fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#271 Bericht door fcapri »

die ziet er toch stukken minder afgeleefd uit als de mijne.
wist niet dat er nog een alleweder was bijgekomen hier.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#272 Bericht door Wouter D »

Wij tot vandaag ook niet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#273 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:Wij tot vandaag ook niet.
Reageer je op de eerste zin of op de tweede?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#274 Bericht door fcapri »

daar hangt ze dan... gedaan met fietsen voor deze week :?

http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN3549.JPG[/img]

t is een hele nipte voor het achterwiel, heb de boutjes van het spatboard iets moeten verlengen(achteraan heb ik een 2de om de boel wat properder te houden) want de band liep aan. voor de rest past de band als gegoten.
Afbeelding

toch wel een handig systeem dat ik de achterbrug zo eruit kan laten kantelen.

k heb geen centimeters meer over aan de achterkant, maar het past net. met de vorige achteras had het niet gelukt.
Afbeelding

nu nog wat ongeduldig wachten op de onderdeeltjes :roll:

vandaag ook weer een nipte gehad, bijna aanrijding. 2 meisjes die de baan oversteken aan een oversteekplaats (geen voorrang voor hen) en het fietspad verder zonder kijken oprijden. ik kwam eraan aan 30km/h. 2 zwarte strepen op de straat, want het eerste meisje kon niet kiezen of ze links of rechts ging voorbij rijden. remtest... geslaagd
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:09, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#275 Bericht door fcapri »

vandaag de naaf open gehaald en eens goed bekeken. zag er eigenlijk nog heel goed en proper uit in tegenstelling met de horrorplaatjes die je online vind. sommige plaatsen had wel wat donker grijs vet (wit vet met metaal erin?)
alles mooi gereinigd, origineel shimano hub grease er weer ingeduwd, wiel weer in elkaar en het loopt HEEEEEEL ZWAAR. als je het wiel doet draaien, draaien de pedalen vooraan gewoon mee. je kan ze amper tegenhouden. er zit dus iets fout :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

morgen maar weer eens open halen. jammer, weer een dagje niet fietsen
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:09, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#276 Bericht door Wouter D »

kan je die naaf te hard dichtdraaien, ik wil zeggen te veel druk op je stelmoeren geven zoals bij een gewone naaf waardoor er te hoge axiale kracht op je lagers zit met als gevolg dat je wiel zwaar loopt?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#277 Bericht door fcapri »

toen ik alles gereinigd had draaide de naaf als niks rond. dan heb ik alles in gevet en liep het wat zwaarder, maar nog steeds goed.
daarna moet je de hele naaf in je wiel drukken, lagertje aan andere kant over schuiven en moertje tegen zetten.
toen kreeg ik het tandwiel niet meer rond. ik heb dat lagertje los gezet, en alles ging nog heel moeizaam. ik dacht misschien dat er wat teveel vet zat aan één kant van een paar tandwielen en dat het gewoon wat moet losdraaien. dus wiel verder afgewerkt en gemonteerd.
er zit dus blijkbaar toch iets fout want het blijft moeizaam draaien.

misschien een lagertje verkeerd om, of .... geen idee eigenlijk

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#278 Bericht door erde »

Misschien ander soort vet gebruiken :idea: :idea:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#279 Bericht door fcapri »

heb origineel shimano hub grease gebruikt.
Afbeelding

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#280 Bericht door fcapri »

:oops:

zoals ik had gedacht, kogellager verkeerd om gestoken. hierdoor sleepte het intern mechanische volledig tegen het wiel zelf. niet moeilijk dat het wringt.
de rest was mooi proper egaal gesmeerd nu. perfect.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nr 7 zat verkeerd
Afbeelding

nu de rest nog, hopelijk morgen nog eens een fietsdagje. zou een mooi begin zijn van het schooljaar.

UPDATE UURTJE LATER:
nieuwe single speed kmc ketting gemonteerd en halfweg liep het fout. de kettingrol is te smal voor een single speed brede ketting :( .
tandwiel eruit gehaald en zonder getest, om te zien of er nog ergens anders problemen waren. uiteindelijk heb ik 1 zijkant van de ketting rol weggehaald zodat de ketting er niet in klemt en net een proefrit gaan doen.
ketting springt continue over als ik kracht zet :x . miljaar hé, weer dat wiel eruit om het tandwiel nog eens te vervangen. tot ik ineens dacht dat ik de kettingbuis iets hoger gehangen had in het midden (waardoor ze achteraan losser kwam te zitten). even die buis weer losgemaakt (hangt door in het midden, maar wordt aan het wiel wel strak getrokken dan), en ook de ketting 6 schakels korter gemaakt zodat de 'derailleur' de boel wat strakker trekt.
probleem opgelost. morgen 62km vuurdoop alweer???

conclusie om een nexus naaf zelf te onderhouden:
-bekijk de youtube filmpjes HEEEL aandachtig, en best een paar keer. ge moet vanbuiten weten hoe ge er aan moet beginnen. een foutje is snel gemaakt als een lagertje eruit valt zonder dat je wist waar het zat.
-het is voor de rest best goed te doen met standaard gereedschap.
-ge gaat goed smerig worden, dus blijf ver weg van de madam en haar keukenspullen :mrgreen:
-benodigd materiaal: smalle steeksleutel 14, gewone steeksleutel 14, engelse sleutel om de as te kunnen blokkeren, en steek/ringsleutel 17. moest iemand er ooit zelf aan willen beginnen, wil ik gerust eens een uurtje bijstaan om het in goeie banen te leiden.
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:09, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#281 Bericht door fcapri »

vandaag de schrik van mijn leven gehad. 1 van de stangen die het voorwiel vasthouden is losgekomen in een bergaf aan 35km/h in een bocht :shock: .
ik merkte al deze week dat er 'iets' scheelde, de FAW stuurde niet zoals het hoorde en ik had ook moeite om snelheid te halen.
deze week had ik de uitlijning eens nagekeken en had gezien dat een rubbertje was gesneuveld. heb de stuurstangen 4toeren!!! moeten uitdraaien om rechtdoor te gaan.
vandaag dus gemerkt waarom... 1boutje is losgekomen en de stand zat los. bij afdraaien kon het linkse wiel dus alle kanten uit bewegen (en dat heb ik gemerkt).
heb 15km lang met een los voorwiel naar huis moeten rijden

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#282 Bericht door CapoJan »

Het is hier al nog gezegd en ik heb er ook ervaring mee: het lijkt erop dat je meer uren moet stoppen in het onderhoud en de herstelling van jouw Alleweder dan in het rijden ermee. Tijd voor iets anders? Tenzij je meer plezier hebt aan sleutelen dan aan rijden, natuurlijk :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#283 Bericht door Wouter D »

Ik heb al in de mot dat fcapri niet aan veranderen denkt, hij hangt vast aan zijn koekenblik :-)
een alleweder is al een Harley Davidson he,
ermee rijden is een echt plezier, maar je moet af en toe een beetje sleutelen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#284 Bericht door CapoJan »

spruitje schreef:ermee rijden is een echt plezier, maar je moet af en toe een beetje sleutelen
Behalve dat het meer en meer op het omgekeerde lijkt: eraan sleutelen is een echt plezier, maar je moet er af en toe een beetje mee rijden :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#285 Bericht door fcapri »

veranderen zit er niet in. tegen sep2019 zou ik van werklokatie moeten veranderen en zit VM rijden er niet meer in. dus ik ga tot die tijd deze alleweder verder gebruiken.
CapoJan schreef:Het is hier al nog gezegd en ik heb er ook ervaring mee: het lijkt erop dat je meer uren moet stoppen in het onderhoud en de herstelling van jouw Alleweder dan in het rijden ermee. Tijd voor iets anders? Tenzij je meer plezier hebt aan sleutelen dan aan rijden, natuurlijk :mrgreen:
bwa, dat valt wel goed mee, zeker nu. je mag ook niet vergeten dat ik de stand van de voorwielen helemaal heb veranderd waardoor die asjes eigenlijk op het uiterste staan. 2-3toeren van de moeren en ze liggen er af :mrgreen: .
nu dat ik weet dat het werkt, ga ik voor het volgende onderhoud langere asjes voorzien.

als ik zo naar het onderhoud kijk
januari: kettingrol vervangen, nieuw dekzeil gekocht en de accu vervangen
februari: 2 voorwielen gekocht (door een onvoorzichtige chauffeur heb ik 1 wiel gehad met een hoop gebroken spaken)
maart: niks onderhoud gedaan
april: spaakreflectoren gestoken en een nieuwe km-teller gekocht. ook 1 schakeltje uit de ketting moeten verwijderen wegens breuk
mei: geen onderhoud gedaan
juni: geen onderhoud gedaan
juli: geen onderhoud gedaan
augustus: achterband vervangen door lekke band, nexus naaf gesmeerd, kettingen vervangen en in een reserve wiel een spaak vervangen
september: flevobike dakje gekocht.
op die 9maand (5400km) mag je nog een 2tal smeerbeurten van de ketting rekenen, 1 uitlijning van de voorwielen en de banden een paar keer oppompen. ik moet er zo weinig aan sleutelen dat ik zelf mijn reservewielen zit te voorzien van nieuwe velgen en dat ik zonnepanelen begin te monteren.

mijn plan is nu toch om elke 3-6maand (of pakweg elke 5000km) eens een checkup te doen van alle moertjes en bouten. om dergelijke fratsen van loskomende voorwielen te voorkomen

Plaats reactie