fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#196 Bericht door Pietermels1979 »

Ik snap niet waarom je een kleinere crank erop zet. Zo kan je dus minder kracht overbrengen vanuit je benen. Zo eerder kiezen voor een cranck met langere armen. Immers werkt je cranck als hefboom. Dus minder kracht bij een langere arm.

Wat ik wel zie in dit hele topic is dat alles low budget is. Met naar mijn mening gevolg van allerlei rare breuken en andere slijtage.

Persoonlijk zou ik kiezen voor betere en waarschijnlijk ook duurdere onderdelen.

Spaar wat budget en bouw alles in 1 x goed om. Ipv 10 x brol te gebruiken

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#197 Bericht door fcapri »

die kleinere cranks zijn er gekomen zodat ik meer op cadans kan rijden en mijn knieen wat kan sparen. die 170mm waren veel te groot om al liggend nog een deftig toerental te halen.

zo veel low budget zit er toch niet in hoor. ik heb al 1000€ verdiend met fietsvergoeding van het werk en kan u al zeggen dat ik heb moet toeleggen om de kosten van de FAW te doen.
nieuwe banden, nieuw tandwiel vooraan, nieuwe cranks, nieuwe pedalen, nieuwe klikschoenen, nieuwe verlichting, nieuwe batterijen (die makita batterijen kosten een veelvoud van de loodaccus die erin zaten), nieuwe ophanging, gereviseerde voorpoten, nieuwe achterdemper, nieuwe kettingen, nieuwe derailleur, 2 nieuwe freewheel cassettes achteraan...
sinds dit weekend compleet nieuw achterwiel met naafversnelling. alles specifiek alleweder komt van bij velomobiel.nl

het enige goedkope is de zelfbouw gesloten kap, en nu die aangepaste achterbrug

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#198 Bericht door Wouter D »

welke makita batterijen heb je gekocht en tegen welke prijs?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#199 Bericht door fcapri »

die had ik destijds gekocht voor mijn electrische makita fiets (pasten niet want die kan max 3.0Ah aan). daarna ging ik ze gebruiken op mijn electrische brommer.
18V 4 of 5Ah net geen 90€ betaald in duitsland.

heb ze uit elkaar gehaald en in 12V combinatie weer in elkaar gestoken (3S5P ipv het originele 5S3P). dat accupack is nu in staat tot 200A te leveren op 12V (daar kan je bijna een auto op starten). de vorige packs waren HP laptop batterijen. 2 laptop batterijen parallel als 1 blok gezet (de rechtse 2 batterijen op de foto). de makita cellen zijn de onderste links. de makita lader had ik niet meer omdat die mee verkocht zijn met mijn makita fiets.
Afbeelding

en de makita zelf
Afbeelding.

zulke dus (maar de mijne waren wel hoger dan die van de foto)
http://www.ebay.de/itm/Makita-BL1850-18 ... SwYlJW1xic
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#200 Bericht door Pietermels1979 »

Kleinere crank is meer kracht vanuit de knieen/benen dus minder cadans.....

Maar dat is hoe ik het zie

Hoe langer/groter je crank hoe minder kracht je moet zetten en dus hoe makkelijker jij je cadans kan houden.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#201 Bericht door fcapri »

ik zie dat toch anders.
als je lange cranks hebt, kan je veel kracht zetten. automatisch zal je een zwaardere versnelling nemen op lager toerental en meer op kracht.

met korte cranks kan je geen kracht zetten, dus automatisch zal je een lichtere versnelling nemen zodat je iets hoger toerental krijgt. hetgeen dan ook minder belastend is voor de knieen aangezien je met minder kracht zal gaan draaien.

zie het met een auto, als je auto een 1000cc blokje heeft met 40pk, zal je ook kleinere versnellingen nemen en kleinere wielen zodat je de motor vlotter in toeren kan houden. als je daar op 1000rpm in 5de volgas geeft, zal de motor bokken, ga je je lagers aan gort rijden en niet vooruit geraken.
als je met een dikke 7liter V8 op de baan bent, zal je in hoogste versnelling blijven en gewoon op laag toerental het massale koppel gebruiken.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#202 Bericht door Wim -de roetsende »

Pietermels1979 schreef:Kleinere crank is meer kracht vanuit de knieen/benen dus minder cadans.....

Maar dat is hoe ik het zie

Hoe langer/groter je crank hoe minder kracht je moet zetten en dus hoe makkelijker jij je cadans kan houden.
In de ligfietswereld wordt de korte crank steeds meer gemeengoed. 155 mm is tegenwoordig standaard in bijvoorbeeld de DF velomobiel. Zelfs 140 mm ben ik al een paar keer tegengekomen. Deze cranks worden echt niet door kleine mannetjes met korte beentjes gebruikt. Het zijn kerels van bijna 2m die hier mee rondrijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#203 Bericht door fcapri »

en vandaag de kettingspanner maar eens gemaakt. ondertussen direct gekeken of ik die zo groot kan maken dat die van 56T naar 70T kan overbruggen, met een beetje gefoefel kan het net :D
dus ik kan beide tandwielen vooraan gebruiken met bioshifting (zal wel de plaats van beide tandwielen moeten aanpassen want nu loopt de ketting aan bij de grote, als ik op de klein sta).
Afbeelding

Afbeelding

morgen misschien nog snel de achterrem weer verplaatsen en anders zal het ff zonder parkeerrem zijn. kan ik toch al testrijden met die nieuwe naaf. voor wat ik er al mee gereden heb, rijd dat fantastisch. bij sommige versnellingen merk ik zelf niet aan de cadans dat ik geschakeld ben
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:14, 5 keer totaal gewijzigd.

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#204 Bericht door Pietermels1979 »

fcapri schreef:ik zie dat toch anders.
als je lange cranks hebt, kan je veel kracht zetten. automatisch zal je een zwaardere versnelling nemen op lager toerental en meer op kracht.

met korte cranks kan je geen kracht zetten, dus automatisch zal je een lichtere versnelling nemen zodat je iets hoger toerental krijgt. hetgeen dan ook minder belastend is voor de knieen aangezien je met minder kracht zal gaan draaien.
Ik snap heel deze redenering niet. Het al dan niet cadans draaien is niet afhankelijk van je crank, het leren fietsen op cadans is een kwestie van oefenen. Waarom zal je automatisch bij een langere crank op een zwaardere versnelling gaan.. dat snap ik niet. En ik snap ook niet dat een korte crank minder belastend is voor je knieeen.

Uiteindelijk is je beenkracht een constante. Want je been kan maar een bepaalde hoeveelheid watts leveren en is niet gerelateerd aan de cranklengte. Kort of lang maakt niks uit.

Gebruik je dezelfde kracht bij een langere crank zal je makkelijker iets in beweging krijgen...
gebruik je dezelfde kracht bij een korte crank word het al
een stuk moeilijker.
Immers werkt de crank als hefboom.
In snelheid zal dit relateren dat met een kortere crank meer moeite moet doen om dezelfde snelheid te halen als met een langere crank. Dit bevestig je zelf ook door dat je zegt dat de snelheid is afgenomen.
Conclusie als je dezelfde snelheid wil houden met een kortere crank zal je meer kracht vanuit je benen/knieen moeten leveren. In dit verhaal worden de versnellingen als constante gezien omdat ze niet veranderen in dit voorbeeld.

Wil je cadans rijden dan zou ik je oude crank sterug steken en je tandwiel van voor en je cassette achter aanpassen aan het geen wat jij goed kan rondtrappen.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#205 Bericht door Mugtango »

@ pietermels1979 : wil je aub eerst even googlen naar het effect van korte crancks, krachtverdeling en cadans? Er zijn talloze artikels te vinden, zelfs vele die echt wetenschappelijk onderbouwd worden, die aantonen dat het menselijk lichaam optimaal werkt als het leveren van kracht zo dicht mogelijk bij het lichaam gebeurt. Optimaal is daarbij niet te verwarren met maximaal, maw je kan misschien meer kracht leveren op een andere manier, maar dat is dan steeds minder energie-efficient. (lange vs korte crank) Ook de afgelegde afstand die je per rotatie maakt met een kortere crank is een stuk lager.

Dit is echter maar een héééél rudimentaire samenvatting van wat de meesten hier al langer weten en ook aan den lijve mochten ondervinden. Dus: googlen, lezen en leren.....

P.S. ik begrijp je redenering wel, volgens de fysica is macht x machtarm = last x lastarm, dus wil je steeds een zo groot mogelijke machtarm gaan gebruiken. Alleen gaat dit om één beweging/inspanning en komt er bij repeterende beweging iets mer bij kijken.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#206 Bericht door Wim -de roetsende »

Pietermels1979 schreef: Gebruik je dezelfde kracht bij een langere crank zal je makkelijker iets in beweging krijgen...
gebruik je dezelfde kracht bij een korte crank word het al
een stuk moeilijker.
Immers werkt de crank als hefboom.
In snelheid zal dit relateren dat met een kortere crank meer moeite moet doen om dezelfde snelheid te halen als met een langere crank. Dit bevestig je zelf ook door dat je zegt dat de snelheid is afgenomen.
Ik sluit mij aan bij Mugtango. Ga maar eens googelen. Al die wedstrijdrijders rijden echt niet voor de flauwekul steeds vaker met kortere cranks.

Jouw denkwijze volgende moet je om nog harder te kunnen fietsen namelijk nog langere cranks monteren. Je vergeet echter dat je die cranks ook moet ronddraaien. Je legt dan een enorme afstand af met je voeten. En dat dan ook nog eens meer dan 90x per minuut. Dat wordt schier onmogelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#207 Bericht door fcapri »

daar zit idd het probleem, je moet dat snel rond krijgen. en met korte benen is het niet evident om 170mm cranks aan 100rpm rond te gooien.
dat gaat stukken makkelijker met 155mm cranks. echter kan je op kortere cranks niet zoveel kracht kwijt, en dat moet je compenseren door meer in toeren te rijden.

net zoals een auto. wat rijd het beste in 50km/h? in 2e aan 3000rpm of in 5de aan 1000rpm. als je een krachtige motor hebt, dan kan die dat idd gewoon in 5de overbruggen, maar dan ten koste van de lagers (blokje zal geen 500 000km lopen zo).
met kortere cranks kan je geen kracht zetten, dus moet je automatisch schakelen naar lichtere versnellingen. en bij lichtere versnellingen moet je meer toeren draaien. en dat laatste is iets wat je moet leren.
ik heb altijd met lange cranks en met veel kracht rond gereden. dit resulteerde zich in gebroken kettingen, tandwielen waar de kopjes afkraken, freewheels die breken, achterspaken die breken bij plooifietsjes... maar ik kan wel op achterwiel rijden met éénder welke fiets.
nu moet ik dus meer op cadans leren rijden en minder op kracht, en dat moet je leren.
170mm cranks krijg ik in liggende beweging echt niet rondgegooid aan +100rpm

er is wel een punt dat je met lange cranks veel meer kracht kan leveren, maar ten koste van wat? al diegenen die met lage cadans en veel kracht wielerwedstrijden reden, zitten op einde carriere met kapotte knieen. en als zij de jeugd trainen hoor je maar 1 ding: op cadans rijden, niet op kracht

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#208 Bericht door Wim -de roetsende »

fcapri schreef:.........al diegenen die met lage cadans en veel kracht wielerwedstrijden reden, zitten op einde carriere met kapotte knieen. en als zij de jeugd trainen hoor je maar 1 ding: op cadans rijden, niet op kracht
Grappig dat je met dit voorbeeld komt. Bij mij in de buurt woont Henk Lubberding. Echte wielrenliefhebbers kennen hem wel. Hij was één van de beste knechten ooit bij de Tour de France.

Hij geeft veel clinics en dan hoor je hem constant zeggen dat iedereen netjes rond moet trappen in een hoog beenritme. In een hoge cadans dus. Vroeger fietste hij in het zwaarste verzet dat hij kon trappen de Franse bergen op, nu fietst hij met een cadans boven de 100.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#209 Bericht door Wouter D »

goed zo fcapri; nu alleen nog dat 70T blad eruit en je bent helemaal goed bezig
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#210 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef: met kortere cranks kan je geen kracht zetten, dus moet je automatisch schakelen naar lichtere versnellingen. en bij lichtere versnellingen moet je meer toeren draaien. en dat laatste is iets wat je moet leren.
ik heb altijd met lange cranks en met veel kracht rond gereden. dit resulteerde zich in gebroken kettingen, tandwielen waar de kopjes afkraken, freewheels die breken, achterspaken die breken bij plooifietsjes... maar ik kan wel op achterwiel rijden met éénder welke fiets.
nu moet ik dus meer op cadans leren rijden en minder op kracht, en dat moet je leren.
170mm cranks krijg ik in liggende beweging echt niet rondgegooid aan +100rpm
Ik rij met de standaard cranks, maar ben 1,92m en draai hoge toeren.
Bij mij is een hoge cadans een noodzaak, ik kan enkel tijdelijk wat kracht zetten.
Hier moet het allemaal komen van souplesse.

Ik heb ook een tijd met cadansmeters gereden (omgebouwde snelheidsmeters).
Ik ben ze er nu allemaal af aan het halen omdat ik weet welke cadans ik heb.
Namelijk minstens 90, maar meer normal is ergens tussen de 95 en 110 tot 25 km/u.
Als ik sneller wil rijden heb ik bijna geen extra versnellingen nodig, maar draai ik een hoger toerental.
Bij mij is het heel eenvoudig, 30 km/u op een vlakke weg krijg niet rondgedraaid bij een cadans van 110.
Daarvoor heb ik minstens een cadans nodig van 120 en boven de 30 wordt dat ook al zeer nipt,
dat kan oplopen tot 130 maar dat hou ik maar tijdelijk. In een sprint is mijn gemeten maximum 146.
Maar dat is niet meer dan pieken en daarna helemaal stilvallen, en zonder vastgeklikte voeten
mag je je schoenen ergens op straat gaan zoeken en je voeten van achter je oren plukken.
Het is niet alleen van de andere liggers dat ik er opmerkingen over kreeg
Op werk --> huis met de Grasshopper kreeg ik eens de vraag van een mountainbiker
of ik geen versnellingen meer had. Dit omdat ik zo een hoge cadans draaide.
We reden tussen de 25 en 30 km/u, dus mijn cadans zal ergens tussen de 115 en 120 geweest zijn.
Ik zat toen niet eens halverwege de versnellingen.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik bij de aanvang van een sprint eerst een versnelling terug schakel
om zo eerst hoger in de toeren te draaien en dan pas 2 of 3 keer te schakelen.
De rest van de sprint kom puur uit de hogere (en steeds hogere) cadans.

Toen ik de Streetmachine ging uitproberen moesten de pedalen ver naar voor geplaatst worden.
Maar ipv de ketting te verlengen vroeg ik of er een kleiner voorblad in de garage lag.
We hebben gewoon het groot mes vervangen door een veel kleiner blad en daardoor
konden we de pedalen zover naar voorschuiven dat ik kon fietsen zonder de ketting aan te passen.
En dan nog rij ik rond de 28-30 km/u maximum op het 6 de tandwiel (van de 9).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie