jo2p

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#151 Bericht door CapoJan »

Deze zomer komt er waarschijnlijk een rit in Zeeuws-Vlaanderen. Net wat dichter...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#152 Bericht door Jo2p »

Jo2p schreef:
Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Ik probeer wel een zo hoog mogelijke cadans.
In welke versnellingen rij je dan?
Vandaag maar eens stil gezet. Tegenover het vogeltje staat 10. Cadans 90 tot 100, wellicht nog meer. Vandaag begonnen met kruissnelheid van 32,5km/u en dat zakte naar ongeveer 30km/u. Maar in de stad en op bochtige dijkjes haal je dat niet. Ook veel last van schuine wegen en dan moet je oppassen.
Zag vandaag dat ik in 11 zat met een kruissnelheid van 31-31,5. Ik heb ook geen last van de benen of zo. Ik hoop niet dat dit zo doorgaat, want is er nog wat te trappen na 14?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#153 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:Zag vandaag dat ik in 11 zat met een kruissnelheid van 31-31,5. Ik heb ook geen last van de benen of zo. Ik hoop niet dat dit zo doorgaat, want is er nog wat te trappen na 14?
Vanaf 30-31 km/u denk ik er nog maar aan eventueel verder te schakelen naar 10.
Kruissnelheid van 28-30 rij ik standaard in 9, hangt af van de omstandigheden of ik vanaf 31 naar 10 schakel, maar meestal pas vanaf 33 en hoe sneller ik rij hoe hoger mijn cadans wordt wil ik het nog rond gedraaid krijgen. Tegenwoordig rij ik kruis zo een 25-28 km/u en dat is steeds in 8ste. Aan deze snelheid overschrijd ik met de aangepaste eco-ondersteuning (zie blog) vlot de 300 km per batterijlading waarbij ik mezelf ook minder moet afmatten. Vroeger haalde ik wel de 200 km/lading. En in het begin haalde ik ook wel de 250-300 km maar ik moest dan zelf veel meer uit de pijp komen dan nu het geval is, terwijl ik nu nog verder kom.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#154 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Zag vandaag dat ik in 11 zat met een kruissnelheid van 31-31,5. Ik heb ook geen last van de benen of zo. Ik hoop niet dat dit zo doorgaat, want is er nog wat te trappen na 14?
Vanaf 30-31 km/u denk ik er nog maar aan eventueel verder te schakelen naar 10.
Kruissnelheid van 28-30 rij ik standaard in 9, hangt af van de omstandigheden of ik vanaf 31 naar 10 schakel, maar meestal pas vanaf 33 en hoe sneller ik rij hoe hoger mijn cadans wordt wil ik het nog rond gedraaid krijgen. Tegenwoordig rij ik kruis zo een 25-28 km/u en dat is steeds in 8ste. Aan deze snelheid overschrijd ik met de aangepaste eco-ondersteuning (zie blog) vlot de 300 km per batterijlading waarbij ik mezelf ook minder moet afmatten. Vroeger haalde ik wel de 200 km/lading. En in het begin haalde ik ook wel de 250-300 km maar ik moest dan zelf veel meer uit de pijp komen dan nu het geval is, terwijl ik nu nog verder kom.
Ik zie dat ik gisteren niet de 90 heb gehaald, terwijl eergisteren in 10 wel ruim de 90 werd gehaald. Een cadans van tegen de 110 is mij te veel. Op de sportschool ging ik na warmdraaien tegen de 100 of net over de 100, dat beviel het beste. Harder ging niet zo goed op de sportschool, maar wellicht voelt dat anders aan in de Orca. Het is ook een heel andere fietshouding. Kruissnelheid van 30km/u in de 9 is ook een cadans van tegen de 110. Kruissnelheid van 32km/u in 9 is een cadans van goed 110. 33km/u in 10 is dan een cadans van 100.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: jo2p

#155 Bericht door Wouter D »

Fcapri, zo wegsprinten met een velomobiel. Het geeft je telkens een jij. Maar kom binnen een jaar niet klagen dat je knieën stuk zijn (sorry jo2p dat ik je thread wat vervuil).
Jij kan heel veel kracht zetten omdat je je kan afzetten in je stoel. Afhankelijk van je kracht in je benen zelfs tot vijf maal je eigen gewicht. Maar die monster kracht moet door je knieën om op de trappers te raken en daar zijn deze niet voor gemaakt.

Aldus het is niet omdat je het kan dat je het moet doen, veel beter is luisteren naar je lichaam en rustiger aan doen. Nu heb je wel geen last maar dat komt nog als je zo doorgaat.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#156 Bericht door Wim -de roetsende »

@Spruitje:
Jo2p rijdt met een E-Orca, dat kun je toch niet echt vergelijken met een 100%HPV.
Ik weet niet precies met hoeveel Watt deze E ondersteunt, maar die hoef je in ieder geval niet zelf op de pedalen te drukken.
#ietsmetappelsenperen
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: jo2p

#157 Bericht door Wouter D »

Wim. Ik reageerde dan ook op de post van fcapri die aan het opscheppen was over zijn krachtige acceleratie.

Ik weet ook dat jo2p met een E-orca rijdt en dat je daar anders op moet anticiperen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#158 Bericht door Jo2p »

Vandaag voor het eerst naar mijn werk gefietst. :D Zo s'ochtends vroeg hadden die beentjes zoiets van "hé, wat is dat". Dus de snelheid zat er nog niet echt goed in, maar mag niet mopperen met een kruissnelheid van 27,5km/u. De hele rit was gedaan met 1 uur en 7 minuten. Dit keer in één keer de juiste route gereden. Twee dagen eerder proef gereden naar mijn werk en toen op de heenweg vreselijk fout gereden en ik weet nog steeds niet waar het fout ging. Al die dijkjes lijken eender. Ik heb wel vreselijk zitten klunzen met bepakking. Uiteindelijk de hoes achter mijn stoeltje gefrommeld, maar dat is dus niet bevallen. Ik had dus een natte rug omdat de ventilatie zoek was. En s'ochtends is het erg donker in het vooronder van de Orca. Links klikte zo in, maar rechts no way. Weer uit de Orca geklommen en m'n tas uit de smurfenmuts getrokken, lampje opgezocht. De boel weer terug en toen mijn voeten met het lampje beschenen en toen ging het wel. Bij mijn werk heb ik pas toegang door een pas voor een paslezer te houden. En die pas zat dus ook in de tas in de smurfenmuts. Eens zien hoe het morgen gaat. En dan de rit. Er hangt een mistdeken over de weilanden en de dijken. En je rijd dan in de mist, normale fietsers komen er nog net boven uit, maar met de Orca zit je er helemaal in. Heel apart. Stoplichten staan op mijn reis moment nog in de knipperstand en je hebt hele wegen voor je alleen. Is wel een hele andere belevenis dan elke dag in die trein stappen. Uiteindelijk was ik nog redelijk op tijd op met werkstek. Natuurlijk wilde de hele club zich vergapen aan die fiets, dus een demootje gegeven. De eerste vraag was of ik er wel in paste en de opmerking was dat ie erg klein is. Een paar wilde er ook even inzitten en zich vergapen aan het uitzicht. Ik had ze dus verrast, maar goed dat het geen 1 april was, anders hadden ze vast gedacht dat ik de boel op de hak zat te nemen :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#159 Bericht door Jo2p »

Vandaag de tweede dag achter de rug. Ik hou de gegevens van de computer bij, deze zijn opgeslagen in de motorcontroller en elke ochtend voordat ik ga fietsen reset ik die computer. Zo kan ik elke rit zien hoe snel ik reed, hoe lang ik daarover deed, gemiddelde snelheid, max. snelheid. En dan het opmerkelijke. Dag 1 heen 1:09:05, dag 2 heen 1:09:47, dag 1 terug 1:07:40, dag 2 terug 1:06:28 (reden wind in de rug). Maar heen met minder dan een minuut verschil, opmerkelijk. Morgen weer een dag :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#160 Bericht door fcapri »

zo op korte tijd zal je weinig verschil zien, tenzij je eens een dag als een bezetene naar huis rijd.
ik gebruik altijd strava, gewoon die app op je telefoon starten en de telefoon locken om battery te besparen. eens aangekomen de trip stoppen en synchoniseren met je account.

na enkele weken kan je dan segment per segment gaan bekijken of je sneller/trager bent. zo merk ik ook totaal geen verschil tussen de derailleurversnelling en de 'zwaarder lopende ' naafversnelling. de ene dag is sneller dan de andere, maar gemiddeld is er geen verschil.

voorbeeldje van zo een beeld, gewoon een standaard stukje van mijn woon-werk verkeer. naafversnelling in december ingebouwd:
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/showwaiver.jpg

over grotere tijd kan je dan ook de weersomstandigheden eruit halen (wind tegen, wind mee, regen...). ik hoop verschil te zien tussen zomer en wintermaanden, maar tot nu toe is er geen verschil dus, tenzij het echt vriest. ook verschil in banden is er dus niet

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#161 Bericht door Wim -de roetsende »

Maar verschil in banden is er natuurlijk wel, dat is ondertussen in diverse testen en in de praktijk wel aangetoond.

Moet je natuurlijk wel de juiste banden monteren :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#162 Bericht door Jo2p »

Het is natuurlijk nog niet veel, maar de eerste 500km heb ik erop zitten :mrgreen: .
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#163 Bericht door Jo2p »

Wim -de roetsende schreef:Maar verschil in banden is er natuurlijk wel, dat is ondertussen in diverse testen en in de praktijk wel aangetoond.

Moet je natuurlijk wel de juiste banden monteren :wink:
Inderdaad, die plat gaan en die niet plat gaan. :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#164 Bericht door fcapri »

merken jullie dan verschil in banden? kom je met de ene ALTIJD 5min later toe dan met een andere? ik heb daar geen last van. de verschillen die ik merk zijn rolgeluid, comfort en remverschil. ik heb begin reed ik op kojaks (35x406, vond ik fantastisch rijden. dan heb ik eens op continental 28x406 gereden, reden ook snel maar keihard. stuitterde van de baan en ook verhoogde fietspaden oprijden lukte soms niet.
deze winter dan met marathon 40x406 gereden, lopen iets aan (dan ga je natuurlijk trager :mrgreen: ) maar dat is opgelost nu. rijden fantastisch alleen enorm rolgeluid bij +30km/h. het geluid gaat boven het kettinggeratel. nu rijd ik weer op kojak 35's. overgaan van marathon naar kojak merkte ik dat kojaks sneller schuiven bij noodstoppen. verschil in snelheid tussen allen: gemiddeld gezien niks

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: jo2p

#165 Bericht door Peter J »

fcapri schreef:... dan heb ik eens op continental 28x406 gereden, reden ook snel maar keihard. stuitterde van de baan en ook verhoogde fietspaden oprijden lukte soms niet.
Waren dat Grand Prix's ? Hoe zat dat met lekbestendigheid ?
Ik rijd nog steeds met Continental City Contact maar die worden niet meer gemaakt, dus als die aan het einde zijn zal ik naar iets anders moeten... De City Contact is ook keihard, maar zeer lekbestendig en heeft naar mijn bescheiden mening geen al te grote rolweerstand.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie