VERKEERSDESKUNDIGE GEZOCHT, BART???

Hier kan je gezellig kletsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

VERKEERSDESKUNDIGE GEZOCHT, BART???

#1 Bericht door fcapri » vr 31 jan 2020, 11:26

t is gebeurt, gisteren opzettelijk aangereden geweest door een BMW break op een lokatie waar een fietspad eindigd en op het fietspad komt.
her ongeluk gebeurde hier:
https://www.google.be/maps/@50.9297488, ... 312!8i6656

ik heb het volgende naar de politie gemaild, en ben vandaag langsgeweest voor klacht in te dienen voor opzettelijke slagen en verowndingen (ik heb een kap op mijn hoofd door tegen het alleweder dak te botsen), ene en gebroken velg
http://www.fordcapri.be/off/pics/photo_ ... -53-26.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/photo_ ... -08-45.jpg
ik reed op Stationsstraat richting gavere, komende van de N60.
ik reed daar op het fietspad met mijn velomobiel. De spoorweg iets verder was gesloten. Toen ik naderde ging de spoorweg open en kwam het verkeer op gang.
ik bleef ter hoogte van de achterbumper van een grote witte camionette (die proberen inhalen was zeker gevaarlijk), naast mij een leeg stuk, iets daarachter een BMW (ongeveer op 5-6meter achter die camionette).
net voorbij de spoorweg komt het fietspad op straat, ik zette mijn richtingaanwijzer op ter hoogte van de spoorweg om duidelijk te maken dat ik achter die camionette op straat ga komen.

Die camionette bleef ongeveer 2-3meter voor mij uitrijden en ik wijkte al uit naar de straat. De BMW die achterop kwam reed gewoon door en ramde mij bijna in de zijkant.
die stopte niet of week niks uit, ik heb een velg kapot gereden door tegen het trottoir te rijden.

ik claxoneerde en ging achter de bmw rijden. Die reageerde niet. Ik heb meermaals met mijn lichte geknippert, en geclaxoneert, maar die reed gewoon weg.

ik heb iets verder zien indraaien in het industrieterrein (Legen Heirweg). Ik ben deze dan ook ingereden en zag waar de bmw op een terrein binnen reed.
ik ben hem tot daar gevolgd en heb deze op de parking aangesproken.

ik zei hem dat hij mij bijna geramd had. Hij gaf als tegenantwoord dat ik op het fietspad moet rijden.
ik zei hem dat dit fietspad aan de spoorweg stopt en op de rijbaan komt. Ik had zelf mijn pinker aan om dit aan te duiden dat ik ging uitwijken. Volgens artikel 12 voeren fietsers GEEN manoevre uit als die op straat komen.

Toen kwam hij af dat hij mij al voorbij was voor de spoorweg. Hij kwam dan ook met argumenten af dat ik op het fietspad MOET rijden en dat ik hem niet mocht volgen midden van de straat (verderop waar het fietspad opnieuw begint).
toen ik aanhaalde dat ik een RIJWIEL heb en GEEN fiets en dat mijn plaats op de weg is, begon hij te argumenteren dat ik een nr plaat moet hebben om op straat te mogen.
deze persoon kent de wegcode duidelijk niet, negeert dat zwakke weggebruikers op straat komen en is van mening van fietsen niet op straat mogen en dat hij ze dan maar omver moet rijden.

rond dat ogenblik kwam een 2-3tal mensen uit dat bedrijf naar buiten. vermoedelijk had hij naar het werk gebeld om te laten weten dat een fiets hem volgde.
nu, volgens de wet: (pagina 12 inclusief foto)
Op het einde van een fietspad eindigend op de rijbaan, voert een fietser
die rechtdoor rijdt geen maneuver uit.
De fietser behoudt zijn voorrang ten
opzichte van de weggebruikers op de
rijbaan.
bron: https://www.politie.be/5388/sites/5388/ ... e_BIVV.pdf

en

oor de fietsers zijn er wel twee belangrijke uitzonderingen op die voorrangsplicht:
Wanneer een fietser aan het einde van een fietspad de rijbaan oprijdt om rechtdoor te rijden, dan wordt dit niet als een manoeuvre beschouwd. De fietser heeft dan voorrang (van rechts) ten opzichte van de achteropkomende bestuurders op de rijbaan.
bron: https://blog.touring.be/nl/artikels/ver ... r-fietsers

nu ben ik klacht gaan indiene in gavere, en daar krijg ik het volgende antwoord:
ik voer WEL een manoevre uit aangezien ik niet rechtdoor riijd maar van het fietspad moet uitwijken naar de straat. als ik PV laat opmaken, komt dit voor het parket en riskeer ik een boete te krijgen wegens NIET geven van voorrang.

iemand enige tips? toch klacht indienen voor ongeval met vluchtmisdrijf?

