fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#226 Bericht door fcapri »

zou handig zijn, ge hebt het altijd bij, valt goed op als je te weinig op je ketting hebt zitten... alleen smeert het niet zo goed hé, en het laat al even erge vlekken achter op de kledij
de dader
Afbeelding

vandaag met de iets kortere ketting toch weer kilometers afmalen. zo een mooi weer kunnen we niet laten liggen. en blinken dat die doet in het zonnetje
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:11, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#227 Bericht door Wouter D »

jij hebt duidelijk te veel kracht, misschien eens een singlespeed ketting proberen; nadeel is wel dat deze niet door de kettingbuizen kan
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#228 Bericht door fcapri »

ik rijd niet meer op kracht nu, maar op toeren.
ofwel was die al half dood van voor mijn vakantie, ofwel heb ik gewoon pech met een zwakker slotschakeltje. heb mijn ketting tool nog steeds bij, we zien wel.
ook rijd ik nog steeds met die lange crankarmen rond, misschien dat die er ook mee te maken hebben (die kortere kwamen bij de linkse te ver naar buiten).

vandaag nog 2uur bezig geweest. spiegeltje spiegeltje aan de wand... :mrgreen:
links mijn oude polijstpasta, was mooi glanzend en moet ik vele stappen doen voor het echt mooit blinkt,
rechts (waar de popnagels zwart zien) mijn nieuwe polijstblok uit china eens getest, dat gaat duidelijk sneller en veel beter resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tevreden van het resultaat, maar wat een pokkewerk om heel die fiets te doen zeg, pfffff
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:12, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#229 Bericht door fcapri »

eindelijk.... uren geinvesteerd dit weekend, t is niet perfect, maar alle platen zijn glanzend.
nu kan ik op het gemakske de slechte plekken nog verder aanpakken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik heb sommige plaatsen echter waar de regenkap aan bevestigd wordt, waar het plaatwerk scheurt.ik zoek een ander soort 'aansluitingen' voor de elastieken. iemand enig idee waar ik ze kan vinden?
nu gebruik ik eigenlijk bougie terminals (van een auto) voor de elastieken rond gezet. gewoon een schroefje aan de binnenkant, en daar deze kopjes op gedraaid. deze zijn echter te dun waardoor ze plaatselijk teveel druk op het alu zetten. ik heb een grotere diameter nodig van dit spul
Afbeelding
ik zou zoiets van vorm moeten hebben, diameter 1cm ofzo.
dit soort spul, maar half zo groot
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:12, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#230 Bericht door Wouter D »

https://goo.gl/images/HcpA8r
Volgens mij moet zoiets wel kunnen dienen. Wordt gebruikt om op aanhanger te schroeven om zeil vast te zetten. Verkopen ze oa in Supra bazaar
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#231 Bericht door fcapri »

ja, dat is het spul. beetje groot nog wel, maar heb nu wel de term waar ik moet op zoeken. koordhouders. je weet toevallig de engelse benaming er niet van?
motos hebben dat ook voor achteraan te monteren om een elastic over te trekken, maar vind de naam niet

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#232 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
ja, dat is het spul. beetje groot nog wel, maar heb nu wel de term waar ik moet op zoeken. koordhouders. je weet toevallig de engelse benaming er niet van?
motos hebben dat ook voor achteraan te monteren om een elastic over te trekken, maar vind de naam niet
Ben je hier iets mee: https://www.dekzeilenshop.be/nl/koordhouders.html (boten, zeilen, ...) of hier https://www.trailerplus.nl/aanhangerond ... -ogen.html
EN: A 'cord retainer clip' ?
Ziet er magnifiek uit, zo opgeblonken!
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#233 Bericht door fcapri »

ze zijn besteld. was vandaag hier naar molecule geweest in de DHZ afdeling voor nieuwe polijstpads en die koordhouders. ze hadden die koordhouders niet, en ook de goeie polijstpads niet :evil:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#234 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:eindelijk.... uren geinvesteerd dit weekend, t is niet perfect, maar alle platen zijn glanzend.
Waw, die FAW! Bij schitterend zomerweer zal je al van ver opgemerkt worden. En een eitje bakken op je alleweder wordt voortaan mogelijk. :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#235 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef:
fcapri schreef:eindelijk.... uren geinvesteerd dit weekend, t is niet perfect, maar alle platen zijn glanzend.
Waw, die FAW! Bij schitterend zomerweer zal je al van ver opgemerkt worden. En een eitje bakken op je alleweder wordt voortaan mogelijk. :wink:
Kan dit alleen beamen, schitterend werk en heel mooi dat je de oorspronkelijke staat behoudt, dit verdient waardering :!: :wink: =D> =D> =D>
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#236 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef:Kan dit alleen beamen, schitterend werk en heel mooi dat je de oorspronkelijke staat behoudt, dit verdient waardering :!: :wink: =D> =D> =D>
Inderdaad, ook al omdat die oude alleweders stilaan een zeldzaamheid worden. Indertijd zijn er evenwel heel wat van de band gerold: ongeveer vijfhonderd. Waar zijn ze toch allemaal gebleven?

