lange afstandsligfietstochten

Planning en voorstellen van toertochten

zo een lange afstand

zie ik zeker zitten
25
71%
zou ik zeker eens willen doen, maar nu nog niet
7
20%
vind ik te lang
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

lange afstandsligfietstochten

#1 Bericht door Wouter D »

ik weet dat er enkelen geinterseert zijn in lange ligfietstochten, ik wilde echter toch eens pollen naar het aantal,

ik ga morgen als er niets tussenkomt, beginnen aan de verkenning van een kanalentocht die door oost-vlaanderen, wallonie-grens-frankrijk, en west-vlaanderen gaat, ondermeer langs de dender, schelde, kanaal bossuyt, ...

de tocht is 250 km lang en loopt voor 95% langs het water volgens mijn kaart. kan evt nog verlengt worden met een lusje van om en bij de 70km met schipdonk, damse vaart en brugse vaart. maar ik denk dat 250 al voldoende zal zijn.
als ik er op tijd kom, had ik er eventueel de langste dag voor in gedachten, al weet ik nu niet zeker of graddus een zomer-nocturne had gepland die dag of niet.

ik leg het nog niet vast, eerst verkennen, mogelijk zoek ik mensen die in de buurt wonen om een paar stukjes te verkennen voor mij.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#2 Bericht door Beinsberger E »

Is het de bedoeling om die tocht op een dag te rijden :?: :roll:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: lange afstandsligfietstochten

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Lange afstanden associeer ik met hoge(re) snelheden. Op m'n dagelijks woon-werkverkeer geef ik soms flink van katoen, maar dat is maar een traject van 50 km heen en terug. M'n psychologische en lichamelijke grens ligt tussen de honderd en honderdvijftig kilometer. Al de rest zal me heel zwaar vallen, waardoor ik er maar weinig plezier meer aan beleef. 250 km laat ik dan maar liever aan de sterkeren.

Mochten er dergelijke monsterafstanden afgefietst worden, dan zou ik wel graag ergens aansluiten om dan bij een bepaald punt de kilometervreters weer te laten gaan.

Kanaal Gent-Brugge, kanaal naar Oostende, de Blinker en de Stinker alsook de Damse vaart bijvoorbeeld wil ik desnoods verkennen als daar vraag naar is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

dat zou inderdaad op één dag worden gereden, ik zou denken dat 25 kruis een must is
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

#5 Bericht door hmmm »

Zie ik zeker zitten mits de datum en vertrekplaats een beetje uitkomen :).

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

150 is voor mij uitdaging genoeg, maar begrijp me niet verkeerd deze tochten moeten er zeker zijn voor zij die er plezier aan hebben.

In mijn geval is er maar ene die daar plezier aan heeft en dat is een dokter, en die verdiend al genoeg aan mij ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
goeman tom
Belofte
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 12:26
Postcode: 9700
Fiets: Nazca gaucho
Locatie: oudenaarde
Contacteer:

#7 Bericht door goeman tom »

Als de datum mij goed uitkomt dan ben ik zeker van de partij.Het traject Zwijnaarde-Doornik langs de schelde en het jaagpad langs de dender ken ik van buiten,dus als er moet verkend worden dan ben ik beschikbaar.
Goeman powered vehicle

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#8 Bericht door FrodoriC »

25 kruis ? das bollen :D maar ik kan niet voor 23/06 (laatste examen) ben wel geïnteresseerd, da is zeker te doen als ge vroeg genoeg vertrekt enzo
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#9 Bericht door slangetje »

250 is wel extreem lang, als er niet meer andere lange tochten gereden worden. Zou het niet aan te raden zijn dan eerst af en toe een tocht van 150 a 200 km in te lassen ipv altijd 60 - 75 km ritjes.

150 a 200 km zie ik goed zitten, denk dat 250 net over een grens gaat bij mij (en als ik zie wie het wel ziet zitten, ben ik toch de slak van de groep).

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

#10 Bericht door Mathia »

Ik ga akkoord met slangetje: 250 km is voor mij net dat tikkeltje te lang. Misschien is het een goed idee om eerst een tweetal tochten van 150 km te organiseren om zo een opstapje te creëeren voor mensen die een beetje schrik hebben van de 250 km.
Wat betreft de kruissnelheid: voor mij is die geen probleem, rij meestal sneller... *grijns*

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#11 Bericht door slangetje »

Bovendien: 250 km a 25 kruis, is 10u onderweg. Even snel tellen
- 45 min wilt om te eten, traptempo: 27.3
- 2 * 15 min benen strekken: trap 29.58

Dan mag je nog geen platte banden hebben, nergens iets gaan drinken en moet je dus 2 keer 5u trappen zonder eten, dus nog eens 45 min verlet? (elk uur 5 min): traptempo 31.25.
Nee, dat haal ik (nog) niet, ga nog een jaartje trainen dan. ;-)

Mi *slaagde er in een goede bui in om alleen 95km op 4u rond te rijden, was toen heel gelukkig*

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#12 Bericht door Luc Willaert »

Een paar jaar geleden heeft "de bakker" een toch van zo'n 250 km ingericht : de elfstedentocht. Dit was zo'n beetje hetzelfde traject als Wouter nu voorsteld.
Toen werd er vanaf het begin 32-33 gereden. Voor een aantal deelnemers goed haalbaar. Voor een aantal anderen (waaronder ikzelf) te rap om vol te houden over zo'n afstand.

25 kruis zal inderdaad te weinig zijn (te lang rijden). Met een groep geoefende rijders zal de kruissnelheid automatisch omhoog gaan. Ik denk dat 29-30 realistisch is.
Op het voorgestelden traject zitten wel kilometers lange rechte stroken, waardoor de kruissnelheid en de gemiddelde snelheid dicht bij elkaar komen te liggen.

Luc - zal nog veel moeten trainen, want juni komt veel te vlug dichterbij.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

nu, er is zoals gewoonlijk iets tussen gekomen, ik ben dus nog niet op verkenning gegaan,
ik ben het ook wel met jullie eens dat kortere tochten geen overbodige luxe zijn,
daarom ben ik ook op zoek naar mijn route van het rondje rond gent van enkele jaren, die was 150km lang,
ik heb er een van 100 km hier in de buurt, maar dat lijkt voor zeer veel mensen te ver ?
nog even verder brainstormen dan;

lange afstanden mag je dan niet onderschatten, ze zijn zeker de moeite eens te doen, ik heb de laatste editie van sluis-bologne-sluis meegereden, en ik zal mij die altijd blijven herinneren, dat was 360 km op één dag en we waren met 19 deelnemers; zij waren wel zo georganiseert dat er om de 30à50 km een pauze kon worden genomen, er was een volgwagen die op die plaatsen stopte, waar je een ander shirt kon aantrekken, of iets eten, of je drinken aanvullen... voor elke deelnemer was een een plooibox voorzien in de wagen.

dat vraagt natuurlijk veel meer voorbereiding dan gewoon eens verkennen,
in bologne kookten zij pasta met een lichte saus.
de organizatie hiervoor was gewoon tiptop in orde,
maar goed, hiervoor heb ik minimum 5 vrijwilligers nodig die er tijd willen insteken. pas dan zou ik er aan denken een tocht op gelijkaardige manier te organiseren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

ik heb de track gevonden, en ietwat hertekend met het recentere kaartmateriaal. 144km fietsplezier volledig rond gent?

in grote lijnen is dat destelbergen - wachtebeke - lovendegem - nevele - merelbeke - melle - destelbergen.

deze route is nog niet verkend en dus is er ook nog geen datum op geplakt

indien er mensen zijn die graag de track krijgen om hem eens te rijden en/of te verbeteren met stukken die ze beter kennen dan ik (mijn info komt hoofdzakelijk van kaartmateriaal) dan mogen zij die gerust vragen, ik zal em met plezier doorsturen.

met verbeteren wil ik zeggen, vlakker, verharder, mooier...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#15 Bericht door marn »

wordt dit verder gezet?
ik heb zeker interesse, maar ik moet het kunnen opbouwen... ga mij niet meteen op 250km smijten.
het maximum dat ik al gereden heb is een 70km... (waar ik niet echt problemen mee heb), 22-23 gemiddeld. (geen vlakke banen)
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Plaats reactie