moest ik 40 rijden en als ik 40 reed wou ik 50 rijden, ahum... De community kijkt mee weet je wel :D

Op deze blog was in het verleden reeds een strava discussie: http://questeritus.blogspot.be/2013/04/ ... ielen.html

Ik doe enkel upload via trainingpeaks, eventueel wil ik ook wel sharen in beperkte kring via Garmin connect oid...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#9 Bericht door trikelover »

Zet mij er ook maar bij.

En voor de mensen die het niet helemaal vertrouwen ik schep ook wel meer vertrouwen in een Garmin connect die regestreerd ritten na dat je ze hebt gedaan en je beslit zelf aan wie of met wie je ze deeld een beetje zoals Facebook.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#10 Bericht door aiai »

Peter J schreef:...dat men constant kan volgen waar ik me bevind. Vandaar ook dat ik nog steeds over een heel simpele gsm beschik en ik ook niet van plan ben ooit naar zo’n smartphone
over te stappen...
Ook met een "simpele" GSM ben je eenvoudig te volgen door de grote broer doordat je GSM signaal via een bepaalde "zendmast" van het mobiele netwerk moet gaan. Zo ben je redelijk eenvoudig te traceren tot een bepaald gebied rondom een "zendmast". En je GSM maakt, volgens mij, voortdurend contact met zendmasten (aanmelden en afmelden zeg maar om er voor te zorgen dat het telefonie signaal via de juiste mast wordt doorgegeven. Anders geen verbinding....).

Overigens is dat helemaal niet nodig voor de grote broer, zelfs de oudere spionage sattelieten moeten die gele Milan wel kunnen volgen als je rondtoert :wink:
En ik ben er ook niet zo van om alles te delen c.q. inzichtelijk te maken voor derden, maar het is tegenwoordig erg lastig om niet ergens traceerbare digitale sporen achter te laten.

Ook deze off topic bijdrage kan uiteraard door de moderatoren gerieflijk verwijderd worden.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#11 Bericht door Ronnius »

dmd schreef:Ik ben gestopt met Strava omdat het niet goed was voor mijn gezondheid. Als ik 30 reed moest ik 40 rijden en als ik 40 reed wou ik 50 rijden, ahum...
Had je schrik dat je remmen het niet meer gingen aankunnen :lol:

Strava laat ik aan me passeren.
Ik schrijf mijn kilometers wel op.
Hou ook wel een hoop routes bij,
maar enkel om die later nog te kunnen fietsen.
Daar houdt het wel op.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#12 Bericht door paulheyndrickx »

Ik gebruik http://www.endomondo.com/. App (gratis of pro versie aan enkele euro) en webpagina. Zeuren niet over welk soort fiets je gebruikt. Compatibel met Garmin.

Gebruikersavatar
Lennart
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 15:30
Postcode: 3014
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#13 Bericht door Lennart »

Lijkt me best interessant! Misschien ook maar gebruiken

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#14 Bericht door bicky »

Lennart schreef:Lijkt me best interessant! Misschien ook maar gebruiken
Strava of endomondo?


Ik gebruik strava nu om een verschillend stukken routes woon werk verkeer te testen.
Na een keer hetzelfde traject opgenomen te hebben heb ik een mooi gemiddelde en kan ik zien welk traject het snelste is.
Aan die traject competitie doe ik niet mee. die is toch onrealistisch. meestal sprintjes van 300m

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: WOL @ strava?

#15 Bericht door CapoJan »

Heb me, op verzoek van onze noorderburen die een wereldwijde Stravaclub voor velomobielen startten, ook eens aan de app gewaagd. Pech, in die zin dat mijn woon-werk route toevallig een heel eind van een trainingsparcours inhoudt voor de profs. Het gevolg is dat er stukken tussen zitten - geen sprintjes, want het gaat over 8 km - waar ik gemiddelden zie van ruim 50 km/u. Not my cup of tea :shock:
Maakt niet uit. Voorlopig is het wel leuk om wat ritten te registreren.

Ik vroeg net om me maar aan het WOL-clubje toe te voegen ook.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie