fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#151 Bericht door CapoJan »

ASAP ketting en cassette wisselen. Dit is een van de zwakste punten van een Alleweder: de ketting hangt erg laag en wordt continu bekogeld door alle vuil dat het achterwiel rondslingert. Je ketting is geen lang leven beschoren.
Er zijn pogingen geweest om kettingbeschermers te maken, maar omdat de ketting grotendeels onbeschermd is, brengt dat maar weinig zoden aan de dijk.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#152 Bericht door fcapri »

spruitje schreef:Ik hoop dat je ketting niet breekt als je ver van huis bent in de gietende regen
heb een tool mee waarmee ik er een schakel kan uithalen en ze weer aan elkaar kan zetten.
samen met een klein dopsleutelsetje, platte en kruis schroevendraaier, engelse sleutel, fietspomp, inbus, 2banden,....
er moet al veel gebeuren voor ik niet meer thuis geraak.

vind het alleen jammer, de cassette zit er amper 2maand op en ze is al 'kapot'. t is nu niet dat die megadrive freewheels overal te vinden zijn, heb 3 fietswinkels moeten afgaan om er ééntje te vinden destijds.

voor de veiligheid ga ik morgen 3 kettingen halen en eventueel een 'gewone' freewheel cassette (11-28). k ga dan de kettingen wisselen en proefrijden met mijn huidige tandwieltjes. als die niet verspringen rijd ik zo verder, als ze verspringen steek ik de gewone cassette in de plaats en zal ik iets harder moeten trappen bergop

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#153 Bericht door Wouter D »

fcapri, eigenlijk heb je mogelijk een beetje in je eigen vel gesneden.

toen je je cassette verving, moest je je ketting ook hebben vervangen, dan zou je nu niet in de problemen hebben gezeten.

Je kan evt je cassette laten laten zitten. aangezien deze minder versleten is, het zal wel als gevolg hebben dat je ketting sneller dan normaal slijt.

Op het moment dat je ketting breekt, blijft je wiel wel nog even draaien, komt er ook tegenreactie op je ketting, Met als gevolg dat je ketting gedeeltelijk dan wel nagenoeg volledig uit je alleweder zal liggen, daar sta je dan met je tooltje. Ik zeg niet dat jij er niet in slaagt die ketting weer te steken waar hij hoort en hem aan elkaar te zetten, maar het wordt een hele karwij. Als het dan nog eens 'pijpestelen' regent... Je bent beter af met je ketting vooraf thuis te vervangen, je kan er een hoop miserie mee uitsparen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#154 Bericht door CapoJan »

spruitje schreef:fcapri, eigenlijk heb je mogelijk een beetje in je eigen vel gesneden.

toen je je cassette verving, moest je je ketting ook hebben vervangen, dan zou je nu niet in de problemen hebben gezeten.

Je kan evt je cassette laten laten zitten. aangezien deze minder versleten is, het zal wel als gevolg hebben dat je ketting sneller dan normaal slijt.

Op het moment dat je ketting breekt, blijft je wiel wel nog even draaien, komt er ook tegenreactie op je ketting, Met als gevolg dat je ketting gedeeltelijk dan wel nagenoeg volledig uit je alleweder zal liggen, daar sta je dan met je tooltje. Ik zeg niet dat jij er niet in slaagt die ketting weer te steken waar hij hoort en hem aan elkaar te zetten, maar het wordt een hele karwij. Als het dan nog eens 'pijpestelen' regent... Je bent beter af met je ketting vooraf thuis te vervangen, je kan er een hoop miserie mee uitsparen.
Amen to that.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#155 Bericht door fcapri »

spruitje schreef:fcapri, eigenlijk heb je mogelijk een beetje in je eigen vel gesneden.

toen je je cassette verving, moest je je ketting ook hebben vervangen, dan zou je nu niet in de problemen hebben gezeten.
die cassette heb ik gewisseld omdat ik nog wat aan het uitzoeken was hoe ik de aandrijving ging maken. de originele 14-28 was veel te zwaar, ik reed bergop aan 9-10km/h vol op kracht.
ik had ondertussen al een ander voorblad besteld (56T ipv de 70T die ik had) en ik wou eventueel ook zo eens een megadrive 14-34 testen.
die bleek uiteindelijk zeer geschikt en doordat ik andere dingen begon te herstellen, heb ik totaal niet naar de ketting gekeken. ik zag ook geen abnormale slijtage, de ketting lag schoon op het voorblad zonder veel speling. dat 56T blad bleek uiteindelijk veel te klein te zijn icm 20" wielen waardoor dat niet eens gebruikt wordt.

