Helen - WAW 201

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#16 Bericht door KarelJ »

Ook binnen de velomobiel/ligfietswereld zijn er veel vooroordelen.

Schrijf de waw nog niet te snel af als keuze, zou ik zeggen.

De vooroordelen rond weinig comfort of niet/slecht geveerd zijn en meer onderhoud nodig hebben van de waw kloppen ook niet (=mijn mening).

Ik heb ondertussen op anderhalf jaar tijd meer dan 10000 km gereden met m'n ewaw en het is de meest comfortabele en onderhoudsvriendelijke (lig)fiets die ik ooit gehad heb.

De ketting en cassette zijn na een jaar (na de winter) vervangen, ookal was dit strikt gezien niet nodig (maar ik wou toch van 9speed naar 10speed omschakelen met een betere derailleur en shifter). Voor de rest moet ik af en toe de ketting eens smeren en de banden oppompen.

Het meeste werk is al gekropen in het aanpassen/toevoegen elektronica (extra verlichting, 25 km/u begrenzer plaatsen, ...) en daarbij was de afneembare staart en neus heel handig.
Ook het vilten van de kap kostte tijd (maar dat is standaard tegenwoordig op de waw, bij de mijne heb ik dat nadien zelf gedaan)

Voor de rest heb ik nog nooit problemen gehad met de fiets (en hopelijk blijft dat zo).

Rijden over de slechte Belgische wegen is heel comfortabel met de waw. Je hoort het wel als je over putten, ... rijdt, maar de vering en de fiets vangen de schokken veel beter op dan ik ooit voor mogelijk hield.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 799
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#17 Bericht door Helen »

Ronnius schreef:En regen of geen regen, ik wens je morgen vooral veel plezier.
En indien je onverhoopt toch niet meer wou wachten, geen knallende ruzie.
Da's zo lief! En zo vol levenswijsheid :)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#18 Bericht door Ronnius »

Helen schreef:
Ronnius schreef:En regen of geen regen, ik wens je morgen vooral veel plezier.
En indien je onverhoopt toch niet meer wou wachten, geen knallende ruzie.
Da's zo lief! En zo vol levenswijsheid :)
En niet eens zoveel ouder :-)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#19 Bericht door aiai »

Lekke banden en onderhoud zijn voor mij twee verschillende dingen.

Lekke banden kan je redelijk goed voorkomen door flinke anti-lek banden te kopen. Die zijn minder "snel", maar ik heb er op mijn woon-werk ritten goede ervaringen mee. Dan kan ik het tijdsverlies van een bandenwissel echt niet gebruiken. En een of twee lekke banden en je hebt het tijdsverlies van "langzamere" anti-lek banden er ruimschoots weer uit.

En als het dan een keer zo ver is, dan ben ik het helemaal met Ronnius eens. Enkelzijdige ophanging (zoals in in mijn Alleweder ;-) helpt dan enorm. Nieuwe binnenband en eventueel buitenband er om heen en thuis eens rustig plakken.

Onderhoud is toch regelmatig een kleinere of grotere knutselbeurt. Maar ook hier heb ik het gevoel dat er soms wat wordt overdreven. De Alleweder is geen "Flatermobiel" waar je je halve leven onder, in plaats van in, ligt. Wel is het duidelijk dat 'ie meer onderhoud nodig heeft, voornamelijk vanwege de open ketting.

Ik zou eerst eens kijken naar een lichte 2de hands (zonder ondersteuning om te kijken of je die direct nodig hebt, scheelt weer wat in aanschafprijs) en dan na een paar weken fietsen de beslissing nemen. Te vaak zie ik bijna nieuwe of nauwelijks gebruikte velomobielen in de verkoop staan, en dat is zonde.

Heel veel plezier bij het dromen over, wikken en wegen, kiezen en partner meenemen in het besluit. Die van mij verklaart me nog steeds voor gek, maar ze laat het er verder maar bij (in een relatie is het geven en nemen hè ;-). Ze ziet ook voordelen. Een gelukkiger (blij als een kind ;-), slanker persoon met een betere conditie die beter slaapt en (bijna) alle werkstress er uit gefietst heeft als 'ie binnenkomt. En dat is ook wat waard.

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#20 Bericht door De ligfietser »

Helen schreef:In tweedehandsland zie ik vooral Alleweders en een zeldzame Quest.
nochtans op marktplaats.nl (sinds gisteren 8) ) http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr


Oh ja, welkom op het forum
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 799
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#21 Bericht door Helen »

De ligfietser schreef:nochtans op marktplaats.nl (sinds gisteren 8) ) http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Ik zag hem deze morgen ook, maar 340 km rijden is net wat lastiger, zeker als ik dan een paar keer zou gaan om zelf te testen, mijn man mee te krijgen enz.
Mooi maar te ver :(
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#22 Bericht door Koster »

Helen schreef:
De ligfietser schreef:nochtans op marktplaats.nl (sinds gisteren 8) ) http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Ik zag hem deze morgen ook, maar 340 km rijden is net wat lastiger, zeker als ik dan een paar keer zou gaan om zelf te testen, mijn man mee te krijgen enz.
Mooi maar te ver :(
Helen, en deze op ligfiets.net? http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... -koop.html

Wat een plezier om je enthousiasme te lezen! Ik rij met een strada, aangekocht en electrisch ondersteund bij Fietser.be Zeker eens met Brecht gaan babbelen ook!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#23 Bericht door CapoJan »

Dat gaat hier snel, zeg! Pas aangemeld en al twee pagina's vol...

Mijn onbevooroordeelde, strikt objectieve mening: koop een E-Orca. Alle andere velomobielen verbleken daarnaast :mrgreen:
Dat heb je zondag in Gent ook gezien: iedereen wilde in de Orca's zitten. Naar de WAW en de Strada werd niet omgekeken.

Nu even ernstig: ik merk dat er veel vooroordelen zijn tegen ondersteuning. "Voor oude mannetjes", "brommer op fietswielen", "valsspelen"... hoor ik bijna dagelijks. Eigenaardig: diegenen die dat stellen, hebben meestal nog nooit met een ondersteunde fiets, laat staan velomobiel, gereden. Vandaar: vooroordelen.

Ik zie er twee belangrijke voordelen aan:
- veiligheid aan kruispunten. Je bent minder geneigd om toch maar door te rijden om energie te sparen.
- een extraatje als het wat lastiger wordt, bijvoorbeeld de weg terug na een werkdag.
De nadelen zijn ook evident:
- als de accu leeg is, moet je harder werken, want je moet extra gewicht meezeulen.
- meer techniek, dus meer kans op defecten.
- het kost meer. Dat is wel het belangrijkste.

Indien bijvoorbeeld Fujin hier nog eens zijn licht op laat schijnen, krijg je een echt objectieve mening: hij rijdt zowel een Quest XS als een ondersteunde Mango.

Tenslotte: het is eenieders vrije keuze om al dan niet ondersteund te rijden. Mij maakt het niet uit. Het feit dat je beweegt en niet in de auto zit, maakt al veel verschil.

Er zitten al veel goede tips tussen ook. Wil je relatief goedkoop en voorzichtig beginnen: koop een tweedehandse velomobiel. Helaas moet je daarvoor al snel bij onze noorderburen terecht. Velomobiel.nl is een goede bron, maar ze zitten wel in Dronten :evil: Ook Mango's zijn relatief vlot te vinden. Maar: ze moeten je liggen. Mijn voorkeur gaat duidelijk naar de stuurknuppels van de Orca en de WAW, maar dat maakt elk voor zich uit.

Enfin: welkom!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 799
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#24 Bericht door Helen »

CapoJan schreef:Mijn onbevooroordeelde, strikt objectieve mening: koop een E-Orca. Alle andere velomobielen verbleken daarnaast :mrgreen:
Helemaal akkoord. Maar om nu nog een heel jaar (overtuigingsperiode inbegrepen) te wachten vooraleer mijn eerste kms met een vm te doen? De suggestie van bicky om alvast een tweedehandse vm te beginnen, is nog niet zo gek.

En je slaat inderdaad de nagel op de kop, ik heb dit ook al als belangrijke reden aangehaald voor ondersteuning:
CapoJan schreef:- veiligheid aan kruispunten. Je bent minder geneigd om toch maar door te rijden om energie te sparen.
Dit was exact de reden waarom ik deze zomer een (dom) ongelukje met de racefiets had, op een vrijdag van het werk onderweg naar huis. Ik wilde voor het onweer thuis geraken, en daarom toch wat "vlotter" een kruispunt overgegaan, en een oude heer had me "niet gezien". Ik was nochtans niet met een velomobiel :wink: [/quote]
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#25 Bericht door Ronnius »

Als je een beetje in tijdnood zit en toch een Orca wil
Kan je bijna niet anders dan naast de bestelling van de Orca
Ook een tweedehandse VM kopen om mee te starten

Als je zoals nu ook nog eens iemand moet overtuigen
Mag je zeker zijn dat je het nog 2 winters zonder Orca gaat moeten stellen
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#26 Bericht door Peter J »

Misschien is dit iets ? ? ?
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... rca.43087/
Een snelle rekensom brengt mij dan aan 7250 euro met inbouwen van ondersteuning....
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 799
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#27 Bericht door Helen »

Peter J schreef:Misschien is dit iets ? ? ?
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... rca.43087/
Een snelle rekensom brengt mij dan aan 7250 euro met inbouwen van ondersteuning....
Wow, dit gaat snel allemaal! Natuurlijk nog veel onzekerheden, wat is de staat van de Orca? Kosten om deze naar Nederland te sturen, onverwachte kosten bij de ombouw?
Tips en ideeën heel welkom, het kriebelt enorm!

Ik heb intussen mijn stoute schoenen aangetrokken en een telefoontje gedaan naar Flevobike. Dat verandert de zaak toch wel even.
De ombouw voor elektrische ondersteuning (als er nog niets is, zoals bij Orca 25) zou 3.500€ kosten. En... ze hebben er pas begin volgend jaar tijd voor!!
Reken voor het vervoer van Zurich naar Dronten toch ook enkele 100-en euro's, en het wordt een stuk minder interessant...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#28 Bericht door kurtvandeveire »

deze staat te koop op marktplaats.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... fiets.html
ik heb voor mijn ondersteuning een kleine 700 euro voor betaald. ( maar wel voor een 750w versie) een gewone versie komt op een 450 euro.
ongeveer een 2 uurtjes werk aan gehad en ik heb geen problemen ondervonden om hem te monteren en af te regelen.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#29 Bericht door Peter J »

Helen schreef:Ik heb intussen mijn stoute schoenen aangetrokken en een telefoontje gedaan naar Flevobike. Dat verandert de zaak toch wel even.
De ombouw voor elektrische ondersteuning (als er nog niets is, zoals bij Orca 25) zou 3.500€ kosten. En... ze hebben er pas begin volgend jaar tijd voor!!
Reken voor het vervoer van Zurich naar Dronten toch ook enkele 100-en euro's, en het wordt een stuk minder interessant...
Sorry... ik heb me gebaseerd op de gegevens die ik vond op Velomobilforum.de, daar wordt een ander bedrag vermeld voor de inbouw van de ondersteuning...
Tja... verder zoeken dus ! ;)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#30 Bericht door Peter J »

kurtvandeveire schreef:ik heb voor mijn ondersteuning een kleine 700 euro voor betaald. ( maar wel voor een 750w versie) een gewone versie komt op een 450 euro.
ongeveer een 2 uurtjes werk aan gehad en ik heb geen problemen ondervonden om hem te monteren en af te regelen.
Ik heb afgelopen weekend de kans gehad een e-Orca van dichtbij te aanschouwen, ik was ten zeerste onder de indruk van de degelijkheid en de zeer hoge afwerkingsgraad van deze velomobiel. Ik denk dan ook dat het inbouwen van een ondersteuning in deze Orca wel iets moeilijker is dan bij een Quest en daardoor behoorlijk wat geld kan gaan kosten en ik vrees dat dit niet echt een project is waar je zelf als hobbyist aan kan beginnen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ik aan jouw capaciteiten als sleutelaar twijfel Kurt ! ! ! ;)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie