een vraag aan de verkeersdeskundigen onder ons...

Hier kan je gezellig kletsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
k@rolus
Helper
Postcode: 8800
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

een vraag aan de verkeersdeskundigen onder ons...

#1 Bericht door k@rolus » zo 17 dec 2017, 7:55

Gisteren was ik betrokken bij een aanrijding met vluchtmisdrijf .
Een auto kwam wel heel vlotjes uit een straat aan mijn rechterkant,waar er normaal een éénrichtingsverkeer geldt . Ik had deze niet opgemerkt en het kwam tot een lichte aanrijding .
Ik kom dagelijks op dit kruispunt en merkte niets op ,wat kon wijzen op een veranderde situatie .
Toen ik uitstapte en de straat bekeek zag ik enkele verkeersborden die opheldering brachten .
Beveren.jpg
Een foto getrokken vanuit mijn rijrichting .

Ik vraag me af of deze reglementair geplaatst zijn ? Jet lijkt me niet duidelijk welk verkeersbord er nu geldt...

(Het bord aan de steunen is het A39 verkeersbord )
belgian_road_sign_a39.png

Lex
Public Relations
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: een vraag aan de verkeersdeskundigen onder ons...

#2 Bericht door Lex » zo 17 dec 2017, 10:44

Je zou eens aan de andere kant van de weg moeten gaan kijken wat daar staat. Van deze kant is het alvast een combinatie dat niet kan tenzij op het onderbord van eenrichting iets anders staat dan "uitgezonderd fietsers".
Is dit laatste niet het geval en mag de wagen er wel degelijk door rijden, dan ligt de fout bij diegene die verantwoordelijk is voor de borden te plaatsen.
Een tijd geleden ben ik hier ook door een wijk gereden waar de dag erna een rommelmarkt ging plaats vinden. De hele wijk was eenrichting gemaakt. Tot mijn verbazing stond er aan de uitgang géén rood bord met een witte streep, maar wél het bord C4 met het onderbord uitgezonderd bewoners. Dus bewoners mochten daar wél spookrijden. Dus het zijn niet altijd de slimste mensen die dat plaatsen.
Eerst aan de andere kant gaan kijken en dan sowieso een klacht gaan indienen voor gebrekkige signalisatie.

eeuwige reiziger
General Manager
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Contacteer:

#3 Bericht door eeuwige reiziger » zo 17 dec 2017, 11:18

k@rolus schreef:Gisteren was ik betrokken bij een aanrijding met vluchtmisdrijf .
Een auto kwam wel heel vlotjes uit een straat aan mijn rechterkant,waar er normaal een éénrichtingsverkeer geldt . Ik had deze niet opgemerkt en het kwam tot een lichte aanrijding .
Schade aan je velomobiel? Nummerplaat genoteerd? Klacht ingediend?
k@rolus schreef:Ik kom dagelijks op dit kruispunt en merkte niets op ,wat kon wijzen op een veranderde situatie .
Toen ik uitstapte en de straat bekeek zag ik enkele verkeersborden die opheldering brachten .
Ik vraag me af of deze reglementair geplaatst zijn ? Jet lijkt me niet duidelijk welk verkeersbord er nu geldt...
#-o Rommelig. Op z'n zachtst gezegd.

Een A39 is een gevarenbord.
Een F19 is een aanwijzingsbord.

Een gevarenbord brengt geen wijziging aan in de bestaande verkeerssituatie, maar waarschuwt slechts voor een bepaalde situatie. Een F19 geeft aan dat het hier om een straat met eenrichtingsverkeer gaat.

Heel verwarrend signaal, maar naar de letter van de wet geldt het eenrichtingsverkeer zoals aangegeven door de F19 nog steeds. Bekeken vanop dat kruispunt wel te verstaan.

Die twee borden horen eigenlijk niet samen. [-X Bijgevolg had men de F19 moeten afdekken. Als goede huisvader kon de wegbeheerder daarnaast ook een oranje bord "gewijzigde verkeerssituatie" geplaatst hebben in de andere straat.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

k@rolus
Helper
Contacteer:

#4 Bericht door k@rolus » zo 17 dec 2017, 13:29

Lex schreef:Je zou eens aan de andere kant van de weg moeten gaan kijken wat daar staat. Van deze kant is het alvast een combinatie dat niet kan tenzij op het onderbord van eenrichting iets anders staat dan "uitgezonderd fietsers".
Is dit laatste niet het geval en mag de wagen er wel degelijk door rijden, dan ligt de fout bij diegene die verantwoordelijk is voor de borden te plaatsen.
Een tijd geleden ben ik hier ook door een wijk gereden waar de dag erna een rommelmarkt ging plaats vinden. De hele wijk was eenrichting gemaakt. Tot mijn verbazing stond er aan de uitgang géén rood bord met een witte streep, maar wél het bord C4 met het onderbord uitgezonderd bewoners. Dus bewoners mochten daar wél spookrijden. Dus het zijn niet altijd de slimste mensen die dat plaatsen.
Eerst aan de andere kant gaan kijken en dan sowieso een klacht gaan indienen voor gebrekkige signalisatie.
Daar was ik ook benieuwd naar . Ook daar ging een bord A39 en een bord met een uitroepteken (A 51 ) . Ik heb er niet op gelet of het bord C1 afgedekt was . Maar dat ongetwijfeld ook niet zo zijn... Ik vond deze schets van het politiereglement terug op de site van Roeselare :https://www.roeselare.be/sites/default/ ... lan%29.pdf

Verder in de beschrijving van het reglement vond ik nergens dat men verkeersborden moest afdekken .

Lex
Public Relations
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

#5 Bericht door Lex » zo 17 dec 2017, 13:37

Op het plan staat rechts boven vermeld dat de tegenstrijdige borden afgedekt moeten worden.
Dat lijkt mij niet gedaan naar behoren.

k@rolus
Helper
Contacteer:

#6 Bericht door k@rolus » zo 17 dec 2017, 13:57

Lex schreef:Op het plan staat rechts boven vermeld dat de tegenstrijdige borden afgedekt moeten worden.
Dat lijkt mij niet gedaan naar behoren.
Ha, dat had ik nog niet gezien . En ik was blijkbaar de enige niet...

Wouter D
General Manager
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D » zo 17 dec 2017, 21:46

Boven de witte auto, iets verder in je rijrichting zie ik ook een B15 bord met een B01 erboven wat mij erop wijst dat jouw rijrichting voorrangsweg is. Maw moet het verkeer dat uit de zijwegen komt voorrang verlenen indien nodig stoppen. Bij die linkerstraat staan er om die reden haaietanden en waarschijnlijk ook een omgekeerde driehoek (B06). Bij die rechter staan die niet omdat er daar normaal eenrichtingsverkeer is. Wel geen idee welk bord er zou moeten staan gezien de situatie tijdelijk anders is. ook een B06?

volgens mij moest die ene chauffeur dus wel stoppen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

janV
Belofte
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

#8 Bericht door janV » ma 18 dec 2017, 0:01

Wouter (spruitje) schreef:Boven de witte auto, iets verder in je rijrichting zie ik ook een B15 bord met een B01 erboven wat mij erop wijst dat jouw rijrichting voorrangsweg is. Maw moet het verkeer dat uit de zijwegen komt voorrang verlenen indien nodig stoppen. Bij die linkerstraat staan er om die reden haaietanden en waarschijnlijk ook een omgekeerde driehoek (B06). Bij die rechter staan die niet omdat er daar normaal eenrichtingsverkeer is. Wel geen idee welk bord er zou moeten staan gezien de situatie tijdelijk anders is. ook een B06?

volgens mij moest die ene chauffeur dus wel stoppen.
klopt iets niet met die combinatie van die borden boven mekaar, effe google map_in de weynendaelstraat voor het kruispunt met processiestraat staat een B15 (bom) en in de processiestraat een B1(omgekeerde driehoek) dus conclusie correct chauffeur uit processie straat moet voorrang verlenen (hoeft niet te stoppen_is mr een B1 en geen B5)

Plaats reactie