ik keek vroeger altijd zo naar de speling, ff de ketting optillen van het voorblad.
dit is goed versleten (mijn fiets die altijd aan station leuven bleef staan). eigenlijk quasi zelfde methode. bovenaan en onderaan het blad ligt de ketting goed. in het midden zie je dan hoeveel de ketting langer geworden is op dat stuk van 15cm ketting (hier al dik 2mm vrees ik of dubbel van wat je mag hebben)
Afbeelding

sinds vorige week heb ik dat kettingtooltje binnen gekregen en kon ik eindelijk ook slijtage op een iets betere manier vaststellen. al mijn fietsen een gechecked en ze zijn allen goed, behalve de alleweder natuurlijk. te ver gevorderde slijtage.
vandaag nog met de fiets komen werken (gietende regen), vanaf morgen ff met de auto en dan zal ik de kettingen en dergelijke eind deze week wisselen. hopelijk is de cassette nog goed
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#156 Bericht door Wouter D »

Ik zeg niet dat ik een kuiswonder ben, maar als ik je foto bekijk, verschiet ik er niet van dat je ketting rap slijt, zo vuil zeg. het vuil koekt vast op je tandwielen, dat is toch een aanwijzing dat hij sterk vervuild is.

Jan bracht eerder al aan dat je met de aw veel vuil meeneemt met je ketting, dan moet je hem ook veel schoonmaken natuurlijk
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#157 Bericht door CapoJan »

Ik had dezelfde bedenking.

Mogelijke oplossing: bij Bike24 bestel ik af en toe wat. Daar zit dan een bus van 1l 'kettenreiniger' bij. Wat in een bakje doen en met een redelijk stijve (verf-)borstel kun je dan vlot de ketting proper krijgen. Afkuisen met een doek en opnieuw licht smeren.

Zeker met de winter (strooizout) voor de deur maakt dat veel verschil.

Met de Birdy (vouwfiets) met zijn 18" wielen moet dat ook vrij vaak gebeuren. Met de andere fietsen minder en met de Orca nooit :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#158 Bericht door fcapri »

ik probeer al een hele tijd een alternatief uit te dokteren voor die derailleur achteraan. heb wel wat ideeen om uit te puzzelen, maar loop toch nog altijd vast op details.

één van de overwegingen was om de kettingrol op de achteras te gaan vervangen door 2 tandwieltjes en die als tussenas gaan gebruiken. maar daar geraak je ook geen volledige derailleur in kwijt. als ik de versnellingen binnenin of vooraan zou kunnen krijgen, kan ik achteraan eventueel overstappen naar een kleine ketting in een gesloten kettingkas of riemaandrijving.
naafversnelling is ook altijd een oplossing maar vind ik momenteel:
-te duur
-levensduur?
-ingewikkeld met die 2 schakelkabels en bijhorende mechaniek die erbij komt.

over welke foto hebben jullie het met dat 'aangekoekte vuil'? die foto 4berichten terug is niet de alleweder maar mijn oude fiets die altijd aan het station achter bleef (+100km van mijn deur). die moest dagelijks over kasseibanen en tractor veldbanen rijden en alle weer en die ketting zag er rampzalig uit. daar werd de ketting weinig vervangen, maar als ze echt volledig dood was, werd alles vervangen.
elke 5-7000 had ik dus: tandwielen voor (20€) tandwielen achter ( freewheel 15€) en ketting (5€).
Bij mijn thuisfietsen wordt de ketting vervangen rond de 1500-2500km afhankelijk waar ze gereden heeft. na 3kettingen worden de tandwielen achter vervangen, voorblad is er meestal aan na een 5tal casettes achteraan (15kettingen ongeveer)
op 7000km heeft me dat 4kettingen gekost (20€) en 1 cassette (18€).

komt dus even duur uit als je een fiets nooit onderhoud en aan station achterlaat en daar na lange tijd alles moet vervangen, als een fiets die je wel proper houd en voorbarig al onderdelen wisselt

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#159 Bericht door CapoJan »

Ging dus over die foto van jouw oude fiets.

Een naafversnelling te duur? Hangt af van welke je neemt. Dubbele kabel? Bij mijn weten enkel bij Rohloff en NuVinci; misschien bij een Alfine 11. Nexus/Alfine 7 en 8 werken met een enkele kabel, maar daar is het bereik dan weer te beperkt (zelf ervaren met de Alleweder).
Dat kan dan weer opgevangen worden in bepaalde gevallen: mijn exemplaar was voorzien om een voorderailleur te monteren. Die kan dan met een gripshift vanaf het stuur bediend worden.

Maar de essentie blijft: de Alleweder is een vroeg ontwerp van de moderne velomobiel en de aandrijving daarin is sowieso een zwak punt. Er zijn veel pogingen ondernomen om dat te verbeteren, maar je krijgt het nooit goed. De hedendaagse modellen zijn op dat vlak heel wat beter.

Ik reed er graag mee, maar na drie jaar Orca merk ik duidelijk hoeveel minder tijd er in onderhoud kruipt. Daar staat wel letterlijk een hoge prijs tegenover.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#160 Bericht door bicky »

De ketting hoger van de grond brengen kan door kettingspanner in de fiets te plaatsen en derraileur aan te passen. Zoals in mango. (Daar zit alles wel binnen)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#161 Bericht door fcapri »

daar ben ik dus mee bezig.
tussen mijn voorblad en een kettingbuis een klein wieltje monteren aan de trapasboom die de ketting omhoog trekt. zodoende kan het onderste wieltje van de derailleur weg of horizontaal zetten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#162 Bericht door fcapri »

allé, heb eens goed naar de tips geluisters en heb dit weekend de ketting maar vervangen.
ook een gewone 7speed cassette voor achteraan gekocht om zeker te spelen. je wil maar niet met een gebroken ketting onderweg vallen als het regent...

zondag mijn kettingbuizen paar keer gereinigd, oude ketting eruit, nieuwe erin, derailleir en tandwielen allemaal goed gereinigd.
vanmorgen naar het werk reed alles heel soepel, schakeld lekker, geen geratel meer... fantastisch.
daarnet op het weg naar huis vertrokken en 1km verder ketting in 2. letterijk 1 schakel in 2 stukken getrokken. en dat na 31km met de nieuwe ketting.
natuurlijk ook de hele ketting uit de kettingbuis en geen mogelijkheid die erin te steken :(

Afbeelding
je ziet die 2 pinnetjes nog steken, die zijn intakt gebleven. de rest gebroken.
ik heb op de MTB zo al oude ketting kapot getrokken waarbij zo een oogje scheurde en de ketting loskwam. maar letterlijk zo een oogje dwars door breken heb ik nog nooit gehad

sinds vandaag dus ook nieuw werkmateriaal toegevoegd aan onze werkkoffer in de FAW.
een staalkabel van mijn halfautomaat lastpost en een kettingtooltje (die had ik eruit gehaald omdat hier vermeld werd dat je de ketting toch niet terug krijgt in de kettingbuis)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#163 Bericht door bicky »

De zwakke schakel van een nieuwe ketting: dikke pech
zou ook keer dik vloeken, stop je speciaal werk in een nieuwe ketting en blijkt hij 'slechter' dan de vorige.
Ik had ook de eerste 1000km met mijn mango een kettingbreuk, daarna nooit meer.
Hopelijk voor jou hetzelfde

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#164 Bericht door Wouter D »

Welke ketting heb je gekocht voor in je alleweder, als je voor goeikoop gaat, kan het wel eens gebeuren dat je die aan stukken trekt
Duur is ook geen garantie, je moet kiezen voor een sterke ketting. Persoonlijk zou ik kiezen voor een kmc-ketting,
Bij de velomobiel komen er afhankelijk van je trapfrequentie grote krachten op je ketting te zitten, een goeikope ketting kan dat niet hebben.
Daarbij komt nog dat je ketting extra afziet op de AW omdat hij daar zo een beetje een vuilmagneet is.

30km is natuurlijk snel. Veel kans dat de ketting brak op de schakel waar je de ketting(en) aan elkaar ponste, als je iets op wat scheef ponste kan je de lamel beschadigd hebben.

Meer over kettingen vind je op http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#165 Bericht door CapoJan »

Onlangs brak de ketting van mijn Birdy. In zekere zin te vergelijken met de blootstelling in een Alleweder: laag (18" wielen), onbeschermd en met derailleur.
Daar was het de MissingLink die op de bevestigingspunten doorbrak. Daar valt niets aan te doen. Ik weet alleen niet meer zeker of het een KMC exemplaar was of eentje van BBB.

Maar inderdaad: er zit veel verschil in de kwaliteit van kettingen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie