andere VM met ondersteuning voor LANGE afstanden

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

andere VM met ondersteuning voor LANGE afstanden

#1 Bericht door fcapri » ma 18 nov 2019, 13:20

de dag dat ik van werklokatie verander komt dichterbij en tijd om eens goed te gaan nadenken hoe we het doen

mijn huidig fietstraject is 31km enkele rit (62 per dag) over grotendeels vlakke wegen, of een 27km als ik kruishoutem bergop pak. de tijd ertussen is gelijkaardig. ik deed het eerst met een gewone MTB en koersvelo, en de laatste 3jaar met de FAW welke het goed gedaan heeft

mijn nieuw traject zal 62km ENKEL worden (dus 124km/dag) en dat is best een eindje. ik had al voorop gesteld om met een speed pedelec te gaan rijden, en het ligfietsen vaarwel te zeggen.
echter toen ik vanmorgen in de kou naar het werk fietste, dacht ik al bij mezelf: met zo een weer ga ik echt niet naar oostende fietsen.

als slecht weer fiets zou ik dus overwegen om een andere VM aan te schaffen, ik wil wel binnen de 2uur op het werk aankomen, dus cruize snelheid moet boven de 31km/h zitten. moet wat confortabel zitten, en makkelijk herstelbaar als ik tussenin in panne val (lekke band, ketting breuk,...)

ik dacht eerst aan een e-orca, comfort zal wel goed zitten, maar wat met die snelheid? is de E-variant op te voeren naar 35km/h?
nu rijd ik in de alleweder met een hub motor achteraan, heel leuk aan hoge snelheden, dat ding vreet energie als ik op halve snelheid rijd. tot 35km/h valt het verbruik mee, blijft rond de 250W, ga je sneller, dan zie je de accu zo zakken.
in de toekomst wil ik misschien overschakelen op een bafang motor, en die zou ik dan kunnen inbouwen in een jongere lichtere en snellere VM zodat ik minder accu capaciteit nodig heb voor het traject. de EFAW trekt op die 26km wel de 5,5Ah accu volledig leeg. voor 62km en meer gebruik van de ondersteuning zou ik richting 15-20Ah moeten gaan.

ook het onderhoud moet rekening mee gehouden worden. aan 124km/dag... een naafversnelling met 5000km interval moet elke 2maand uit elkaar dan.

ten slotte nog een vraag over de gashendel. die laagvlieger in steenokkerzeel :mrgreen: had blijkbaar een boete gekregen omdat die met gashendel reed. is gashendel dan verboden, of was dit enkel omdat het zonder trappen ging.
maw, als je trapt, mag je dan de ondersteuning regelen met gashendel, die dan ook uitvalt als je stopt met trappen? of is er een technische wet die de gashendel op een ebike volledig verbied?

Helen
Kopman
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201
Contacteer:

Re: andere VM met ondersteuning voor LANGE afstanden

#2 Bericht door Helen » ma 18 nov 2019, 14:21

fcapri schreef:
ma 18 nov 2019, 13:20
ik dacht eerst aan een e-orca, comfort zal wel goed zitten, maar wat met die snelheid? is de E-variant op te voeren naar 35km/h?
E-orca's zijn niet meer te krijgen (behalve tweedehands).
Een E-WAW lijkt me prima voor die afstand.
fcapri schreef:
ma 18 nov 2019, 13:20
ten slotte nog een vraag over de gashendel. die laagvlieger in steenokkerzeel :mrgreen: had blijkbaar een boete gekregen omdat die met gashendel reed. is gashendel dan verboden, of was dit enkel omdat het zonder trappen ging.
De "laagvlieger in steenokkerzeel" heeft enkel een boete gekregen wegens rijden op de busstrook.
En een gashendel is volgens mij verboden, omdat je dan geen elektrisch ondersteunde fiets meer hebt, maar een brommer.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#3 Bericht door fcapri » ma 18 nov 2019, 14:29

dit staat op fietser.be
Classificatie is duidelijk en ben ook vrijgesproken om met een brom- of motorfiets te rijden zonder inschrijving. Inschrijven en comformiteitsattest is absoluut zeker niet nodig !

Verzekeringsplicht is minder duidelijk en daar verandert mijn uitspraak niets aan. Ben immers veroordeeld omdat ik via een gashendel de fiets autonoom zonder trappen kon laten rijden (boete 25 EURO wegens vele verzachtende omstandigheden en de onduidelijkheid van de wetgeving). Mijn interpretatie is dat indien conform aan de huidige verordeningen voor speed pedelecs je niet autonoom kan "gas" geven en indien er een beperking is tot 45 km/u je geen verzekering moet hebben. Probleem is dat de verordening enkel uitgeschreven is voor "fietsen" met 2 wielen en dat het onduidelijk blijft of dit wel van toepassing is voor rijwielen. Men zou aan het werken zijn rond een verordening hieromtrent maar ik weet niet hoe ver dat staat.
zijn ding reed 100% zelfstandig met die gashendel, zoals een brommer.

wat ik maak, is dat je moet trappen,en eens je trapt kan je met een gashendel kiezen hoeveel ondersteuning je bijwilt.
bij electrische fietsen, kies je ondersteuning 1-2-3 of 4. ik van van 1-100% traploos met gashendel.
stop je met trappen, stopt de ondersteuning, en dat maakt het geen brommer

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#4 Bericht door blackarmor » ma 18 nov 2019, 20:10

dat moet idd zo te verkopen zijn maar mag dus niet zelfstandig werken boven de 6/u ( walk assist ;) ) . zaak is geseponeerd omdat in principe voertuigen met een Referentiepunt onder de 40 cm volgens de europese wetgeving niet onder de nieuwe wegcode vallen . probleem is dat de belgische wet niet volledig aan precedenten vasthangt en dus de volgende wel prijs kan hebben ( correct me if i'm wrong ) .
hem nog ne quest staan he ;) en ik heb nog een yamaha middenmotor liggen , enige wat je nog moet hebben is een batterij ( en dat moet dus een originele zijn of een eigen met een arduino voor de bat ok signaal door te geven ( anders valt de controller na 4 sec uit :( . of je smijt die controller eruit en steekt er een aparte op )

https://www.amazon.fr/photos/share/MrLX ... hen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

DennisTheMenace
Neo Prof
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#5 Bericht door DennisTheMenace » ma 18 nov 2019, 22:46

dus cruize snelheid moet boven de 31km/h zitten
Heb je daarvoor een e-assist nodig? Hoe snel rij je nu dan zonder ondersteuning? Als je pakweg een nieuwere quest of een df neemt en je kan zo'n 160W trappen, dan kom je zonder ondersteuning ook aan 31km/h denk ik. Toegegeven mischien iets te vermoeiend om elke dag te doen, maar dat was ook niet de bedoeling zeker?

blackarmor
Public Relations
Contacteer:

#6 Bericht door blackarmor » ma 18 nov 2019, 22:54

2 uur aan een gemiddelde van 31 is al redelijk trappen op openbare weg . omdat te halen moet ge als je een beetje pech hebt met uw parkoer een kruissnelheid van rond de 37 a 38 al zeker kunnen aanhouden en ja dat is haalbaar met een quest of een df . maar ik zie mezelf dat al niet alle dagen doen op die afstand . als je natuurlijk van die 62km 55km jaagpad aan een kruissnelheid van 45+ kunt afvlammen gaat uw gemiddelde wel wat omhoog ;) maar zet daar een steenweg met om de 2km een verkeerlicht of voorang in de plaats ....

juist te koop gekomen op duits forum https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... ohr.57520/ ;) . wel aleen prive wegen nemen he :D

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#7 Bericht door fcapri » di 19 nov 2019, 8:39

blackarmor schreef:
ma 18 nov 2019, 20:10
dat moet idd zo te verkopen zijn maar mag dus niet zelfstandig werken boven de 6/u ( walk assist ;) ) . zaak is geseponeerd omdat in principe voertuigen met een Referentiepunt onder de 40 cm volgens de europese wetgeving niet onder de nieuwe wegcode vallen .
daarom wil ik het beperkt houden. een 350W bafang motor zal wel volstaan, eigen accu bouw ik zelf.
ik werk nu met een e-scooter controller met gashendel, maar ben nu een arduino aan het programmeren die de boel zelf zal regelen.
ik wil echter wel de gashendel houden om te bepalen wanneer ik ondersteuning wil en de arduino zal volgende zaken controlleren:
1) zijn de pedalen aan het draaien?
2) is de max snelheid reeds bereikt?
3) is de gashendel open gedraaid
dan zal die het vermogen regelen. als de pedalen draaien, stel:
-je rijd 23km/h, de snelheid is ingesteld op 25, de gashendel wordt 100% open gedraaid, dan zal de arduino iets van 25-30% doorgeven aan de controller om de snelheid op 25 te krijgen.
-je rijd aan 15km/h, de snelheid is ingesteld op 30km/h, de gashendel wordt 75% open gedraaid, de arduino geeft 75% door aan de motorcontroller.
-draaien de pedalen niet, mag je doen wat je wil, de motor wordt niet bekrachtigd.

als optie kan ik de arduino dan zo instellen dat die met 4 stappen ondersteuning werkt (25%, 50%; 75% en 100%). stel je dan 25% in en een max snelheid van 30. dan mag je aan de gashendel draaien wat je wil (van 1-100%, niet op 0), die geeft 25% tot 30km/h en neemt dan af in vermogen. draai je de gashendel dicht, valt de ondersteuning weg

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#8 Bericht door fcapri » di 19 nov 2019, 8:45

DennisTheMenace schreef:
ma 18 nov 2019, 22:46
dus cruize snelheid moet boven de 31km/h zitten
Heb je daarvoor een e-assist nodig? Hoe snel rij je nu dan zonder ondersteuning? Als je pakweg een nieuwere quest of een df neemt en je kan zo'n 160W trappen, dan kom je zonder ondersteuning ook aan 31km/h denk ik. Toegegeven mischien iets te vermoeiend om elke dag te doen, maar dat was ook niet de bedoeling zeker?
het is de bedoeling om ELKE dagdie 124km af te leggen. bij goed weer met de speed pedelec, bij slecht weer de ondersteunde VM. op die 124km zijn wat ronde punten en verkeerslichten, daar moet de ondersteuning vooral meehelpen.
er zit regelmatig licht bergop in, het is de bedoeling dat mijn gemiddelde NIET zakt daardoor. en we worden ook al een dagje ouder hé.
mijn FAW rijdt nu in wintermodus een 20-24km/h zonder ondersteuning. in de zomer kan ik 28-30 halen (35 als ik me kapotrijd). snelste dat ik al heb gereden is gemiddeld 28, daar zat ik op bepaalde stukken rond 38km/h en harder te gaan maar na het eerste rode licht of rond punt ....
ding zou 35 moeten doen met ondersteuning ten alle tijde, wil ik sneller, trap ik wel extra bij.
35km/h voor 2uur lang aanhouden, dat is serieus trappen. de top moet eigenlijk hoger liggen om al u stoptijden ook de neutraliseren. anders ben ik 2.5uur onderweg (5uur per dag is erover). het moet de speed pedelec wat evenaren, want anders verwatert het en ga ik na enige tijd met de auto gaan en zal de speed pedelec ENKEL gebruikt worden bij zomers goed weer. en dat is zonde

Helen
Kopman
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201
Contacteer:

#9 Bericht door Helen » di 19 nov 2019, 10:44

fcapri schreef:
ma 18 nov 2019, 14:29
dit staat op fietser.be
Classificatie is duidelijk en ben ook vrijgesproken om met een brom- of motorfiets te rijden zonder inschrijving. Inschrijven en comformiteitsattest is absoluut zeker niet nodig !

Verzekeringsplicht is minder duidelijk en daar verandert mijn uitspraak niets aan. Ben immers veroordeeld omdat ik via een gashendel de fiets autonoom zonder trappen kon laten rijden (boete 25 EURO wegens vele verzachtende omstandigheden en de onduidelijkheid van de wetgeving). Mijn interpretatie is dat indien conform aan de huidige verordeningen voor speed pedelecs je niet autonoom kan "gas" geven en indien er een beperking is tot 45 km/u je geen verzekering moet hebben. Probleem is dat de verordening enkel uitgeschreven is voor "fietsen" met 2 wielen en dat het onduidelijk blijft of dit wel van toepassing is voor rijwielen. Men zou aan het werken zijn rond een verordening hieromtrent maar ik weet niet hoe ver dat staat.
zijn ding reed 100% zelfstandig met die gashendel, zoals een brommer.
Oké, dat wist ik niet.
De eerste motor op mijn WAW was ook met duimgas. Op vlakke weg haalde die toen 20/h zonder trappen. Vanwege de onduidelijkheid op wetgevingsgebied, en vooral vanwege het kabaal dat die motor maakte, ben ik naar de Bafang overgestapt.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Contacteer:

#10 Bericht door CapoJan » za 23 nov 2019, 22:05

Als referentie: gewoonlijk haal ik over een week (4x heen en weer, dus 4x 46 km) een bewogen gemiddelde van 32 km/u. Daarvoor moet de kruissnelheid richting 40 km/u gaan, want kruispunten, verkeerslichten en andere fietsers die ik moet inhalen, doen het gemiddelde snel dalen. Het is net daar dat de ondersteuning de meeste hulp biedt: bij het op snelheid komen.
En verder: een Alleweder is naar huidige normen stokoud. De luchtweerstand daarvan is relatief hoog en het rendement van de aandrijving laag. De Orca is al een pak beter, maar voor zo'n afstanden zou ik echt naar iets efficiënts kijken zoals een Quest (als je geen korte bochten hebt), een Milan, DF ... De Orca is trouwens, zoals Helen ook al zei, niet meer in productie. Op een zeldzame tweedehandse na, kan je die dus vergeten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

JeroenVD
Nieuweling
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

#11 Bericht door JeroenVD » zo 24 nov 2019, 1:09

Ik zou eens op blog.fietser.be gaan kijken. De nieuwe eWAW Pro zou wel eens kunnen zijn wat je zoekt.

fcapri
chauffeur
Contacteer:

#12 Bericht door fcapri » zo 24 nov 2019, 21:41

een waw is wel makkelijk in onderhoud en om te bouwen naar ondersteuning. ik vrees dat het comfort en de bagageruimte wat te klein zullen zijn. ook moet ik een paar stadscentra (roeselare, torhout, gistel en oostende) door en die dingen gaat te laag zijn om goed op te vallen.
in zo een alleweder geraak je echt veel materiaal kwijt en met zijn oerdegelijk alu zelfdragend chassis is die best veilig.

de mijne is ook alles behalve origineel. van de aandrijving is enkel de kettingrol achteraan het enige originele. de enkelvoudige ophanging is er ook allang uit, de sporing en camber van de wielen is ook allemaal aangepast. achterdemper is van een quest denk ik.

als ik daar bafang in steekt, komt mijn nexus 8 drive er achteraan weer in en rijd die echter super. qua onderhoud heb ik eigenlijk ook nie te klagen. alleen dat gewicht hé. in bergaf een ferm voordeel (bolt zo over de 50km/h), en bergop helpt de ondersteuning.
ik vrees alleen dat 124km/dag er teveel gaat aan zijn. het is en blijft een oldtimer onder de VM's. versatile/orca sprak mij vroeger ook altijd aan, het inbouwen van ondersteuning is echter het kritische punt om geen gewone te kopen. enige reden waarom ze die niet meer bouwen?

halepole
Helper
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

#13 Bericht door halepole » zo 24 nov 2019, 22:09

WoW 124 km/dag is echt wel veel. :shock:
Ik doe er nu 2*26km en dat ook alle dagen.
Meestal doe ik er 45min over wat ik ok vind om iedere dag te doen. Iedere dag 2*2u onderweg zijn vind ik er zwaar over, het verlies van tijd is gewoonweg te groot.
Misschien dat jij dit compenseert door nieuwe projectjes te bedenken maar toch.
Je bent na een lange werkdag toch vermoeid en dan moet je nog gefocust zijn op de weg en andere weggebruikers.
Aan de andere kant kan je met die fietsvergoeding wel één van de beste velomobiel samenstellen.
0,22€*62*2=27,28€/dag
Bij 230 werkdagen in een jaar is dat toch 6275€
Maar zoals eerder vermeld tijd koop je hier niet mee. :roll: Ikzelf ben nog jong en zou dus op een ander gaan werken . :wink:

CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Contacteer:

#14 Bericht door CapoJan » ma 25 nov 2019, 7:53

Orca wordt niet meer gebouwd omdat het economisch niet rendabel bleek. Zit veel ingewikkelder in elkaar dan pakweg een Quest, met veel specifieke onderdelen. Enige manier om het haalbaar te maken, was de prijs optrekken. Dat zou dan waarschijnlijk de verkoopsaantallen doen afnemen en dan is het helemaal niet meer te doen.
Dat een WAW lager is, is duidelijk. Dat je daardoor geen stad in zou kunnen, moet je maar eens aan Helen vragen: ze rijdt er elke dag mee door Brussel... Maar zoals gezegd: als je echt schikt elke dag zo'n afstand te rijden, moet je kijken naar een zo efficiënt mogelijke VM. Dat is zeker geen Alleweder, geen Orca, geen Strada/Mango... hoe goed die ook mogen zijn, dit is niet waar ze voor ontwikkeld werden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

blackarmor
Public Relations
Contacteer:

#15 Bericht door blackarmor » ma 25 nov 2019, 17:44

hangt er dan wat van af hoelang je er over doet met de wagen . ik ben met de df even snel als met de auto door dat ik een 4 km kortere en betere weg kan nemen . en dat is dan als er niks misloopt op de baan . vanmorgen stond er bv weer een file van steenokkerzeel tot aan nossegem . ( reden gelukkig met de moto de andere kant uit :) ) als je zo een paar plekken hebt verlies je een massa tijd in een auto .
veel lager is een waw oid niet dan de alleweder , maar wel wat langer.
btw op veel plekken is de fietsvergoeding .24 € ( scheelt em toch weer dik 750 op uw berekening ;) )
btw als ge interesse hebt ik heb hier nog een oude nuvinci drive liggen .

Plaats reactie