Bij een tweedehands velomobiel is het wel leuk iets over de vorige eigenaars te weten. Ongetwijfeld denkt niet iedereen op die manier, maar ik vind een fiets met geschiedenis wel iets hebben.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#237 Bericht door fcapri »

van mijn model met de dubbele golf achteraan zijn er maar een 25stuks gemaakt (flevobike A1, niet te verwarren met de verhees A1 prototype),. deze zijn volledig met de hand uitgeknipt uit alu platen, echt handwerk dus om alles passend te krijgen want geen 2platen is 100% identiek.
daarna hebben ze de FAW's in de fokkerfabriek geproduceerd waardoor ze machinaal uit alu platen werden gesneden/gedrukt (A2). daar zijn er een 500 van gemaakt vanaf 1992. die alu platen zouden tussen verschillende fietsen wel gewoon hetzelfde moeten zijn.

van de mijne met de dubbele golf achteraan heb ik er nog maar 1 andere online gezien, ene met stikkers op. dus vermoedelijk schieten er van de eerste 25 prototypes bijna geen meer over. ik vond het dan ook zonde dat de mijne zo een lelijke groene verf had gekregen. de reden was dan ook omdat die boordevol deuken en plamuur zat.
ook de achterkant van deze fiets is iets verschillend. ik vermoed dat het modellen zijn die je zelf moest in elkaar steken en dat sommige eigenaars de platen er achterste voor in staken of iets bijgesneden hebben. bij de eerste staat het achterlicht buiten op de plaat, bij mij vallen achterlicht en reflector in de dieper gelegen achterkant (ook de ledstrips zie je zelf niet zitten)
Afbeelding
Afbeelding

ik denk niet dat ik nog vorige eigenaars kan vinden. ik kocht die in limburg ergens, ik weet dat koster die hier nog gehad heeft ooit, en dat koster die in NL heeft gehaald. daar eindigd een beetje het verhaal. ik weet wel dat die al een paar ongelukken heeft gehad, te zien aan de vele deuken en uitgeklopte platen (voorkant rechts volgens koster van een paard die er een deuk in klopte. links voor een zware deuk achter de neus, rechts een hele diepe deuk aan de instapzijde, bovenaan de neus was heel die gegolfde plaat ingedeukt,....

hier kan je de deuk bovenaan goed zijn. als je van de neus een lijn trekt naar de spiegel, dan zie je halverwege zo een heleboel zwarte vlekken. dat zijn allemaal hamerslagen van het uitdeuken
Afbeelding.

ik vrees dus wel dat de geschiedenis bij mij zal eindigen, heb er al veel teveel werk in gestoken en de verkoopwaarde is zodanig laag, dat het mij niet waard is die weg te doen. zeker na alle verbouwingen:
-custom achterbrug van een honda amigo (1969-1974)
-8speed nexus naafversnelling
-rondom ledverlichting, custom kabelboom en li-ion batterijpack (wil ik wel nog optimaliseren zodat je het accupack ergens kan inschuiven. nu wordt die nog met een los kabeltje aangesloten)
-ander stuur (steekt iets te hoog en wil ik nog inkorten. dit moet goed gebeuren, ik wil niet aan 50km/h ineens een afgebroken stuur in de handen te hebben)
-andere trapasbehuizing (de trapasboom wil nog veranderen naar de A2 versie zoals capojan had, maar dan is mijn faw A1 structureel geen echte A1 meer. alle andere mods kan ik nog terugdraaien naar fabrieksorigineel)
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:12, 4 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#238 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: van de mijne met de dubbele golf achteraan heb ik er nog maar 1 andere online gezien, ene met stikkers op. dus vermoedelijk schieten er van de eerste 25 prototypes bijna geen meer over. ik vond het dan ook zonde dat de mijne zo een lelijke groene verf had gekregen. de reden was dan ook omdat die boordevol deuken en plamuur zat.
ook de achterkant van deze fiets is iets verschillend. ik vermoed dat het modellen zijn die je zelf moest in elkaar steken en dat sommige eigenaars de platen er achterste voor in staken of iets bijgesneden hebben. bij de eerste staat het achterlicht buiten op de plaat, bij mij vallen achterlicht en reflector in de dieper gelegen achterkant (ook de ledstrips zie je zelf niet zitten)
Sommigen lieten hun creativiteit ook de vrije loop. In de beginjaren van mijn liggend bestaan heb ik nog foto's zien passeren van een alleweder met een bekleding die me deed denken aan de zitbanken in het Güellpark in Barcelona. En er was ook nog de "Appelweder". Leuke dingen!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#239 Bericht door fcapri »

ja, de appelweder, wat is dat. herinner me die naam en bedacht me net dat ik die ooit zag op een foto:
http://oliebollentocht-2002.slabexchang ... 010047.JPG
daar was dus nog ene met zo een prototype

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#240 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ja, de appelweder, wat is dat. herinner me die naam en bedacht me net dat ik die ooit zag op een foto:
http://oliebollentocht-2002.slabexchang ... 010047.JPG
daar was dus nog ene met zo een prototype
Blijkbaar ook met een andere staart dan bij jou, want de appelweder heeft een uitsparing bij de derailleur.

http://oliebollentocht-2002.slabexchang ... 010055.JPG

Olliebollentocht van 2002. Eigenlijk nog niet zo heel lang geleden, maar welke evolutie heeft de velomobielwereld sedertdien al doorgemaakt! Toen met nog een niet onaardig aantal Flevo's, enkele Limits, wat Mango's en de toen sterk opkomende Q.

Leuke foto waar je drie generaties alleweders op ziet:

http://oliebollentocht-2002.slabexchang ... 010041.JPG
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie