WAW012

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

WAW012

#1 Bericht door Orkaantje » ma 26 sep 2005, 14:44

Eventjes voorstellen, Marc Aerts,50j, wonende te Edegem, werkend bij NMBS, en sinds half augustus fietsend met de WAW012.

De eerste weken enkele afstellingsperikelen, juiste afstand van de trapas, Snelheidsmeter, trapfrequentie en hartslagmeter, sporing en versnellingen. Ook nog enkele problemen met de ruwe binnenzijde van de WAW, met als gevolg kleinen sneetjes in de buitenzijde van mijn beide kuiten. na het zorgvuldig schuren van de binnenzijde geen problemen meer gehad met openliggende kuiten.

Vanwege het warme weer tot nu toe bijna enkel cabrio gereden, steeds het kapje op de snuit mee om de WAW gesloten te kunnen parkeren. Bij frisser weer voldoet de WAW echt aan hetgeen ik er van verwacht. Bij een buitentemperatuur van 13°C na 7 minuten een binnnentempertatuur van 23°C en die blijft dan konstant. Zeer aangenaam om 's morgen (na de nachtshift) in koersbroek en truitje naar huis te fietsen en de bukkers met jassen, mutsen en handschoenen aan te zien voortploeteren.

Gemiddelde snelheid tijdens mijn eerste week woon-werk tripjes, schommelt tussen 22 en 27km/h. De afstand bedraagt 24,8km. Zeer veel verkeerslichten en vrij grote kruispunten. De tijd die ik stilstaand doorbreng schommelt tussen 13 en 22 minuten (zeer slecht voor de gemiddelde snelheid). De eerste 400 km 4X platgereden, nu nieuw velglint en antileklint geplaatst en sindsdien niet meer plat gereden.

Nu totaal aantal gemeten km 687, de eerste twee weken werkte de km-teller niet dus waarschijnlijk een klein beetje meer echte km. Sinds twee weken dashboardverlichting gemonteerd zodat ik ook 's nachts de hartslagmeter kan aflezen. De instelling op de HM is zo dat ik enkel hartslag, trapfrequentie en verlopen tijd kan aflezen. Als ik de snelheid instel heb ik altijd de neiging om te snel te willen fietsen en mijzelf te forceren en op het eind van de rit dit te moeten bekopen.

De WAW ligt op glad wegdek ongeloofelijk goed op de baan, maar bij snel genomen bochten en putten aan de binnenbocht heeft hij de neiging om een wieltje te lichten. De eerste weken kompleet geen last van gehad maar het zelfvertrouwen aan boord van de WAW stijgt zeer snel en de risicos die ik neem even snel.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over het algehele gevoel in de WAW en iedere week fietsen doet mij nieuwe dingen ontdekken.

Verder berichten volgen.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: WAW012

#2 Bericht door eeuwige reiziger » ma 26 sep 2005, 16:54

Orkaantje schreef:Tot nu toe ben ik zeer tevreden over het algehele gevoel in de WAW en iedere week fietsen doet mij nieuwe dingen ontdekken.
Welkom in de vemobielwereld, Marc! "Velomobielen" doet inderdaad aanzetten tot nog meer fietsen. Vroeger reed ik al veel met de bukker, maar soms bekroop me de tegenzin (vooral bij slecht weer: regen, wind, koude). Door over te stappen op de ligfiets begon kilometers vreten een plezier te worden. In juli en augustus heb ik m'n trike intensief gebruikt en algauw kwam ik aan 2.000 kilometer. Sedert begin september mag ik me de gelukkige eigenaar van een Versatile noemen en op het einde van deze maand haal ik zeker 1.000 kilometer. "Velomobielen" is leuk, ontspannend, goed voor de gezondheid, scherpt je conditie aan en geeft je een vrij gevoel.

Volgen er ook nog een paar fotootjes? Hoe is de verlichting bij je WAW geplaatst?
Orkaantje schreef:Gemiddelde snelheid tijdens mijn eerste week woon-werk tripjes, schommelt tussen 22 en 27km/h. De afstand bedraagt 24,8km. Zeer veel verkeerslichten en vrij grote kruispunten. De tijd die ik stilstaand doorbreng schommelt tussen 13 en 22 minuten (zeer slecht voor de gemiddelde snelheid).
Ik dacht dat de tijd waarop je stil staat geen enkele invloed had op de gemiddelde snelheid. Bij mijn weten wordt die snelheid alleen berekend op de gereden tijd. Niet op de rittijd.

Nu moet ik wel zeggen dat je inderdaad veel tijd "verliest" bij die kruispunten en verkeerslichten. Is er echt geen alternatieve route?
Orkaantje schreef:Als ik de snelheid instel heb ik altijd de neiging om te snel te willen fietsen en mijzelf te forceren en op het eind van de rit dit te moeten bekopen.
Alles is een zaak van opbouwen, denk ik zo. Voor mezelf zet ik met de velomobiel een minimumkruissnelheid van 30 km/u voorop. Nu hoef ik niet echt naar het metertje te kijken om dat te weten, daar ik dat immers hoor en "voel" door de naaf die in de Versatile zit. