Reclined
Reclined
Hoi allemaal,
Ik weet niet of ik dit op de juiste plek doe, maar ik kon geen voorstelthread ontdekken, dus heb ik er maar één gemaakt. Als dit de foute plek is kunnen jullie hem natuurlijk gerust verhuizen!
Mijn naam is Joris, ik ben 22 jaar en woon in Brugge. Ik denk erover na om een ligfiets aan te schaffen, nadat ik een tijdje die van een vriend heb geleend. Ik vond het een super ervaring, maar heb nog wel een paar vragen, met name over het onderhoud en de verkeersveiligheid. Hopelijk kan ik die hier op het forum kwijt!
Joris
Ik weet niet of ik dit op de juiste plek doe, maar ik kon geen voorstelthread ontdekken, dus heb ik er maar één gemaakt. Als dit de foute plek is kunnen jullie hem natuurlijk gerust verhuizen!
Mijn naam is Joris, ik ben 22 jaar en woon in Brugge. Ik denk erover na om een ligfiets aan te schaffen, nadat ik een tijdje die van een vriend heb geleend. Ik vond het een super ervaring, maar heb nog wel een paar vragen, met name over het onderhoud en de verkeersveiligheid. Hopelijk kan ik die hier op het forum kwijt!
Joris
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Hartelijk welkom Joris. Tuurlijk kan je je vragen hier stellen.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Welkom Joris. Vraag maar raak.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
vooruitlopend op de vraag :
jawel, je moet een ligfiets ook onderhouden, het blijft een immers fiets.
en jawel, zoals bij een diamant-fiets is het zo veilig als het onveiligste stukje fietspad.
(hoewel je niet zo diep valt en bij een frontale botsing tegen je voeten botst iplv tegen je schedel)
(als veiligheid een must is, kies dan voor een velomobiel, dan zit je als het ware in je fietshelm en heb je een groot (bij voorkeur geel ) oppervlak bij)
succes met de keuze
jawel, je moet een ligfiets ook onderhouden, het blijft een immers fiets.
en jawel, zoals bij een diamant-fiets is het zo veilig als het onveiligste stukje fietspad.
(hoewel je niet zo diep valt en bij een frontale botsing tegen je voeten botst iplv tegen je schedel)
(als veiligheid een must is, kies dan voor een velomobiel, dan zit je als het ware in je fietshelm en heb je een groot (bij voorkeur geel ) oppervlak bij)
succes met de keuze
Stop Fueling Around
Re: Even voorstellen
Dankjulliewel! Dat met die veiligheid heb ik vooral geschreven omdat ik vaak de ervaring heb gehad dat je als ligfietser vrij laag bent in het verkeer, en automobilisten je niet altijd zien. Dat vallen op je voeten is natuurlijk wel een groot voordeel! En velomobiels (ik wist tot nu toe niet dat ze zo heten) heb ik altijd erg indrukwekkend gevonden. Jij hebt dus een gele, crash quest?
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Je kunt voor de veiligheid en het comfort ook altijd kiezen voor een ligfiets met 24, 26 of zelfs 28" wielen voor en achter. Dan lig je veel hoger.
De belangrijkste regel voor de veiligheid: anticiperen. Ga ervan uit dat ze je niet gezien hebben en er kan al veel minder gebeuren.
Raar, hoor, je hoort continu "kijk, een ligfiets", maar als er iemand tegen je rijdt, heeft die je niet gezien (meestal zie je al ruim vooraf dat 'ze' niet kijken en kun je de aanrijding vermijden)
De belangrijkste regel voor de veiligheid: anticiperen. Ga ervan uit dat ze je niet gezien hebben en er kan al veel minder gebeuren.
Raar, hoor, je hoort continu "kijk, een ligfiets", maar als er iemand tegen je rijdt, heeft die je niet gezien (meestal zie je al ruim vooraf dat 'ze' niet kijken en kun je de aanrijding vermijden)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Martin
- Helper
- Berichten: 474
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
- Postcode: 8400
- Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Als ze zeggen dat ze je niet hebben gezien dan zorgen ze voor een grote besparing. Men moet dan geen strepen meer schilderen daar deze nog platter zijn.reclined schreef:Dankjulliewel! Dat met die veiligheid heb ik vooral geschreven omdat ik vaak de ervaring heb gehad dat je als ligfietser vrij laag bent in het verkeer, en automobilisten je niet altijd zien. Dat vallen op je voeten is natuurlijk wel een groot voordeel! En velomobiels (ik wist tot nu toe niet dat ze zo heten) heb ik altijd erg indrukwekkend gevonden. Jij hebt dus een gele, crash quest?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
De eerste tip van Jan is ook één van mijn stelregels.CapoJan schreef:De belangrijkste regel voor de veiligheid: anticiperen. Ga ervan uit dat ze je niet gezien hebben en er kan al veel minder gebeuren.
Raar, hoor, je hoort continu "kijk, een ligfiets", maar als er iemand tegen je rijdt, heeft die je niet gezien (meestal zie je al ruim vooraf dat 'ze' niet kijken en kun je de aanrijding vermijden)
Over de tweede opmerking heb ik nog een bizarre aanvulling.
15 jaar geleden toen ik met mijn Baron weer onderweg was naar huis, zag ik een paar honderd meter verderop een man lopen met een opvallende oranje jas.
Hij keek de hele tijd naar mij en toen ik dichtbij was, begon hij te schelden en sprak bij de volgende memorabele woorden: 'Ik zag je al aan het begin van de straat met die belachelijke kut-fiets van je, wat een ontzettend belachelijk laag en debiel ding. Je bent echt niet te zien met zo'n godv~*#~>-ding."
I rest my case.
Hij zag mij al op een afstand van een paar honderd meter en toch was ik niet te zien. Prachtig toch zo'n reactie. Eerst was ik even verbaasd en daarna heb ik, voor zover dat mogelijk is op een Baron, dubbel gelegen van het lachen. Thuis had ik nog een grijns op mijn gezicht.
Wim -die nu in een XS vol met verlichting en reflectie natuurlijk nog veel slechter te zien is dan op een 'kale' Baron
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Reclined
Goed te vernemen dat ook in "Bruges, la morte" een pril ligfietsvlammetje opwakkert. Al vele jaren werk ik in de Brugse binnenstad, wat een dagelijkse verplaatsing van een goede vijfentwintig kilometers vraagt. Eerst met een trike, later met een velomobiel, nu weer, tijdelijk, met een trike. Altijd weer een uitdaging de Brugse kasseien te overwinnen!reclined schreef:Mijn naam is Joris, ik ben 22 jaar en woon in Brugge. Ik denk erover na om een ligfiets aan te schaffen, nadat ik een tijdje die van een vriend heb geleend. Ik vond het een super ervaring, maar heb nog wel een paar vragen, met name over het onderhoud en de verkeersveiligheid. Hopelijk kan ik die hier op het forum kwijt!
Rond Steenbrugge kwam ik vroeger bijna dagelijks een wat oudere ligfietser tegen. Sedert meer dan een jaar vlamt er 's ochtends en 's avonds wel eens een WAW me tegemoet. Meestal ergens in de buurt van Moerbrugge. Ik zou het wel leuk vinden, mochten er in het Brugse nog wat meer liggers te zien zijn!
In het begin stelde ik mij ook heel wat vragen over de veiligheid bij het ligfietsen. Je "zit" laag en je wordt natuurlijk ook voortdurend om de oren geslagen hoe "gevaarlijk" zo'n fiets wel is. In de praktijk valt dat reuze mee. In vergelijking met een bukker heb ik zelfs het gevoel dat je van een veel bredere kijk op het hele verkeersgebeuren geniet.
Ongetwijfeld moet je een aantal elementen op voorhand inschatten - zoals CapoJan al opmerkte - en er ook naar handelen. Met de velomobiel neem ik bijvoorbeeld richting Brugge nooit het fietspad op de Baron Ruzettelaan. Niet alle automobilisten rijden even verstandig de kruispunten op. Daarom rij ik in die richting altijd op de rijbaan.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)