KarelJ

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

KarelJ

#1 Bericht door KarelJ »

Hallo

Ik ben Karel Janssen uit Deinze, ik ben gelukkig getrouwd en word als alles nog goed verloopt in oktober voor de eerste keer papa. Ik ben momenteel 26 jaar oud.
Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in ligfietsen, maar de interesse is tot voor kort altijd op een waakvlammetje blijven branden.
Ik denk dat mijn interesse voor ligfietsen al onbewust begonnen is toen ik als tiener te horen kreeg dat ik op mijn oude bompafiets zat als in een fauteuille, dat moet toch al ergens een voorteken geweest zijn van mijn voorkeur kwa houding op een fiets :D

Momenteel heb ik nog geen ligfiets, maar ik ben wel al volop aan het uitkijken. Ik zoek eigenlijk een ligfiets voor woon-werk-verkeer voor een langere afstand. Ik woon namelijk 49 km van mijn werkplek. Ik zou de heen en terugrit graag zoveel mogelijk met de fiets doen (in alle weersomstandigheden)
Toen ik enkele maanden geleden begon te kijken naar ligfietsen, dan dacht ik niet direct aan een tweedehandsfiets, aangezien ik weinig tot geen verstand van (lig)fietsen heb/had. Ik keek dan enkel naar nieuwe fietsen en die lagen toch echt wel buiten mijn budget.
Daarom had ik het domme idee opgevat om eerst een goedkopere racefiets te kopen en daarmee alvast mijn conditie op te bouwen en de afstand huis-werk een jaar te overbruggen en dan in de tussentijd te sparen (ook dankzij de fietsvergoeding) voor een goede ligger. Zo begon ik in juli op de racefiets in mijn vrije tijd steeds grotere tochten af te leggen en sinds augustus ben ik naar het werk beginnen fietsen. Eerst 1 enkele rit heen en een enkele rit terug per week, en nu zit ik al op 2 ritten heen en terug (dus een kleine 200 km) per week.
Ik heb natuurlijk nu al ontdekt waarom een racefiets voor deze dagelijkse ritten geen goed idee is. Ik weet plots weer waarom ik een aantal jaren geleden gestopt ben met intensief sporten: rugproblemen. Ik heb terug last van rug, nek en deels ook van mijn armen.
Vandaar dat ik nu van plan ben om m'n racefiets te verkopen (jammer van het verlies, maar goed) en een tweedehands ligfiets te kopen.
En daarbij zou ik graag jullie advies hebben.
Ik heb een budget van maximum 900 euro (en dan mag ik al hopen dat ik mijn racefiets nadien tegen een mooie prijs verkocht krijg of ik ga het hier thuis mogen uitleggen ;) )
Een velomobiel (wat voor zo'n afstand wel een goed idee zou zijn) is momenteel geen alternatief om 2 redenen:
- budget
- ik wil eerst zeker zijn of ik het wel voldoende fysiek aankan om bijna dagelijks een dergelijke afstand 2 keer te fietsen in een fatsoenlijke tijd

Kunnen jullie advies geven aub? (voorkeur voor model voor een dergelijke afstand, fietsen die nu te koop staan die interessant zijn, zaken waar ik op moet letten, ...)

Nog even vermelden: 80% van de 49 km die ik dagelijks 2 keer wil fietsen, zijn rustige afgelegen banen, 20% is eerder tussen het verkeer. De (fiets)banen zijn typisch Belgisch, stukken heel goed, stukken heel slecht.

Ik ben reeds bij fietser.be de (tr)ice QNT (trike) voor een kwartiertje gaan proberen. Dit is een toffe fiets, maar trikes zijn tweedehands precies bijna niet te vinden, dus voorlopig denk ik dat ik beter naar een 2-wieler uitkijk, waar ik dan hopelijk in regen- en vriesweer overeind blijf.
Ik zou de QNT sowieso wel graag eens een weekje huren in de winter om eens wat grotere afstanden af te leggen.

Ik heb hier op de lijst een jester (van Wouter) zien staan, maar die is boven mijn budget. Zou deze fiets geschikt kunnen zijn voor woon-werkverkeer als Wouter de prijs zou willen verlagen voor mij? (afgezien van geen vering en geen achterrem momenteel)

Alvast bedankt voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#2 Bericht door Luc Willaert »

Hoi,

Ik ben ook beginnen ligfietsen omdat ik op de koersfiets last had van rug- nek en polsproblemen.

49 km enkel vind ik wel heel veel om iedere dag te fietsen, maar het is het proberen waard. Een velomobiel is voor die afstand het ideale, maar dat zit waarschijnlijk niet in je budget, tenzij je een (op te lappen) alleweder op de kop zou kunnen tikken.

Dan zou je best gaan voor een lowracer (jester, baron, m5 lowracer). Denk er wel aan dat je dan direct heel laag zit en dat dit in stadsverkeer niet altijd vanzelfsprekend is! Ik rij nu al een jaar of 2 woon-werk met een baron. Dat valt heel goed mee, maar als stadfiets (zeker om de kinderen samen te fietsen) is hij te laag. Ik denk dat de jester nog een stukje lager is.

De lage racer van Zephyr is misschien een goedkoper alternatief. Ik heb er zelf geen ervaring mee, Jan E. hier ook op het forum heeft er één gehad, die kan je er wel meer over vertellen. Raptobike maakt nu een goedkope lowracer (eigenlijk een soort baron met voorwielaandrijving) die er wel degelijk uitziet. Ik heb een beetje mijn twijfels over die voorwielaandrijving op een woon-werk-verkeerfiets.

Ik denk dat je toch best ook een alternatief vervoer achter de hand houd, want 5 dagen na elkaar 100 km fietsen door alle weer en wind kan toch wel tegenvallen denk ik.

Ik zie dat je een fietsvergoeding krijgt, dat moet dan toch rap zo'n 15 euro per dag zijn. Op deze manier dikt dat rap aan. Na 6 maand heb je de jester van Wouter al terugverdiend en kan je beginnen sparen voor een velomobiel.

Denk er wel aan dat je met zo'n afstand veel sleet krijgt op je materiaal. Ieder jaar nieuwe ketting, cassette, derailleur,... zal geen overbodige luxe zijn. Als je in de winter wil doorfietsen moet je toch wel goeie (dure) winterkledij aankopen.

Ook de fietstassen zijn redelijk prijzig en meestal niet volledig waterdicht.

Best eens een week een fiets huren voor je een aankoop overweegt, zou ik denken.

Ligfietsen vergt een stuk andere opbouw of gebruik van je spieren, dus in het begin zal het eerder trager dan rapper gaan. Dat verandert wel vlug (zeker met jouw trainingsafstand). Let op met de hoge snelheden waar je dikwijls over leest. Er is een groot verschil tussen wedstrijden en woon-werkverkeer.

Groeten

Luc

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#3 Bericht door Luc Willaert »

Morgen is er de bierroute en volgende week de gordel.

Als je ze meerijd met je koersfiets kan je onderweg iedereen uitvragen :lol: :o :lol: :o :lol:

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

alternatief is trein

#4 Bericht door KarelJ »

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe

Ik weet dat 49km enkele rit voor woon-werkverkeer veel is, vandaar ook dat ik het wil proberen en dat ik niet beweer dat ik dat ga kunnen.

Mijn alternatief voor de fiets is de trein. Zolang ik het fietsen nog aan het opbouwen ben, behou ik mijn treinabonnement van het werk. Ik krijg toch pas fietsvergoeding als ik 80% van mijn verplaatsingen met de fiets afleg, anders krijg ik niks. Dus zolang ik nog niet een tijdje voel dat ik die 80% aankan, hou ik mijn treinabonnement (wat ik moet inleveren als ik fietsvergoeding krijg).

Als blijkt dat ik maar 1 à 2 keer in de week heen en terug kan naar het werk (door conditie, omstandigheden, ...), dan is dat maar zo, maar dan heb ik natuurlijk geen fietsvergoeding om te sparen voor een eventueel betere fiets + voor herstellingen, vervangingen, ... Dit is op zich geen ramp (het vraagt dan gewoon meer tijd om te sparen), maar mijn eerste doelstelling blijft natuurlijk om wel 80% van de tijd met de fiets te gaan.

Wat betreft dit en volgend weekend, ik vrees dat mijn agenda al redelijk vol staat, maar ik hou de toertochten in de gaten en probeer binnenkort ergens eens een tragere rit mee te doen op de racefiets.

In verband met het laag zitten op een lowracer: het grootste gedeelte van de woon-werkroute is niet in stadsverkeer, dus op zich zou dit niet zo'n probleem zijn. Waar ik wel over twijfel is de baanvastheid bij regen- en vriesweer van een lage racer (eigenlijk bij eender welke snelle fiets op 2 wielen)

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#5 Bericht door Luc Willaert »

Werk je ook voor het Ministerie van de Vlaamse gemeenschap??

80% is ideaal om halverwege de week 1 dag met de trein te gaan als het te lastig zou zijn.

Baanvastheid is geen enkel probleem, na een tijdje oefenen ben je met een ligger even baanvast als met een bukker.

Luc

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

werk

#6 Bericht door KarelJ »

Ik werk inderdaad voor de Vlaamse overheid, meer bepaald bij de Vlaamse Milieumaatschappij.

Het is inderdaad handig om 1 dag in de week met de trein te kunnen gaan.


Zijn er eigenlijk redelijk snelle ligfietsen met toch enig comfort (vering, goede verlichting, bagagemogelijkheden)? Een beetje een all-round-ligfiets dus.
Ik denk dat comfort belangrijker is voor mij dan snelheid, zolang ik uiteraard wel minimum dezelfde snelheid kan aanhouden (met relatief weinig inspanning) als op mijn racefiets (28 à 30 km/uur kruissnelheid, wat 24 à 25 km/uur gemiddelde snelheid heeft door alle verkeerslichten, kruispunten, spoorwegen, ...) (liefst zou ik uiteraard op de rechte stukken een kruissnelheid van 30 à 35 km/uur kunnen aanhouden)
Ik streef er in eerste instantie naar om in alle weersomstandigheden maximum 2 uur onderweg te zijn.
Als ik er even bij stil sta, dan wil ik eigenlijk een fiets die gemakkelijk accelereert om tot op kruissnelheid te komen, aangezien ik toch nog redelijk veel moet vertragen en dan weer vertrekken (zelfs regelmatig vanuit stilstand).
Ik heb al ondervonden dat de maximumsnelheid van een fiets weinig uitmaakt op mijn rit. De kruissnelheid en de versnelling vanuit lage snelheid daarentegen...

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

optima lynx

#7 Bericht door KarelJ »

Op ligfiets.net staat volgende aanbieding

Optima Lynx met bovenstuur in zeer mooie staat
metallic grijs met Son naafdynamo,9x3 speed triple,shimano deore afgemonteerd,ventisit mat,spiegel,computer,telescopisch verstelbaar klapstuur,vak. bagagerek ,eventueel met nieuwe toptas en banaantassen verkrijgbaar.Conti toptouring banden en aerovelgen.De Ideale fiets voor de kampeerfietsvakantie. Nieuw ;2400 e nu 1000 e

Zou dit een goede fiets zijn voor woon-werkverkeer of is deze fiets daar iets te traag voor?

Aan de moderator(s): ik weet niet of deze toppic hier mag blijven staan of ten dele moet verhuisd worden naar "beginners"?!

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

#8 Bericht door Bozzl »

Luc Willaert schreef:Ook de fietstassen zijn redelijk prijzig en meestal niet volledig waterdicht.
Heb al jaren Ortlieb-tassen en er onlangs twee Ortlieb office-bags bijgekocht: niet goedkoop maar compleet waterdicht!
Nobody's perfec

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#9 Bericht door Steks »

Ik leg zo'n beetje de zelfde afstand af als jou (45km). In het begin dacht ik ook dat ik wel bijna elke dag op de ligger naar het werk zou gaan, maar dat is er niet van gekomen. Niet omdat ik het fysiek niet aan zou kunnen, maar vooral omdat ik het eentonig vond en weer meer ben gaan hardlopen en MTB'en. Als jij woensdag als rustdag neemt en het psychisch op kan brengen om 4 keer per week 100 km te fietsen, dan is het fysiek ook te doen. Alleen moet je er ook tegen kunnen om nat of koud aan te komen in de winter. Zoals je zelf ook al aangeeft zou een velomobiel ideaal zijn voor jou (en ook voor mij), maar met een lowracer is het ook te doen.

Ik zelf heb een baron, ik heb voor de baron gekozen na een aantal lowracers te hebben geprobeerd voornamelijk omdat ik er gelijk een goed gevoel bij had, maar ook omdat er een bagagebak op gezet kan worden, dat is een stuk handiger dan tassen. Qua comfort valt het me reuze mee, klinkerwegen zijn geen plezier, maar wel goed te doen. Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Nazca Feugo, deze heeft achtervering zodat je wat meer comfort heb.

Al met al denk ik dat de afstand wel te doen is, maar je moet het ook echt willen en niet de behoefte hebben nog andere sporten intensief te beoefenen. Ik doe gemiddeld 1:40 over 45 km dus 49 km moet binnen de door jou gestelde 2 uur wel te doen zijn. In het begin is het even wennen aan de andere houding, maar het is zoveel fijner voor je rug en kont dat ligfietsen. Ik zou zeggen verkoop je racefiets en koop een lowracer.

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: optima lynx

#10 Bericht door Bozzl »

KarelJ schreef:Optima Lynx met bovenstuur in zeer mooie staat
metallic grijs met Son naafdynamo,9x3 speed triple,shimano deore afgemonteerd,ventisit mat,spiegel,computer,telescopisch verstelbaar klapstuur,vak. bagagerek ,eventueel met nieuwe toptas en banaantassen verkrijgbaar.Conti toptouring banden en aerovelgen.De Ideale fiets voor de kampeerfietsvakantie. Nieuw ;2400 e nu 1000
Nadine heeft pas een Optima Lynxx en is er heel tevreden van. Ik hou meer van twee grote wielen: stuurt wat minder nerveus als het wat sneller gaat (Ik heb een Nazca Pioneer).
Als ik de fietsen op de fietsendrager zet, valt heel goed het verschil in gewicht op tussen de alu en de stalen fiets.
Nobody's perfec

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#11 Bericht door Steks »

Ik weet niet hoe duur jou racefiets is, maar als hje die ehct weg wilt doen staat er op ligfietsplaza wellicht iets interesants woor je. Zo'n beetje 2/3 van boven staat een blauwe (zelfbouw?) lage racerdie je kan ruilen tegen een racefiets.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

Re: KarelJ

#12 Bericht door wost »

KarelJ schreef: Ik ben reeds bij fietser.be de (tr)ice QNT (trike) voor een kwartiertje gaan proberen. Dit is een toffe fiets, maar trikes zijn tweedehands precies bijna niet te vinden, dus voorlopig denk ik dat ik beter naar een 2-wieler uitkijk, waar ik dan hopelijk in regen- en vriesweer overeind blijf.
Ik zou de QNT sowieso wel graag eens een weekje huren in de winter om eens wat grotere afstanden af te leggen.
Toch even kijken op http://www.ligfietser.nl/verkoop/occasions.html
die doen uitverkoop
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#13 Bericht door KarelJ »

Steks schreef:Ik weet niet hoe duur jou racefiets is, maar als hje die ehct weg wilt doen staat er op ligfietsplaza wellicht iets interesants woor je. Zo'n beetje 2/3 van boven staat een blauwe (zelfbouw?) lage racerdie je kan ruilen tegen een racefiets.
Iedereen nogmaals bedankt voor de respons
Mijn racefiets heeft 699 euro gekost (afgelopen juni) ik hoop er nog 575 euro voor te krijgen (er zit al een nieuwe extra verlichtingsset op een bidonhouder extra) (als er interesse is: model decahtlon sport 3 model 2007 maat 60 -> meer info uiteraard te verkrijgen)

Ik heb die zelfbouw lage racer al op een veilings/verkoopsite zien staan voor 300 euro, dus die ruil is niet echt een optie

Ik ga zaterdag kijken naar die optima lynx waar ik eerder over sprak. De fiets is ongeveer 2 jaar oud, maar heeft nog geen 1000km op de teller, ik heb een detail foto ontvangen van de verkoper en volgens mij is alles nog in perfecte staat. Ik hoop dat de fiets mij ligt, want ik denk dat ik eerder een dergelijke allroundfiets wil dan een echte lage racer.
wost schreef:Toch even kijken op http://www.ligfietser.nl/verkoop/occasions.html
die doen uitverkoop
Bedankt voor de link. Er staan precies wel interessante zaken tussen (de (tr)ice QNT is echt een toffe fiets, maar volgens mij toch niet ideaal om te forensen, meer een fun bike -> volkomen mijn mening uiteraard, de fiets blijft echt wel op mijn wishlist staan)

Ik hou jullie sowieso op de hoogte in verband met de optima lynx, maar ondertussen zijn alle tips uiteraard welkom

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

ligfiets.be

#14 Bericht door KarelJ »

Even een update.

De optima lynx is niet doorgegaan (we hebben onverwachte kosten aan het huis en ik moet dus sowieso eerst m'n racefiets verkocht krijgen voor ik een ligger kan aanschaffen)

Dat geeft mij natuurlijk wel meer tijd om fietsen te testen, zaken op te zoeken, ...

Daarom ben ik gisteren eens langsgeweest bij ligfiets.be
Toen ik daar aan kwam (iets voor 14u), was er juist iemand beginnen testen (ook iemand die wou beginnen ligfietsen, ik heb z'n naam niet gevraagd, misschien wel iemand die hier ook op het forum actiefi is???!)
Ik mocht onmiddellijk aansluiten en telkens van die persoon de fiets overnemen die hij had getest om even te proberen.

We zijn begonnen met een zitfiets en daarna geleidelijk aan iets platter om tot een ligfiets te komen :D

Blijkbaar waren we beiden van het type "opstappen en rijden zonder veel problemen"
Het was wel onmiddellijk een vuurdoop, telkens een paar honderd meter rijden op een 1-vaks baantje met heel veel fietsers, gelukkig wel geen wagens. Ik voelde me terug een klein kind dat zich moest concentreren om halfweg de straat tussen de paaltjes door te rijden (in plaats van er bal op te rijden)

Ik heb allerlei modellen getest (ik weet zelfs niet eens meer welke allemaal), o.a. Nazca Pioneer met onderstuur, een aantal Challenge fietsen met bovenstuur, ...

Ik werd bij ligfiets.be aangeraden om de Challenge Seiran eens een dagje te huren (om m'n woon-werk-traject uit te proberen) en ik moet zeggen dat deze fiets mij op het eerste gezicht wel bevalt (zonder er op gereden te hebben, want het verhuurmodel was momenteel verhuurd)

Ik moet zeggen dat ik zowel bovenstuur als onderstuur leuk rijden vond (op die paar honderd meter), maar mijn voorkeur gaat toch naar bovenstuur (onderstuur vraagt meer lenigheid bij het op/afstappen die ik nooit gehad heb en nooit zal hebben, onderstuur biedt minder mogelijkheden voor fietscomputer, hartslagmeter, ..., onderstuur is volgens mij iets breder dus bij smalle doorgangen moeilijker, onderstuur is volgens mij gevaarlijker bij een val om de handen en de polsen te blesseren), hoewel ik moet zeggen dat die Nazca Pioneer met onderstuur heel tof rijdt en heel mooi afgewerkt is (voor zover ik daar verstand van heb), alleen het zitje vond ik op het eerste gevoel iets minder, maar dat kwam waarschijnlijk door m'n gespannen houding (gecombineerd met een lach op het gezicht :lol: )

Goed, om terug te komen op die Seiran. Wat mij er aan bevalt: 2 dezelfde wielen (makkelijk om maar 1 reserveband te moeten meesleuren), 2 wielen van een courante maat (bij gewone fietsenmaker banden te krijgen in noodgevallen), goede bagagemogelijkheden, volgens mij zal de fiets ook aangenaam sturen (lange fiets), veilig (je zit echt wel hoog), mogelijkheid om een gewoon kinderzitje te monteren op de fiets (lijkt mij echt leuk dat de toekomstige spruit dan boven mijn hoofd uit kan zitten kijken)

Wat misschien een nadeel is: hoger zitten = lagere snelheid (door luchtweerstand), maar ik ben dit nog niet zeker (door grotere wielen en zithouding kan volgens mij al een goede snelheid behaald worden)

Wat denken jullie van de Seiran? iemand met ervaringen? Is er veel verschil met de Seiran SL (hier vind je meer ervaringen over terug, ook hier op dit forum)

Kunnen jullie mij een gelijkaardige fiets aanbevelen? Of raden jullie mij toch eerder een andere fiets aan? (lage racer en velomobiel sluit ik de eerste jaren uit, sorry)

Alvast terug bedankt voor de antwoorden

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#15 Bericht door karien »

awel kmoe zeggen mijn ogen vallen ook op zoiets.. :D
je zit lekker hoog..
zo kunde de bestuurders van autokes groeten..
en zit je even hoog als je samenfietst mee bukker..
maar op de bierroute pakte de michel wel alle zicht af.. :twisted:
wel benieuwd of de autokes ook z'n grote cirkel maken om te passeren zoals nu met mijn hurri..(halflaag)

Plaats reactie