Politie

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
WAWwer
Junior
Postcode: 9300
Contacteer:

Re: Politie

#91 Berichtdoor WAWwer » wo 14 dec 2016, 10:39

Om nog even terug te komen op het oorspronkelijke item, kan ik drie weken na datum toch wel melden dat ook de Mechelse zwaan geen uitzondering op artikel 9 heeft gevonden. Tenzij hij nog altijd aan het zoeken is en er na meer dan 3 weken alsnog een pv in de bus zou vallen. Het punt rond de reflectoren zal hij te zwak gevonden hebben en terecht.

Obelix
Junior
Postcode: 2890
Contacteer:

#92 Berichtdoor Obelix » wo 14 dec 2016, 16:31

Enkele dagen geleden al rijdend nog een aangenaam gesprek gehad met een 'Brusselse zwaan'. Heel sympathieke en geïnteresseerde man.

eeuwige reiziger
General Manager
Leeftijd: 46
Postcode: 8755
Contacteer:

#93 Berichtdoor eeuwige reiziger » di 11 apr 2017, 23:03

CapoJan schreef:Jaren geleden ook zo'n gesprek gehad met enkele mensen van AWV. Op een bepaald moment kwam een onmogelijk kruispunt in Gent (Sint-Lievenspoort, oprit naar de snelweg in Ledeberg) ter sprake. Toen was het duidelijk dat het daar ingenieurs zijn: alles was wettelijk in orde, gezien de borden die er stonden. Dat niemand op enkele seconden tien of twintig borden kan lezen en begrijpen, zal hen worst wezen (en dan ging het nog over automobilisten). Dat maakte veel duidelijk.

Er is nog niets veranderd bij AWV.

Situatie: een stuk fietspad langs de N37 (grondgebied Aalter) dat door allerlei nutsbedrijven al ontelbare keren deels is opengebroken en steeds weer "op z'n Belgisch" werd dichtgemaakt. Met als resultaat een soort lappendeken van asfalt. Oneffen, rommelig en oncomfortabel. Als antwoord op mijn melding kreeg ik de droge mededeling: "Het fietspad werd steeds overeenkomstig het lastenboek hersteld".

Situatie 2: een fietspad aan de N35 (Tielt) waar de overgang naar het verhoogde deel te scherp werd aangelegd. Zelfs met een matige snelheid stuitert je fiets omhoog als je de overgang op rijdt. Antwoord van AWV: "Controle ter plaatse laat ons toe te besluiten dat er geen probleem is".

In mijn antwoord nodigde ik hen in beide gevallen uit om eens af te komen met de fiets. En toen... radiostilte. Mijn conclusie is dan ook dat er bij AWV veel afgehandeld wordt volgens het boekje maar zonder enige voeling met het echte fietsgebeuren. De waarde van een fietspad kan je naar mijn aanvoelen maar correct beoordelen als je er ook op fietst. Of zoals de Engelsen het zeggen: "The proof of the pudding is in the eating".
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Leeftijd: 55
Postcode: 3630
Contacteer:

#94 Berichtdoor rik » wo 12 apr 2017, 8:10

eeuwige reiziger schreef:Mijn conclusie is dan ook dat er bij AWV veel afgehandeld wordt volgens het boekje maar zonder enige voeling met het echte fietsgebeuren.

Dat is sterk afhankelijk van het district, jammer genoeg! :( Maar er zijn er gelukkig ook die hun best doen om alles op te lossen, met de middelen die ze hebben :wink: .
Ice sprint1 26" + Strada 88
http://www.myricreaties.be

Cars10
Supporter
Postcode: 2490
Contacteer:

#95 Berichtdoor Cars10 » vr 21 apr 2017, 15:27

Gisteren ochtent tussen Geel en Dessel op de laatste 750m voor mijn werkplaats kwam ik twee zwaantjes tegen. Zij draaiden en makten gebruik van de zwaailichten. De eerste ging mij inhalen en stopte mij.

Ik: Goedemorgen meneer!
PA: Goedemorgen. Mag ik weten wat u da rijdt?
Ik: Een rijwieler.
PA: Ik neem aan, dat u geen motor en geen batterij gebruikt? Dus alleen met u spierenkracht rijdt?
Ik: Correct.
PA: Dan is het volgens mij een fiets.
Ik: Dat woord gebruik ik ook vaak als verklaring wat ik rijd.
PA: Maar waarom rijdt u dan niet op de perfecte fietspad die hier is?
Ik: Om dat die straat perfect is maar niet die fietspad …
(Straat vernieuwde oppervlakte, fietspad niet)
PA: Goed, maar toch moet u het fietspad gebruiken als u fietst.
Ik: Volgends de WC artikel 9 woord mijn driewieler als voertuig ingedeeld en dus moet ik op de openbare weg rijden en maag die fietspad gebruiken.
PA: U hebt gelijk. Echter is dit geen openbare weg maar een geweest weg.
Ik: Wat is a.u.b. de verschil tussen de twee?
PA: Op een openbare weg mag u 50 km/h rijden en op een geweest weg 70 km/h. En als u hier met 30 km/h langs rijdt bent u een hindernis en het wordt gevaarlijk als die auto's u inhalen.
Ik: Maar ik rij hier 50 km/h
PA: 50? :shock:
Ik: Ja. :D
PA2: Wij weten van onze snelheid controles dat een grootdeel van de bestuurders hier 90 km/h en meer rijdt. Dus het is voor u eigen veiligheid, dat u het fietspad gebruikt.
(ik hat er niet echter zin om verder te disputeren, dus …)
En orde meneer. Ik zal toekomstig het fietspad gebruiken. …

Eigenlijk een leuk gesprek. Desondanks zocht ik die definitie van "openbare weg"
Wikipedia zegt:
Geen enkele Belgische wet omschrijft klaar en duidelijk het begrip “openbare weg”, wat heeft geleid tot veel rechtspraak en rechtsleer waarop wordt teruggevallen. Eerst en vooral wordt er een onderscheid gemaakt tussen het begrip ‘openbare weg’ in de verkeersreglementering (de wegcode) en in het administratief recht (waartoe de rechtsregels betreffende het beheer van wegen behoren).
• In het kader van de verkeersreglementering is een openbare weg “elke weg die tot het openbaar verkeer te land voor iedereen openstaat”. Met andere woorden, daar waar het publiek verkeer de mogelijkheid heeft deze te gebruiken. Dit begrip bepaalt in principe het toepassingsgebied van het Belgische verkeersreglement.
• In het kader van het administratief recht wordt onder openbare weg verstaan: "elke weg die een bestemming tot openbaar gebruik heeft gekregen". Ze omvatten dus alle voor het openbaar verkeer bestemde verbindingswegen.

mvg, Carsten
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Jo2p
Neo Prof
Leeftijd: 61
Postcode: 1111
Contacteer:

#96 Berichtdoor Jo2p » vr 21 apr 2017, 18:19

Carsten, ik ben verwonderd. Ze houden u wel aan, maar al die automobilisten die 90km/u rijden ipv de toegestane 70km/u niet, laat staan beboeten. Of begrijp ik het nu niet goed?
Flevobike e-Orca 0099, Brompton

rik
General Manager
Leeftijd: 55
Postcode: 3630
Contacteer:

#97 Berichtdoor rik » vr 21 apr 2017, 20:43

Een gewestweg is ook gewoon een openbare weg hoor! :wink:
Ice sprint1 26" + Strada 88
http://www.myricreaties.be

Cars10
Supporter
Postcode: 2490
Contacteer:

#98 Berichtdoor Cars10 » vr 21 apr 2017, 21:21

Jo2p schreef:Ze houden u wel aan, maar al die automobilisten die 90km/u rijden ipv de toegestane 70km/u niet, laat staan beboeten. Of begrijp ik het nu niet goed?

Er was giesteren geen allgemeine snelheids controlle.
Zwaantje 2 gebruikte dit argument om mij schriek te maken ... dat die bestuurders hier echt hard rijden (volgens zijn ervaring, en dat geloof ik) dus dat het vijliger voor mij is het fietspad te gebruiken. Hij zeggte ook: "Als er een vrachtwaagen bestuurder zijn GSM gebruikt ... de zal u (in de VM) niet zien ... en wat gebuurt er dan?
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

fcapri
Public Relations
Leeftijd: 38
Postcode: 8790
Contacteer:

#99 Berichtdoor fcapri » vr 21 apr 2017, 22:01

gewestweg maakt totaal geen verschil. dat is een weg tussen gewesten. dat daar 70 of 90 mag gereden worden, wil niks zeggen. de N8 is ook en gewestweg en in dilbeek mag je daar maar 50 rijden. en dat is daar een 4vaksbaan MET middenberm.

het is wel zo dat een bromfiets klasse B in bebouwde kom op het fietspad mag, en op wegen waar 70 gereden wordt op het fietspad MOET tenzij er een verbod is voor bromfietsen klasse B.

Code: Selecteer alles

2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.

daar staat ook nergens dat het voor rijwielen geld. ENKEL 2wielige bromfietsen klasse B.

echter een rijwiel is geen fiets en ook geen bromfiets en volgens artikel 2 hoort die op de rijbaan (rijbaan is het gedeelte van de openbare weg dat voor voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht en volgens datzelfde artikel is een rijwiel een voertuig met 2 of meer wielen aangedreven door pedalen).
artikel 9 laat ons toe om ook gebruik te maken van het fietspad. maar dan moet je ook artikel 43 volgen dat zegt dat jij geen fietsers mag hinderen of in gevaar brengen.
wat is gevaarlijker:
A) een auto aan 70 die een VM inhaalt die 50 rijd? die 70km/h is een maximum snelheid. die auto mag evengoed 50 rijden of u voorbij gaan aan 55 waarbij de rijbaan vlot 6meter breed is.
B) een VM van bijna 1meter breed die aan 50km/h over het fietspad gaat en daarbij andere fietsers inhaalt die 20km/h rijden, dit allemaal op een strookje fietspad van misschien 1,5meter breed?
er wordt bij B dan ook nergens een maximum snelheid opgelegd. in bebouwde kom mag je ook gewoon 50 rijden op het fietpad en 70 rijden buiten bebouwde kom .

ik zou mij zo kalm niet gehouden hebben. bij zijn 3de antwoord, was het ambras geweest. daar waar hij zegt dat het een fiets is, daar kwam ik naar boven met artikel 82:
een fiets heeft 2 wielen en is MAX 75cm breed

eeuwige reiziger
General Manager
Contacteer:

#100 Berichtdoor eeuwige reiziger » vr 21 apr 2017, 23:34

fcapri schreef:wat is gevaarlijker:
A) een auto aan 70 die een VM inhaalt die 50 rijd? die 70km/h is een maximum snelheid. die auto mag evengoed 50 rijden of u voorbij gaan aan 55 waarbij de rijbaan vlot 6meter breed is.
B) een VM van bijna 1meter breed die aan 50km/h over het fietspad gaat en daarbij andere fietsers inhaalt die 20km/h rijden, dit allemaal op een strookje fietspad van misschien 1,5meter breed?
er wordt bij B dan ook nergens een maximum snelheid opgelegd. in bebouwde kom mag je ook gewoon 50 rijden op het fietpad en 70 rijden buiten bebouwde kom

Eerlijk?

Wel, situatie A vind ik heel wat gevaarlijker dan B. In het eerste geval ben je als velomobilist in de zwakste positie. Je ondergaat wat er gebeurt of dreigt te gebeuren. Daarom vermijd ik tot elke prijs bijvoorbeeld de gewestweg tussen Beernem en Wingene. Tot voor kort snelheidsregime 90. Geen fietspad. Vrij smalle weg. En op bepaalde momenten vrij veel verkeer. In zo'n situatie heb ik geen zin om tot speelbal te worden tussen de voeten van de grote jongens.

Rij je met je velomobiel op een fietspad langs een gewestweg, dan heb jij de teugels in handen. Als je merkt dat de situatie het toelaat, kan je je snelheid opdrijven. Je kan het even goed wat trager aan doen als er een fietser in zicht komt. In beide gevallen blijf je meester van de situatie, wat niet gezegd kan worden als je je op een drukke gewestweg in het verkeer mengt.

En natuurlijk is het helemaal geen vanzelfsprekendheid om zomaar de bebouwde kom door te rijden aan hoge snelheden. Ook als fietser ben je immers verplicht om je snelheid aan de situatie aan te passen. Ook artikel 10.1.1 geldt voor de fietsers. Geen twijfel mogelijk.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

spruitje
General Manager
Leeftijd: 41
Postcode: 9320
Contacteer:

#101 Berichtdoor spruitje » vr 21 apr 2017, 23:48

Het is goed dat hij kalm bleef, was hij gaan wapperen met artikels, dan zouden ook wel eens lastig hebben kunnen doen. En wie weet het rijwiel in beslag genomen omdat ze ervan overtuigd waren dat er net wél een motortje in zat...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be

eeuwige reiziger
General Manager
Contacteer:

#102 Berichtdoor eeuwige reiziger » vr 21 apr 2017, 23:57

spruitje schreef:Het is goed dat hij kalm bleef, was hij gaan wapperen met artikels, dan zouden ook wel eens lastig hebben kunnen doen. En wie weet het rijwiel in beslag genomen omdat ze ervan overtuigd waren dat er net wél een motortje in zat...

In veel situaties is het altijd lastig om iets aan te geven waar je het niet mee eens bent. Vooral dan wanneer er machtsverhoudingen in het spel zijn. Ik heb geleerd om in zo'n situatie vooral uit jezelf te spreken. "Ik dacht dat ik met mijn driewieler hier op de rijbaan mocht rijden, want..." De wijze waarop je het zegt, maakt soms een wereld van verschil.

Lex
Kopman
Postcode: 3600
Contacteer:

#103 Berichtdoor Lex » za 22 apr 2017, 4:55

Een gewestweg geen openbare weg? :?
Het valt mij op dat er een deel van de politieagenten een volledig eigen interpretatie heeft van de wegcode.

Peter J
chauffeur
Leeftijd: 59
Postcode: 2620
Contacteer:

#104 Berichtdoor Peter J » za 22 apr 2017, 6:10

spruitje schreef:Het is goed dat hij kalm bleef, was hij gaan wapperen met artikels, dan zouden ook wel eens lastig hebben kunnen doen. En wie weet het rijwiel in beslag genomen omdat ze ervan overtuigd waren dat er net wél een motortje in zat...

Vergis ik mij als ik denk dat er een zeer gegronde reden moet zijn om een voertuig in beslag te nemen of kan dat zomaar als een agent ergens een flauw vermoeden heeft dat er iets niet koosjer is aan je voertuig ? ? ?
eeuwige reiziger schreef:In veel situaties is het altijd lastig om iets aan te geven waar je het niet mee eens bent. Vooral dan wanneer er machtsverhoudingen in het spel zijn. Ik heb geleerd om in zo'n situatie vooral uit jezelf te spreken. "Ik dacht dat ik met mijn driewieler hier op de rijbaan mocht rijden, want..." De wijze waarop je het zegt, maakt soms een wereld van verschil.

Daar ben ik het helemaal mee eens, de wijze waarop... En de wijze waarop je aangesproken wordt door menig agent heden ten dage is voor verbetering vatbaar... Ik heb al een aantal aanvaringen gehad met de ordehandhavers omdat ik niet opgezet ben met hun manier van doen. Zelfs indien ik een fout maak is dat nog geen reden om arrogant of onbeleefd te zijn...
Lex schreef:Een gewestweg geen openbare weg? :?
Het valt mij op dat er een deel van de politieagenten een volledig eigen interpretatie heeft van de wegcode.

Da's wel het minste wat je kan zeggen, nogal wat agenten blijken bepaalde artikels uit de wegcode niet te kennen en gedragen zich alsof ze het wel weten en zetten dan een grote mond op. Vermoedelijk omdat ze denken dat wij als bestuurders van zo'n minder gekend voertuig ook niet op de hoogte zijn van wat wel en niet mag... Van zo'n gedrag krijg ik het steeds lichtelijk op de heupen...
En voor zover ik weet hebben agenten de wet toe te passen en is er geen ruimte voor eigen interpretatie... Correct me when/if i'm wrong :roll: [-o< 8)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - Milan GT MK II 0023 - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE - ICE Vortex 2012 - ICE Sprint X 2016 met Neodrives

fcapri
Public Relations
Leeftijd: 38
Postcode: 8790
Contacteer:

#105 Berichtdoor fcapri » za 22 apr 2017, 8:05

eeuwige reiziger schreef:Wel, situatie A vind ik heel wat gevaarlijker dan B. In het eerste geval ben je als velomobilist in de zwakste positie. Je ondergaat wat er gebeurt of dreigt te gebeuren. Daarom vermijd ik tot elke prijs bijvoorbeeld de gewestweg tussen Beernem en Wingene. Tot voor kort snelheidsregime 90. Geen fietspad. Vrij smalle weg. En op bepaalde momenten vrij veel verkeer. In zo'n situatie heb ik geen zin om tot speelbal te worden tussen de voeten van de grote jongens.

Rij je met je velomobiel op een fietspad langs een gewestweg, dan heb jij de teugels in handen. Als je merkt dat de situatie het toelaat, kan je je snelheid opdrijven. Je kan het even goed wat trager aan doen als er een fietser in zicht komt. In beide gevallen blijf je meester van de situatie, wat niet gezegd kan worden als je je op een drukke gewestweg in het verkeer mengt.

En natuurlijk is het helemaal geen vanzelfsprekendheid om zomaar de bebouwde kom door te rijden aan hoge snelheden. Ook als fietser ben je immers verplicht om je snelheid aan de situatie aan te passen. Ook artikel 10.1.1 geldt voor de fietsers. Geen twijfel mogelijk.

aha, nu zijn we er. een goeie chauffeur zal zijn snelheid aanpassen aan de situatie. als je dus met je VM op het fietspad rijd, dan zal je snelheid minderen als er een fietser in het zicht komt.
wel, een goeie auto chauffeur zal (zou moeten) ook zijn snelheid minderen als er een fietser in het zicht komt.

helaas is dat in realiteit niet. ik rijd elke dag door een zone 30 met van die bloembakken waardoor autos moeten slalommen. het fietspad echter gaat naast de bloembak rechtdoor. ik kom aan aan 35km/h, verminder naar 30 (t is 16h en de school is uit). zijn er autos die mij in die slalombochten rap voorbij vliegen om dan 30meter verder aan het kruispunt stil te staan

eeuwige reiziger schreef: "Ik dacht dat ik met mijn driewieler hier op de rijbaan mocht rijden, want..." De wijze waarop je het zegt, maakt soms een wereld van verschil.

en dan voelen ze zich groot en gaan ze u, de onwetende, eens de les gaan spellen.

ik heb helaas ook al wat ervaringen met ordehandhavers. al 2x uit mijn auto gesleurd geweest en in de handboeien gevlogen. 1x excuses gehad van de agenten, de 2de keer zoek ik nog altijd achter de namen van die 2 uit anderlecht. dat zal dan ook mijn temperament wat verklaren tov die gasten.
spreken ze mij normaal aan, krijgen ze een normaal antwoord, spreken ze uit de hoogte, dan worden ze met hun neus in de feiten geduwd (artikels opsommen)

Terug naar “Babbelhoek”