dikke band VS dunne band

Hier kan je gezellig kletsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

dikke band VS dunne band

#1 Bericht door fcapri » di 28 jan 2020, 10:22

wat ik online vond:
‘De antilekbanden van Schwalbe – de Marathon (30,90 euro) en de Marathon Plus (36,90 euro) met een extra dikke antileklaag – lopen verrassend genoeg heel licht. Vaak wordt gedacht dat een band meer rolweerstand krijgt door zo’n dikke antileklaag. Hoe hoger de rolweerstand, hoe zwaarder je moet trappen. Vanwege de vermeende hoge rolweerstand heeft Schwalbe ook de Racer en de Kojak in het assortiment opgenomen. Ze worden door Schwalbe aangeprezen als snelle banden met een extra lage rolweerstand. Maar ze zijn in de test ontmaskerd. De Racer heeft bij dezelfde bandenspanning evenveel rolweerstand als de Marathon Plus met extra dikke antileklaag. De Kojak, een band zonder profiel, loopt zelfs zwaarder dan de Marathon Plus en dan gaat hij ook nog eens een keer eerder lek.’

JeroenVD
Nieuweling
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: dikke band VS dunne band

#2 Bericht door JeroenVD » di 28 jan 2020, 11:42

Een bronvermelding bij dit soort berichten is niet overbodig, kwestie van de waarde die we eraan mogen hechten te kunnen inschatten. Dat gezegd zijnde, ik wil zelf alleen maar de Marathon Plus, ongeacht de rolweerstand. Als pendelaar valt het kleine tijdsverlies door een eventuele hogere rolweerstand voor mij in het niet tegenover het tijdverlies en de miserie (vuil, koud, ...) van een potentiële lekke band. Ik heb er met de WAW mét Marathon plus all around ondertussen 25.000 km op zitten op 2 jaar en 3 maanden tijd en de ene lekke band die ik gehad heb was van binnenuit door een "verduurd" velglint.

DennisTheMenace
Neo Prof
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#3 Bericht door DennisTheMenace » di 28 jan 2020, 11:58

De M+ rijdt inderdaad beter dan sommige andere antilekbanden, vooral als het warmer is dan 10°C. Scheelt bij mij zo weinig dat ik er ook tijdens de zomer mee blijf rijden.

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#4 Bericht door blackarmor » di 28 jan 2020, 12:05

de laatste marathon plus is ook niet te vergelijken met de eerste modellen . die zijn enorm verbeterd kwa rolweerstand .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#5 Bericht door fcapri » di 28 jan 2020, 12:41

JeroenVD schreef:
di 28 jan 2020, 11:42
Een bronvermelding bij dit soort berichten is niet overbodig, kwestie van de waarde die we eraan mogen hechten te kunnen inschatten. Dat gezegd zijnde, ik wil zelf alleen maar de Marathon Plus, ongeacht de rolweerstand. Als pendelaar valt het kleine tijdsverlies door een eventuele hogere rolweerstand voor mij in het niet tegenover het tijdverlies en de miserie (vuil, koud, ...) van een potentiële lekke band. Ik heb er met de WAW mét Marathon plus all around ondertussen 25.000 km op zitten op 2 jaar en 3 maanden tijd en de ene lekke band die ik gehad heb was van binnenuit door een "verduurd" velglint.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... andentest/

ik rij met gewone marathon greenguard (en de greenguard komt er door piepen op het loopvlak).
ik was toevallig aan het kijken of ik met dikkere banden op lage druk dezelfde rolweerstand heb als met dunne banden op hogere druk. en kwam toevallig op dat artikel.

ook bij wim schermer gevonden dat die marathons best goed presteren en zelf beter zijn dan de kale kojak (daar reed ik vroeger mee).
ook bij wim gevonden dat de kojaks bij vriesweer rampzalig beginnen presteren
Afbeelding
een marathon 47x406 op 5bar bij -4.4°C presteren beter dan een kojak 35x406 op 5bar bij +6°C.
en die kojaks presteren 30% slechter bij vriesweer dan bij +20°C (niet geschikt voor winter dus)

zelf in de zomer presteerd de marathon beter dan de kojak.
k denk dat ik die marathon 47x406 greenguard (geen plus) eens ga bestellen, hopelijk passen ze in een ouwe alleweder

DennisTheMenace
Neo Prof
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#6 Bericht door DennisTheMenace » di 28 jan 2020, 14:37

Als je echt inzit met rolweerstand is de Almotion tubeless de beste keuze denk ik. Die ligt er bij mij intussen 20K op zonder lek.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#7 Bericht door fcapri » di 28 jan 2020, 19:59

ik probeer een goed compromis te hebben tussen een snelle band (vooral in de zomer) en een goeie anti lek band (winter en heel het jaar door).

in de zomer heb ik al 2x gereden met kojak, en 1keer met marathon.
vorige zomer en deel van de winter met trycker, zwaar lek gereden waardoor ik 8km op velg naar huis moeten rijden heb.
nu begint de groene greenguard door mijn band te komen, dus tijd voor vervanging.
Ofwel nog een maand doorrijden en zomerbanden steken, ofwel nu een goeie all-year band erop .

wegens verkoop van mijn auto ELKE dag woon-werk, dus betrouwbaar heid HEEL belangrijk nu :mrgreen:

ik dacht dan: een dikke ballonband op 3-4bar, of een dunne band op 6-7bar. en dan het artikel gevonden dat een kojak zelf slechter presteert dan een marathon plus, dan wordt het tijd om eens te gaan uitzoeken en peilen naar ervaringen.

marathon greenguard (GEEN plus) is dus beter dan een kojak in de zomer, en zelf bij -4°C presteert die nog beter dan de kojak op +6°C.
kojak is dus permanent van de baan.
ik heb graag wat comfort, want een alleweder rijd alles behalve zacht op de baan. er zijn snellere banden (dunne), en ik vrees dat 47x406 niet past op mijn FAW

janV
Belofte
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

#8 Bericht door janV » wo 29 jan 2020, 1:30

effe moete zoeke, maar uiteindelijk teruggevonden
https://www.bicyclerollingresistance.com/

Cars10
Junior
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

#9 Bericht door Cars10 » vr 05 jun 2020, 21:57

Mijn nieuwe hoop zal de Continental Contact Urban worden.
Safety 6 van 7 dus heelt wat anti-leak, voor E-50 toegelaten

Nog niet alle maten te kopen, maar belooft word het meeste voor najaar 2020.
406 (20") 32, 42, 50 mm
559 (26") 47, 50, 55 mm (wel raar zo dicht bij elkaar)
584 (27,5") 42, 50, 55 mm
662 (28") 28 tot 55 mm
https://conti-tyres.co.uk/commuting-tou ... tact-urban
Eerste tests tonen aan dat het band ook tubeless kan gebruikt worden.
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Plaats reactie