andere VM met ondersteuning voor LANGE afstanden

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

Re: andere VM met ondersteuning voor LANGE afstanden

#16 Bericht door fcapri » ma 25 nov 2019, 19:15

nu rijd ik zonder ondersteuning ongeveer 1h20 over mijn traject van 31km enkel. met de auto ben ik 45-50min onderweg als ik normaal rijd (doorvlammen en door kleine sluipwegen gaan krijg ik het op een 30-35min).
om me niet te moeten haasten vertrek ik om 5h20-5h30 om tegen 7h op het werk te zijn.
voor oostende moet ik dan ongeveer 15min vroeger vertrekken. met de speed pedelec hoop ik die 62km te doen in een 1h45, met de eVM aan 35km/h gemiddeld dus op net geen 2uur

mijn werklokatie sluit, en sommige van mijn collegas mogen naar steenokkerzeel of beauvechain (voor mij zou dan 100 en 133km zijn), plaatsen waar met de fiets NIET meer haalbaar is.
voor beauvechain ben ik dan 3h smorgens en 3h savonds onderweg (heb er 3,5jaar gezeten).

ik reken het anders, traject met auto is 50min tot 1h, met de fiets 1uur langer.
met de fiets bespaar ik ongeveer 5€ brandstof en krijg ik 30€ fietsvergoeding.

ik krijg dus 35€ betaald om 2uur extra onderweg te zijn, of een goeie 17€/uur. dat is beter betaald dan mijn overuren die ze uitbetalen. ik krijg 600€ extra loon. liever 2uur fietsen dan 2uur in de file staan met auto

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#17 Bericht door bicky » ma 25 nov 2019, 20:07

halepole schreef:WoW 124 km/dag is echt wel veel. :shock:
Ik doe er nu 2*26km en dat ook alle dagen.
Meestal doe ik er 45min over wat ik ok vind om iedere dag te doen. Iedere dag 2*2u onderweg zijn vind ik er zwaar over, het verlies van tijd is gewoonweg te groot.
Misschien dat jij dit compenseert door nieuwe projectjes te bedenken maar toch.
Je bent na een lange werkdag toch vermoeid en dan moet je nog gefocust zijn op de weg en andere weggebruikers.
Aan de andere kant kan je met die fietsvergoeding wel één van de beste velomobiel samenstellen.
0,22€*62*2=27,28€/dag
Bij 230 werkdagen in een jaar is dat toch 6275€
Maar zoals eerder vermeld tijd koop je hier niet mee. :roll: Ikzelf ben nog jong en zou dus op een ander gaan werken . :wink:
Ik zat in zelfde schuitje als fcapri en daarom van werk veranderd.
Naar de kust 50km enkel zag ik echt niet zitten. Niet met de auto, fiets of trein .

Nu 15km enkel naar Deinze. Een verademing.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#18 Bericht door fcapri » ma 25 nov 2019, 21:49

A) bekijk ik mijn huidige werklokatie, fiets ik 1h15 smorgens, 1h15 savonds, 8uur werken, komt op 52,5uur per week en heb ik een 250€ fietsvergoeding. per maand ben ik 210uur weg van huis voor het werk. (met de auto zou ik 45min smorgens, en 45min savonds onderweg zijn, +8uur werken. komt op een totaal van 190uur uit en ben ik 100€ aan brandstof kwijt)

B) nieuwe werklokatie met de auto: zou ik met de auto gaan en voltijds werken, dan rijd ik 1uur smorgens, 1 uur savonds en 8uur werken, komt op 50uur/week. in totaal 200uur per maand (10uur minder) maar verlies wel 250€ fietsvergoeding tov situatie A. auto kosten nog niet meegerekend

