Levensgevaarlijk

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
peveroter
Supporter
Postcode: 2220
Fiets: Mango #79
Velomobiel: Mango #79
Contacteer:

Re: Levensgevaarlijk

#16 Bericht door peveroter » zo 01 dec 2019, 1:36

blackarmor schreef:
zo 01 dec 2019, 0:08
btw de enkele keren dat ik een bijna aanrijding aanrijding had met een fietser waren die tegen de richting aan het fietsen
...En die meestal nog vrolijk aan't gsm'n zijn of bij donker weigeren te investeren in iets wat op fietsverlichting lijkt!

CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Contacteer:

#17 Bericht door CapoJan » ma 02 dec 2019, 11:58

Pietermels1979 schreef:
za 30 nov 2019, 18:40
Een velomobiel kan wel gevaarlijk zijn. Als jij met een velomobiel een andere fietser raakt dan vliegt die over je velomobiel heen. Die kan dus raar terecht komen. Denk aan een stoeprand of geparkeerd voertuig.

Het is niet zo dat een velomobiel helemaal ongevaarlijk is. Het is jammer dat er altijd een vergelijking word gemaakt met een auto. Dit terwijl er meer soorten weggebruikers zijn.

Quezzzt heeft daar ooit een stukje over geschreven op zijn blog.
Er is nergens gezegd dat met een VM rijden compleet veilig is. Geen enkel transportmiddel is dat. Wat wél gesteld wordt, is dat een auto gevaarlijker is, vooral voor andere weggebruikers.

Waar het mij om ging, is dat de attitude van de vader nadenken over alternatieve verplaatsingsmiddelen in de kiem smoort. Het was natuurlijk maar één zinnetje, maar met een absolute stelligheid: niet 'ik denk', maar 'dat is'. Dan denk je : 'hoezo?'. En dan weet je dat uit ervaring dat dit een vaak geventileerde mening van automobilisten is. Daarom die vergelijking met een auto. Of hoor je vaak van voetgangers en fietsers dat een VM levensgevaarlijk is? Dat ze ervan kunnen schrikken, dat ze snel zijn, dat wel.

En Quezzzt zijn blog heb ik geregeld gelezen, maar daaruit leidde ik vooral af dat hij voor zijn doel een foute keuze gemaakt had (ik kan fout zijn). Het is niet omdat hij zich niet veilig voelde in zijn velomobiel, dat een velomobiel gevaarlijk is. Waarschijnlijk voelen de meeste VM-rijders zich op de meeste momenten behoorlijk veilig.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

#18 Bericht door fcapri » ma 02 dec 2019, 20:34

vandaag op het werk gehoord toen het over bicky met zijn VM ging:

"den birger, die reed echt wel gevaarlijk op de weg, zo overal tussen met die wit-rode banaan".
dat waren dus ook auto bestuurders

Markske
Belofte
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

#19 Bericht door Markske » ma 02 dec 2019, 21:06

Gisteren nog het bewijs gezien dat auto's veel gevaarlijker zijn. Ik rijd een rotonde op en zou dan voorrang moeten krijgen van de andere zijwegen. Een eerste auto rijdt voor mij de rotonde op, wat ok was naar mijn inzicht, plaats genoeg. Vlak daarachter rijdt een tuttebel met een sufje en de telefoon tegen de kop. "Oh, mijn voorligger rijdt op, dan kan ik ook wel". Niet kijken, en vlak voor mijn neus in waardoor ik toch even behoorlijk de remmen in moet. Ik betwijfel of ze uiteindelijk gemerkt heeft dat er ook nog andere weggebruikers in de buurt zijn :roll:

Een positieve kant aan dat mensen een velomobiel gevaarlijk vinden, is dat als ze iets zien dat ze gevaarlijk vinden, ze zelf doorgaans voorzichtiger worden.

Maar het blijft een feit dat een auto in feite het meest egoïstische vervoersmiddel (in de zin van vervuiling en dat het risico bij een ongeval vooral bij andere, lichtere weggebruikers wordt gelegd) is dat we zelf kunnen kopen. Men begint nu over camera's in de auto om vermoeidheid te herkennen op het gezicht van bestuurders. Misschien moet men dan maar meteen een gsm-herkenning in diezelfde camera inbouwen zodat de auto zichzelf ogenblikkelijk uitschakelt als de bestuurder een telefoon vastpakt. Dat zou best wel veel kunnen schelen ;) Op verantwoordelijkheidsbesef bij iedere autobestuurder moeten we spijtig genoeg niet rekenen (al is het bij de meerderheid wel nog ok).
Het nuttige met het aangename combineren

janV
Belofte
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

#20 Bericht door janV » ma 02 dec 2019, 21:10

quote;
VM, ligfiets, fiets,e-bike, wagens, roeifiets, .... allemaal niet gevaarlijk _ _ _ _ _ totdat die bestuurd worden !!!
alhoewel fiets ooit omgevallen en op mene dikke teen met blauwe teen tot gevolg (zinsdien draag ik nooit geen sleffers meer :lol: )

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#21 Bericht door blackarmor » ma 02 dec 2019, 21:22

ziede zelfs daar was een vm waarschijnlijk veiliger geweest :lol:
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

#22 Bericht door fcapri » wo 04 dec 2019, 22:37

bij een aanrijding kan er altijd zware kwetsuren zijn.
ik ben in leuven de fietsstalling in het station uit gereden (die slakkegang voor de kenners).
toen ik buiten reed uit die beton constructie, draaide een ander erin, fietsen tegen elkaar, fietsers kop tegen kop.
beide afgevoerd met ambulance, ik 5draadjes aan mijn oog, de andere 3 boven zijn oor.
mijn fietskader was geplooid en mijn wiel krom. een recht wiel paste niet meer in de fiets.

had ik daar VM gereden, dan hadden we niet kop tegen kop gezeten en zouden we er allebei vanaf gekomen zijn met een paar blauwe plekken.

als een dodge ram een fietser 'ramt', dan is de overlevingskans heel klein.
als een dodge ram een VM ramt, is die overlevingskans ook even klein.

en om over die slagboom verder te gaan, liever met mijn muil tegen de slagboom, dan een trein tegen mijn zijkant, want daar is de overlevingskans gegarandeerd 0

Pietermels1979
Junior
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

#23 Bericht door Pietermels1979 » do 05 dec 2019, 19:49

rik schreef:
za 30 nov 2019, 22:15
Pietermels1979 schreef:
za 30 nov 2019, 22:03
En als het allemaal niet gevaarlijk is. Waarom moet dan overal reflecterende tape geplakt worden omdat er een velomobilist een slagboom niet gezien heeft. Buiten het feit dat het milieu onvriendelijk is en dieren hier aan kunnen doodgaan en het niet afgebroken word door het millieu .

Er kan beter gekeken worden of een velombiel wel aan de wettelijke norm voldoet.

Maar vooral blijven volhouden dat het niet gevaarlijk is.
Met alle respect, maar je commentaar is zo onnozel dat ik het stiekem zelfs grappig vind.

Waarschijnlijk is het een trend om iemand met een afwijkende mening schriftelijk de mond te snoeren.
Maar dan wil ik wel eens kijken als wij elkaar treffen wie wie de mond snoert.

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#24 Bericht door blackarmor » do 05 dec 2019, 19:58

gelijk het bij sommigen die geen gelijk krijgen een trend is direct een grote bek op te zetten en beginnen dreigen met fysiek geweld . ge weet dat dat meestal is om iets te compenseren he ;) . En niet elke ligfietser is een geitenwollen sokken dragende boomknuffelaar he dus kijk wat uit wat je wenst ... :roll: nu stel ik voor deze giftige persoon gewoon vanaf nu effectief te negeren
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

rik
General Manager
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Contacteer:

#25 Bericht door rik » do 05 dec 2019, 21:25

blackarmor schreef:
do 05 dec 2019, 19:58
gelijk het bij sommigen die geen gelijk krijgen een trend is direct een grote bek op te zetten en beginnen dreigen met fysiek geweld . ge weet dat dat meestal is om iets te compenseren he ;) . En niet elke ligfietser is een geitenwollen sokken dragende boomknuffelaar he dus kijk wat uit wat je wenst ... :roll: nu stel ik voor deze giftige persoon gewoon vanaf nu effectief te negeren
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen! 8)

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Fiets: WAW 360
Velomobiel: WAW 360 | 2017
Contacteer:

#26 Bericht door Pauvre Mouton » do 05 dec 2019, 23:08

Het lijkt best dit te laten afkoelen. Ieder zijn mening, waar net zoals in een e-mail een forumbericht geen emoties meegeeft of waarbij de boodschap onduidelijk kan overkomen.

Een andere mening kan aanzetten tot nadenken of andere inzichten geven waaruit we eventueel iets kunnen van opsteken.
Kerk in het midden houden en laten we vooral genieten van onze gedeelde hobby!
WAW 360 | My smile is always in shape!

Beinsberger E
Kopman
Postcode: 3621
Contacteer:

#27 Bericht door Beinsberger E » vr 13 dec 2019, 0:17

Man man zo'n taal hoort niet thuis op dit forum, ieder voertuig is maar zo gevaarlijk als de bestuurder die er mee rijdt er is al onverdraagzaamheid genoeg in het verkeer [-X

Lex
Public Relations
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

#28 Bericht door Lex » vr 13 dec 2019, 8:24

We zijn wéér aan een bedroevend moment gekomen. Als het niet mogelijk is om een grotemensenconversatie te voeren, gelieve de eer dan aan jullie (ja beide!) te houden en verwijder uzelf van het forum.
Als er dingen geschreven worden die je niet aanstaat kun je dat ook gewoon aangeven. Maar als alles hier persoonlijk opgenomen wordt en er direct in de aanval wordt gegaan escaleert het gewoon.

Lex
Public Relations
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

#29 Bericht door Lex » vr 13 dec 2019, 13:41

Reacties op verwijderde berichten komen raar over, niet?

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Fiets: WAW 360
Velomobiel: WAW 360 | 2017
Contacteer:

#30 Bericht door Pauvre Mouton » vr 13 dec 2019, 13:46

:D
WAW 360 | My smile is always in shape!

Plaats reactie