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: Mango genaamd Bango
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: VERKEERSDESKUNDIGE GEZOCHT, BART???

#2 Bericht door bicky » vr 31 jan 2020, 11:53

ik zou klacht indienen.
wetgeving is daar duidelijk over dat als fietspad eindigt en je rechtdoor rijd geen manouvre uitvoert.
staat zelf foto bij in de wegcode. dus geen idee waarom de politie daarover moeilijk zou doen.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /171-art12

rik
General Manager
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Contacteer:

#3 Bericht door rik » vr 31 jan 2020, 12:29

bicky schreef:
vr 31 jan 2020, 11:53
ik zou klacht indienen.
wetgeving is daar duidelijk over dat als fietspad eindigt en je rechtdoor rijd geen manouvre uitvoert.
staat zelf foto bij in de wegcode. dus geen idee waarom de politie daarover moeilijk zou doen.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /171-art12
Dit kan ik volledig bijtreden. Vermoedelijk had de politie geen zin om een pv op te stellen.
Tip: maak foto's van alles.

Obelix
Belofte
Postcode: 2890
Fiets: Strada
Contacteer:

#4 Bericht door Obelix » vr 31 jan 2020, 16:41

Als ik zo'n stoten lees ben ik toch blij met die Shimano-camera op mijn hoofd. Echt beschermen doet het u niet, maar in zo'n gevallen is het toch nuttig. Zulke types lullen zich anders overal uit en op die manier wordt heel het incident - dat veel slechter had kunnen aflopen - herleid tot een welles-nietes-spelletje.

Als ik uw relaas lees en de foto van de overweg zie, kan het toch niet anders dan dat hij u moet zien rijden hebben en u bijgevolg bewust in de goot heeft doen rijden?
Los van het wettelijke: dit is toch louter een gebrek aan hoffelijkheid? Zelfs als de auto voorrang zou hebben (wat m.i. niet zo is), zelfs dan nog laat iedere normaal denkend wezen de fiets invoegen.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#5 Bericht door fcapri » vr 31 jan 2020, 22:01

zowieso moest ik voorrang hebben. want einde van een fietspad.

en daarbij komt nog het volgende artikel
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
hij zag mij rijden, hij werkt er vlakbij dus is donders goed op de hoogte dat de fietsers daar op straat komen.

EN, collega simon liet me dit weten, en hier ging de politie dan in de fout:
Artikel 12bis. Ritsen
De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
aangezien ik beslist had om die vrachtwagen niet meer voorbij te gaan, een mijn pinker op te zetten om achter hem 'in te voegen', dan MOEST die bmw me ook laten ritsen. die heeft me opzettelijk vastgezet waardoor ik fietsschade reed

dit heb ik dan ook nogmaals naar de politie gestuurd. ik overweeg om hier in waregem de klacht gaan in te dienen

janV
Belofte
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

#6 Bericht door janV » vr 31 jan 2020, 23:36

dat ritsverhaal is helemaal niet aan de orde. Het is nl zo dat een fietspad geen deel uitmaakt van de rijbaan (dus fietspad is geen rijstrook). Indien ge op het eind van het fietspad de rijbaan op moet dan (is eigenlijk hetzelfde dan dat ge van een parking zou komen) voert ge een manouvre uit. Daarom ook dat de wethouder expliciet steld dat het zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden geen manouvre is.

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#7 Bericht door blackarmor » vr 31 jan 2020, 23:52

ritsen is hier idd niet van toepassing .imo wel de regel van dat verkeer voorang dient te verlenen aan fietser op het einde van een fietspad , is ook zowat een te interpreteren als de voorrang aan rechts .

spijtig genoeg is het dus een nadeel dat indien er geen aanrijding geweest is ge als fietser in de kou blijft staan met de belgische wetten .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

janV
Belofte
Contacteer:

#8 Bericht door janV » za 01 feb 2020, 1:06

Neen voorrang verlenen klopt ook niet, ge moet die fietser niet eerst voor laten gaan (= voorrang verlenen) je mag die gewoon voorbij rijden MAAR dan wel;
"Op 31 mei wordt fietsen in België veiliger. Of dat is althans het opzet van een reeks aanpassingen in de wegcode, die vanaf dan van kracht worden. Zo zullen autobestuurders buiten de bebouwde kom voortaan anderhalve meter afstand moeten houden tot fietsers en voetgangers die ze passeren. Vandaag is dat nog één meter. Boetes voor overtredingen van die regel, zijn er amper. Tenzij de politie met een lintmeter naast de weg staat, is die dan ook moeilijk te controleren."
En voor zover ik kan nagaan ligt de Stationstraat buiten de bebouwde kom

janV
Belofte
Contacteer:

#9 Bericht door janV » za 01 feb 2020, 1:46

waarom niet gewoon een europees anrijdingsformulier invullen, de schade die je opgelopen hebt heeft een oorzakelijk verband met (de handeling van de bestuurder) van het voertuig (bmw) en hiervoor mag gewoon gebruik gemaakt worden van het europees aaanrijdingsformulier. En hierin mogen beide partijen hun verhaal doen _hij mag daar inzetten dat hij u al voorbij was, dus waarom zou hem dat niet meewerken_ en gij moogt u verhaal ook doen. Let wel als de tekening gemaakt wordt dat ge de tegenkomende auto's er ook bij opzet (die zullen er wel geweest zijn vermits de slagboom juist omhoog ging), kwestie van dat men later kan aantonen dat die anderhalve meter ruimte niet gehaald werd. zorg ook dat sint andrieskruizen van de spoorwegovergang erop staan (want p spoorweg moogt ge ook niet voorbijsteken). Als het opgemaakt is gewoon binnen doen bij de verzekering. Als hem moeilijk doet en dat niet wil invullen of meewerken - dan (pas) politie erbij halen. Gewoonlijk is tegenpartij dan wel gewillig om dat in te vullen enzo hoeft de politie geen PV op te maken (eind goe al goe).

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#10 Bericht door fcapri » za 01 feb 2020, 8:46

janV schreef:
za 01 feb 2020, 1:46
kwestie van dat men later kan aantonen dat die anderhalve meter ruimte niet gehaald werd. zorg ook dat sint andrieskruizen van de spoorwegovergang erop staan (want p spoorweg moogt ge ook niet voorbijsteken).
paar problemen met dat verhaal
1e: partij is WEGGEREDEN na het 'ongeval'. ben die claxonerend gaan volgen, hij had het goed genoeg gezien en reed gewoon weg.
had ik geweten dat mijn velg daar kapot was, ik was gewoon op straat blijven staan, politie bellen. zeggen dat mijn velg kapot is, ik niet durf verder rijden ermee en dat de aanrijder is gevlucht.
dan stond ik 100% zeker in mijn recht

het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan, aangezien ik op die spoorweg nog steeds op het fietspad rijd, is er geen sprake van inhaalbeweging.
het is pas voorbij de spoorweg dat het fietspad eindigd en dat je als fiets nergens heen kan (tenzij verongelukken), dat de weg ons voorrang geeft daar.
ik heb mijn les geleerd, in het vervolg gewoon de auto raken, als is het even schuren.

EN de auto die er achter rijd aanspreken als getuige. had ik die gezien, dan stond ik ook al sterker, want aangezien ik een rijd auto voorbij reed toen de slagbomen omhoog gingen, hebben ze mij normaal wel gezien.

ik ga vanaf maandag weer de andere baan nemen, komende van deinze.
aangezien die BMW rijder ook in deinze woont en in gavere werkt, is de kans groot dat ik die dagelijks op dat stuk ga tegenkomen.
als ik zie dat hij daar reed, maar voor het rode licht, rijd ik die voorbij tot aan de rode lichten, en probeer ik voor het verkeer op de straat daar te rijden, en blijf ik op de rijbaan.
één voor één zullen ze mij dan voorbij steken, tot de BMW rijder achter mij zit. hij zal het niet kunnen laten om te claxeren enzo.
vanaf de N60 is het daar toch zone 50, en daarna soms zone 30 (afhankelijk van het uur)

DennisTheMenace
Neo Prof
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#11 Bericht door DennisTheMenace » za 01 feb 2020, 10:55

als ik zie dat hij daar reed, maar voor het rode licht, rijd ik die voorbij tot aan de rode lichten, en probeer ik voor het verkeer op de straat daar te rijden, en blijf ik op de rijbaan.
één voor één zullen ze mij dan voorbij steken, tot de BMW rijder achter mij zit. hij zal het niet kunnen laten om te claxeren enzo
Dat gaat je niet gelukkiger maken, je gaat ook niet alsnog je gelijk halen, eerder de deur openzetten voor verkeersagressie en mogelijk jezelf en/of anderen in gevaar brengen. Dat is het niet waard denk ik.
Volgende keer gewoon niet achtervolgen, nummerplaat noteren en vluchtmisdrijf aangeven.

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#12 Bericht door blackarmor » za 01 feb 2020, 11:13

Jan, dan moeten ze de haaientanden aan het einde van het fietspad zetten .
art 12 VERPLICHTING voorrang te verlenen
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.

je kan een fietser voorbij rijden die op de rij baan komt indien dat op een veilige manier kan . als je de situatie hier bekijk is dat niet mogelijk tenzij hij tegen de gevel aan de overkant gaat rijden . de regel van 1m50 tusen latel buiten de bebouwde kom zorgt er ook voor dat de meeste denken dat 5 cm tussen hun spiegel en een elleboog genoeg is .
gewoonlijk is de tegenpartij gewillig dat in te vullen ???? iemand die al niet gewillig is om iemand voor te laten gaat al niet geneigd zijn daar moeite voor te doen . het is al heel moeilijk om een tegenpartij een aanrijdingsformulier te laten tekenen waar de tegenpartij niet hetzelfde verteld als zij . want ze denken dat ze dan akkoord zijn met de andere zijn verhaal .

dit is trouwens ook zo een plaats waar er regelmatig incidenten plaatsvinden . ( alhoewel sinds ze op het volgend kruispunt lichten gezet hebben staat het daar altijd in file =D> ) de meeste fietser rijden gewoon verder op het voetpad ( dit stuk is nog buiten bebouwde kom) https://www.google.be/maps/@50.9178948, ... 312!8i6656
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: Mango genaamd Bango
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#13 Bericht door bicky » vr 07 feb 2020, 8:58

hoe is dit afgelopen?
heb je dan officieel klacht ingediend?

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#14 Bericht door fcapri » vr 07 feb 2020, 10:39

verzekering gecontacteerd, tot nu toe nog geen informatie gekregen (kbc). t zijn al niet de rapste, duurde ook heel lang voor mijn vorig ongeluk afgehandeld werd.

probleem is ook dat ik nu net bezig was om een speciale verzekering te nemen op de efaw, en hierbij mijn familiale ga weghalen uit KBC.
als die nu weer een dossier starten, hang ik weer voor een jaar vast bij KBC.
dat is ook de reden geweest dat ik er vorig jaar mijn verzekering niet kon weghalen, dat vorig ongeluk liep nog

Bart86
Belofte
Postcode: 3560
Velomobiel: WAW430
Contacteer:

#15 Bericht door Bart86 » di 25 feb 2020, 17:43

Jammer dit te lezen!
  1. Er geen sprake van een manoeuvre, zoals correct werd aangehaald door enkele personen. Afgaand op Google Streetview is het duidelijk dat het fietspad stopt voorbij de spooroverweg.
  2. Een voorrangsregeling is er m.i. niet. Je voert geen manoeuvre uit, dus je moet geen voorrang verlenen. De bestuurder van de wagen vervolgt gewoon zijn weg en voert bijgevolg ook geen manoeuvre uit, en moet dus ook geen voorrang verlenen. Er is alleen artikel 40ter waarop je kan terugvallen (dit werd hier ook al deels aangehaald), maar dit gaat niet over voorrang. Net zoals artikel 7 (7.1° en 7.2°). Het ongeval had enkel vermeden kunnen worden door hoffelijkheid van de bestuurder van de BMW, of door nóg defensiever te rijden (lijkt me dat je dit al genoeg deed!).
  3. Zoals je het beschrijft, lijkt het mij dat ze je op het politiebureau afgewimpeld hebben met foute informatie. Een pv opstellen voor een verkeersongeval kan wel, maar wat betreft de bestuurder van de BMW is het een moeilijk verhaal. Om een lang verhaal kort te maken, het was beter geweest dat jullie elkaar geraakt hadden. In dat geval had hij ook schade en kon hij niet ontkennen dat hij iets met het ongeval te maken heeft. Dit laatste is natuurlijk absurd, maar de spijtige realiteit wanneer je uw verhaal niet kan staven met een getuigenverklaring of (beter) beelden van de feiten.
Kortom, ik kan niet veel (om niet te zeggen niets) toevoegen aan wat er reeds geschreven werd in de verschillende reacties.
Sorry voor deze late reactie, ben een tijd niet actief geweest wegens veranderingen in mijn privé-en werkleven.

Plaats reactie