C) ik ben van plan een bijberoep te starten en zou dan ook 4/5de gaan werken op de nieuwe lokatie. ik verlies dan een 270€ loon, maar als ik dan 4keer per week de fiets neem naar het werk (speed pedelec of eVM) dan win ik daar 480€ fietsvergoeding mee.
als ik dan de uren optel: 8uur werkdag, 2uur fietsen smorgens, 2uur savonds, dan doe ik per week 48uur (met de speed pedelec elke dag nog 15min minder of 47uur/week)

situatie C per maand dan 192uur weg van huis voor het werk. ik verlies 270€ loon, maar win 480€ fietsvergoeding. netto heb ik dus een winst van 210€.
ik werk 18uur minder dan situatie A en heb ook 40€ minder loon (2€/uur).
ik werk 8uur minder dan situatie B en houd daar netto 210€ meer loon aan over.
ik werk 2uur meer op een maand dan situatie A met de auto en win 310€.
zowieso een win-win situatie voor mij.

in de toekomst overweeg ik wel om iets dichter tegen oostende te gaan wonen(30-40km)

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#19 Bericht door fcapri » zo 26 jan 2020, 11:08

de verzekering reeds gecontacteerd om een extra verzekering te nemen op de alleweder met ondersteuning.
ze gaan eens bekijken wat er mogelijk was. ze hebben alvast een gelijkaardige klant die zo een verzekering vroeg.
daar is een BA burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand genre bromfietsverzekering bij gekomen

t is dan toch weer al iets waar de politie u niet kan op pakken.
dat je zonder nr plaat rijd is zowieso al in orde, want je kan een 3wieler niet als SP inschrijven. als ik daarboven nog eens een geldige verzekering heb op een eFAW.

ga misschien voor veiligheid die gashendel er ook eens uit gooien en vervangen door een aan/uit knopje (mijn claxon knop bv)

de vraag is alleen de papierwinkel. hoe bewijs je dat die maar 6km/h rijd zonder trappen, en dat het vermogen beperkt is. ik ben diegene die hem gebouwd heeft (inclusief controller). ik kan toch moeilijk mijn eigen COC maken :mrgreen:

Kimmeke
Junior
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

#20 Bericht door Kimmeke » zo 19 apr 2020, 12:40

Wel niet meer geheel on topic maar toch wel deels als toevoegsels op de berekening van fcapri:
- vaak lees ik als ze het hebben over met de fiets te gaan werken over het financiële voordeel. Waardoor men er dan enerzijds vanuit gaat dat je anders brandstof moet betalen en anderzijds extra km vergoeding krijgt. Zelf krijg ik geen extra km vergoeding dus dat speelt voor mij niet mee. Een vriend van mij heeft zelfs een firma wagen dus daar is het zelfs financieel voor hem nadeliger om met de fiets te gaan werken. -> slijtage fiets, langer onderweg, meer bezwete kledij,..

Voor ons zijn er 2 andere factoren die doorwegen:
- ecologisch standpunt
- misschien onverwacht maar toch deels... tijdsefficiëntie -> Als ik ervan uit ga dat ik ongeacht of ik met de fiets of met de auto ga evenveel minuten sport per week dan is alle tijd in de auto verloren tijd en als je het op die manier bekijkt sparen we tijd uit door met de fiets te gaan. De vriend gaat dikwijls nog extra lopen/fietsen om aan zijn trainingstijd te komen.

Bart86
Belofte
Postcode: 3560
Velomobiel: WAW430
Contacteer:

#21 Bericht door Bart86 » di 21 apr 2020, 12:58

Kimmeke schreef:
zo 19 apr 2020, 12:40
Wel niet meer geheel on topic maar toch wel deels als toevoegsels op de berekening van fcapri:
- vaak lees ik als ze het hebben over met de fiets te gaan werken over het financiële voordeel. Waardoor men er dan enerzijds vanuit gaat dat je anders brandstof moet betalen en anderzijds extra km vergoeding krijgt. Zelf krijg ik geen extra km vergoeding dus dat speelt voor mij niet mee. Een vriend van mij heeft zelfs een firma wagen dus daar is het zelfs financieel voor hem nadeliger om met de fiets te gaan werken. -> slijtage fiets, langer onderweg, meer bezwete kledij,..

Voor ons zijn er 2 andere factoren die doorwegen:
- ecologisch standpunt
- misschien onverwacht maar toch deels... tijdsefficiëntie -> Als ik ervan uit ga dat ik ongeacht of ik met de fiets of met de auto ga evenveel minuten sport per week dan is alle tijd in de auto verloren tijd en als je het op die manier bekijkt sparen we tijd uit door met de fiets te gaan. De vriend gaat dikwijls nog extra lopen/fietsen om aan zijn trainingstijd te komen.
Zoals met alles, is het voor iedereen anders.
Voor mij persoonlijk is het enerzijds een financieel voordeel en anderzijds de lichaamsbeweging.

Financieel door:
  • Uitsparen van brandstof en slijtage/onderhoud van de wagen
  • Fietsvergoeding (bijna €20/dag)
  • Inbrengen van de VM in de belastingen (dankzij hoge aankoopprijs en vele kilometers)
Nu ik met de VM ga werken heb ik véél meer lichaamsbeweging. Ik woon in Lummen en werk in Leuven. De reistijd met de wagen/moto ligt gemiddeld tussen 40 en 60 minuten. Wanneer ik dan thuis kom bij 3 jonge kinderen (tussen 0 en 5 jaar), heb ik geen tijd/moed/goesting over om te gaan sporten. Nu sport ik +/- 2 uur per dag en dat toont zich op de weegschaal (bijna 10 kilo minder).

Dat het ecologisch verantwoord is, vind ik een mooie extra.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#22 Bericht door fcapri » do 23 apr 2020, 22:42

bij mij is het een combinatie.

ik fietste vroeger VEEL, maar door een brommerongeluk een slechte knie, en moeten stoppen met MTB rijden.

door mijn werk kon ik 266km/dag met de (diesel)auto gaan, of de trein en bus nemen (3h per rit onderweg, 6h per dag dus). echter die busrit was een ramp, telkens mijn trein kwijt. dus begon ik de fiets te nemen (2h trein en 19km fietsen, enkel rit). besparing van 450€ brandstof op een maand EN 140€ fietsvergoeding. maakt op het einde van de maand toch bijna 600€ verschil.
bijkomend voordeel: zou ik met mijn auto dagelijks geweest zijn, had mijn auto na 6jaar op 1 000 000km gestaan. dus we spreken hier niet meer enkel over brandstofkost, maar de slijtage van motor, banden, remmen... zou je zeker moeten meenemen)

toen ik dan van werklokatie veranderde (60km/dag), heb ik er snel voor gekozen om het van thuis uit met de fiets te doen. met de auto 45min/rit, met de fiets 1h15-1h30. en daar krijg ik dan 14€/dag voor (14€ voor 1h-1h30 langer onderweg te zien, is 9-14€/uur dat je betaald wordt om te sporten). voor mij de ideale combinatie dus, geld krijgen EN sporten. iets wat ik anders toch nooit doe (wil wel, maar t komt er nooit van :mrgreen: ).

eerst met de gewone fiets 3-4dagen/week, daarna met de alleweder en quasi 5dagen in de week.
en nu zou mijn werklokatie veranderen naar 135km/dag, en dat zie ik nog wel zitten met een ondersteunde VM. al zal het eerder 3-4dagen per week zijn. zou ik het een volle maand volhouden, dan krijg ik 600€ fietsvergoeding en bespaar ik 250-350€ brandstof (rijd benzine nu).

nu ff terugkijkend naar de laatste 8jaar (toty december2019), heb ik 7796€ fietsvergoeding gehad, 1159€ kosten gehad (inclusief aankoop, aangezien mijn VM ongeveer 1500€ gekost heeft, en ik door een aanrijding 1500€ uitbetaald kreeg door de verzekering), geeft mij een winst van 6637€. ik heb hierbij 37369km gefietst en daardoor 5782liter diesel uitgespaart. totale winst dus geschat op een 13.5-14 000€

Plaats reactie