Sluis - boulogne - sluis

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: Mango genaamd Bango
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Sluis - boulogne - sluis

#16 Bericht door bicky » za 21 sep 2019, 16:40

Ik heb alvast interesse om mee te rijden

erde
Kopman
Fiets: challenge concept trike
Contacteer:

#17 Bericht door erde » za 21 sep 2019, 17:49

We horen en zien wel wanneer er gefietst wordt zal allicht ook meefietsen :D =D>
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Pietermels1979
Junior
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

#18 Bericht door Pietermels1979 » za 21 sep 2019, 19:36

Ik denk dat voor dit jaar het wat kort gaat zijn. Ik zou er niet echt problemen mee hebben maar snap dat voor velen 400 km regen en koud weer wat teveel van het goede is.

Vanaf de Franse grens naar Boulogne toe is niet heel veel te vinden onderweg. Belangrijk is wel voldoende eten en drinken mee te nemen. Op 20 km van Boulogne is een Carrefour. Daar kan je evt inslaan van eten en drinken.

Er zitten behoorlijke steile stukken in en een bergverzet is geen luxe.
Frankrijk vereist een geel hesje hoor fietsers die savonds en snachts fietsen.

Persoonlijk lijkt me om het uur stoppen niet echt noodzakelijk aangezien je dan uit je ritme bent en ook veel tijd verspild. Sommige stukken weg waren voor een velombiel slecht. Ik had wat stukken met slechte kasseien.

De tocht zelf kan je zien op mijn Strava. De link staat een pagina terug.

Vuistregel die ik aanhoud is 60 gram koolhydraten per uur , dat is het maximale wat je lichaam kan opnemen. Ik zou veel suiker vermijden zoals cola of een pasta maaltijd ergens. Je komt moeilijk meer op gang.

Trainen om goed te klimmen lijkt me verstandig want het is dan wel minder stijl dan bijvoorbeeld de muur van Geraardsbergen of de Kluisberg maar met 200/250 km in de benen voel je het wel.

Zoals eerder gezegd mocht iemand nog ideeën of voorkeuren of wensen hebben dan hoor ik het graag.

bicky
General Manager
Contacteer:

#19 Bericht door bicky » di 24 sep 2019, 8:16

Pietermels1979 schreef:
za 21 sep 2019, 19:36
Frankrijk vereist een geel hesje hoor fietsers die savonds en snachts fietsen.
met een fluo vestje in een velomobiel :lol:

erde
Kopman
Contacteer:

#20 Bericht door erde » di 24 sep 2019, 9:11

een fluo vestje over de poep van de velomobiel trekken :!: :!: :mrgreen: #-o

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#21 Bericht door Pietermels1979 » di 24 sep 2019, 21:10

Met alle respect,

Ik vind het een beetje jammer dat er alleen maar wat gelachen word. Ik had het fijner gevonden als er ook input gegeven werd met betrekking tot wensen voor de tocht.

Het zou vervelend zijn als iemand van de reisgenoten aangehouden zou worden om een dergelijk iets waardoor de rest ook oponthoud heeft of misschien erger.

Daarbij zijn er ook misschien wel open liggers die dus wel een hesje moeten dragen.

Maar als je het allemaal zo grappig vind dan rijd je hem toch gewoon zonder mij. Zo ver is het ook weer niet zeker vanaf sluis is het niks bijzonder.

Verkeersregels fiets
Helm
Let op: Kinderen jonger dan 12 jaar moeten een fietshelm dragen. Dit geldt ook voor kinderen achter op de fiets.
Als je 18 jaar of ouder bent en een of meer kinderen op de fiets begeleidt die jonger zijn dan 12 jaar, ben je verplicht ervoor te zorgen dat elk van die kinderen een fietshelm draagt.
Kleding
Buiten de bebouwde kom moeten fietsers en hun passagiers in het donker en bij slecht zicht een veiligheidshesje dragen.
Verlichting en overige vereisten
Fietsen moeten zijn voorzien van vaste lampen. Voor op de fiets moet het licht de kleur wit of geel hebben en achter op de fiets de kleur rood.
De fiets moet achter een rode reflector hebben en gele of oranje reflectoren op de pedalen.
Ook moet de fiets zijn voorzien van goed werkende remmen en een bel.
Passagiers
Kinderen jonger dan 5 jaar mogen alleen in een kinderzitje worden vervoerd waarin ze zijn vastgezet met een veiligheidsgordel.
Het is verboden personen boven de 14 jaar als passagier op de fiets te vervoeren.
Aanhanger
Het is toegestaan om te rijden met een fiets waaraan een aanhanger is gekoppeld.
Fietsen onder invloed
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille.
Mobiele telefoon
Het is fietsers verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Het gebruik van een hoofdtelefoon of oortjes tijdens het fietsen is ook verboden.
Naast elkaar rijden
Na zonsondergang is het verboden om naast elkaar te fietsen.
Overdag is naast elkaar fietsen alleen toegestaan als hiermee het verkeer niet wordt belemmerd.
Plaats op de weg
Wanneer er een verplicht fietspad (rond blauw bord met witte fiets) aanwezig is, moeten fietsers hiervan gebruikmaken.
Wanneer er geen verplicht fietspad aanwezig is, mogen fietsers op de rijbaan (van routes nationales, routes départementales, routes communale etc.) fietsen, tenzij met een verkeersbord wordt aangegeven dat dit verboden is. Op auto(snel)wegen (autoroutes, voies expresses etc.) is fietsen verboden.
Elektrische fiets
Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/h die een vermogen heeft van maximaal 250 watt (VAE, Vélo à Assistance Electrique), gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets. (Als de fiets een vermogen heeft tussen de 250 watt en 1 kilowatt, wordt de fiets beschouwd als bromfiets.)
Het dragen van een fietshelm is alleen verplicht voor kinderen jonger dan 12 jaar, maar wordt geadviseerd voor fietsers van 12 jaar en ouder.
Elektrische fietsen (VAE's) moeten waar mogelijk op het fietspad rijden.
Speedpedelec
Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/h (S-Pedelec, Speed Pedelec, VAE rapide) gelden dezelfde regels als voor een bromfiets.
De minimumleeftijd om op een speedpedelec te rijden is 14 jaar en de bestuurder moet in het bezit zijn van het bromfietsrijbewijs.
De bestuurder is verplicht een goedgekeurde bromfietshelm (norm ECE 22.05) te dragen. Voor zover bekend is het dragen van een speciale speedpedelec-helm (norm NTA 8776:2016) niet toegestaan.
Ook is de bestuurder verplicht handschoenen met een CE-markering te dragen en verplicht een veiligheidshesje mee te nemen en dit zowel 's nachts als overdag bij pech of een ongeval aan te trekken.
Speedpedelecs mogen niet op het fietspad rijden, tenzij met een bord wordt aangegeven dat bromfietsen zijn toegestaan.
Bijzonderheden
In Parijs staat op sommige kruispunten met verkeerslichten een speciaal driehoekig verkeersbord met een fiets en een pijl erop dat betekent dat fietsers in de aangegeven richting (rechtdoor of rechtsaf) door rood licht mogen rijden, mits ze voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers (vergelijkbaar met het Nederlandse verkeersbord Rechtsaf voor fietsers vrij).

bicky
General Manager
Contacteer:

#22 Bericht door bicky » wo 25 sep 2019, 6:04

Wist niet dat de verkeersregels voor fietsers zo streng zijn in frankrijk. Sommige zouden hier in België nooit aanvaard worden.

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#23 Bericht door Pietermels1979 » wo 25 sep 2019, 18:02

Ik had me vooraf wel erin verdiept ook omdat ik Parijs Brest Parijs wil rijden. Misschien is het volgende keer eerst raadzaam om je er ook in te verdiepen en daarna pas de spot er mee te drijven.

bicky
General Manager
Contacteer:

#24 Bericht door bicky » wo 25 sep 2019, 18:37

Een klein mopje kan toch geen kwaad.
Het blijft stom dat je officieel een fluojas zou moeten dragen in een velomobiel

erde
Kopman
Contacteer:

#25 Bericht door erde » wo 25 sep 2019, 19:27

We nemen de situatie wel serieus maar vinden elementen van humor op zijn plaats om even de spot te drijven met zaken die zinloos zijn en als wet aangenomen zijn door mensen die wellicht nooit een verplaatsing doen met de fiets.
Er zijn veel situaties in het leven waar het goed is om mee te lachen. Met humor kan je veel relativeren.
Een dag niet gelachen of een dag zonder humor is een verloren dag :D
De franse gendarmerie en police national de france ken ik wel een beetje in het franse straatbeeld.
Ik fiets wel ongeveer jaarlijks een derde van mijn kilometers in Frankrijk ( ruim 3000 km ).
Normaal is er helemaal geen probleem met de gezagsdragers op de weg.
Als je ze passeert gewoon even bonjour zeggen, ze zijn content dat ze een bonjour krijgen, zijn ook mensen :)
We (ik en mijn fietsmaat) zijn maar één keer aangesproken geweest door een franse gendarme, omdat we naast elkaar fietsten op een plaats waar we niemand belemmerden en absoluut geen gevaar vormden.
We begrepen de kern van zijn betoog, dat we niet naast elkaar mochten rijden, maar de rest van zijn vertellement snapten we als vlamingen niet, en hij had blijkbaar ook door dat wij zijn commentaar niet helemaal begrepen.
Tenslotte vertrok hij terug met zijn schuders ophalend.
Blijkbaar had deze man eerder op de dag een vlaag gevangen en moest hij zijn frustatie ergens uitwerken :roll:
Dat terzijde,
Sluis -Boulogne -Sluis zal niet meer voor dit jaar zijn vermoed ik.
De dagen worden korter en de kans op slecht weer is groter.
We moeten de tocht niet moeilijker maken dan hij is door deze in het najaar te rijden, er komen volgend jaar allicht veel mooie dagen.
Misschien een verlengd weekend of zo :!:
Ik hoor het wel wanneer deze tocht op de planning staat.
Ik kijk er alvast naar uit :roll:

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#26 Bericht door Pietermels1979 » do 26 sep 2019, 8:34

Ik weet niet hoeveel dagen je er hoor gaat uittrekken? Ik reed hem in een all in tijd van 30 uur zonder bergverzet . Incl 5 uur rust voor eten drinken toilet maar dan dik 100 km verder. Als je zaterdag morgen rond half 5 vertrekt dan ben je tegen middernacht of iets later wel terug vermoed ik.

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Fiets: Paris Sport (in de prak gereden)
Velomobiel: WAW 360 | 12/2017
Contacteer:

#27 Bericht door Pauvre Mouton » do 26 sep 2019, 14:46

Hmz, ik zit momenteel in een dipje (kleine blessures en vermoeidheid) maar zulke ritjes staan op mijn bucket list. Ook lijkt gps (wat ik nog niet heb) noodzakelijk, om niet in Zuid-Frankrijk uit te komen 🤔 want ik neem aan dat je onderweg wel eens een pijltje van de te volgen LF1 route (?) mist.
WAW 360 | My smile is always in shape!

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#28 Bericht door Pietermels1979 » do 26 sep 2019, 15:28

GPS is wel handig. Zeker op de terugweg als het donker is dan kan je gericht rijden. Als je de route van te voren inlaad dan zie je ook het hoogteprofiel en dat is handig zodat je weet wat er nog komt.

GPS is opzich niet heel duur meer. Tuurlijk kan je navigeren op je smartphone al vreet dat wel veel batterij vermoed ik.

Lange tochten vind ik zelf persoonlijk heel leuk en heb er al diverse gedaan. Het zelfvoorzienende spreekt me erg aan.

Uitkomen in zuid Frankrijk is ook mooi al zal dat niet de bedoeling zijn.

Aan de reacties te zien zal het waarschijnlijk volgend jaar zijn dus hoop dat je dan hersteld bent.

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Fiets: Paris Sport (in de prak gereden)
Velomobiel: WAW 360 | 12/2017
Contacteer:

#29 Bericht door Pauvre Mouton » do 26 sep 2019, 19:28

Zoveel kilometers heb ik nog niet in de benen dus best voor volgend jaar. Mijn maximum op een dag staat nog maar op 140km of zo. Rij ook nog maar 2 jaartjes met de vm. In tegenstelling tot die watjes hier op het forum geef ik niet voor het slechtere weer 🤪. Ik meen begrepen te hebben dat je een tweewielligfiets hebt?

Voor mezelf een gps onder de kerstboom leggen dus eind dit jaar lol
WAW 360 | My smile is always in shape!

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#30 Bericht door Pietermels1979 » do 26 sep 2019, 19:48

Ik heb idd 2 wielige ligfietsen
Een raptobike midracer 700c
Een M5 lowracer
En een M5 20/20

En dan nog een gewone trekking fiets en een racefiets.

Als je met een velomobiel rijd is het best om heuvels te leren klimmen. Ik heb uit een verslag van 2013 gelezen dat Robert Lammerts toen met 5 km/h omhoog ging. Goed nu zijn de bereiken van versnellingen gelukkig groter geworden en als je met 11 speed rijd kan je tot 42 tanden schakelen achter.

Ik geef ook niet echt om slecht weer. Heb nu ook een kleine compacte brander gekocht zodat ik onderweg iets kleins warm kan eten of drinken. Ideaal voor met de koudere dagen.

In de link in dit topic staat mijn strava rit en kan je het hoogteprofiel en rit zien. Mocht je het niet zien dan moet je even een pb sturen.

Plaats reactie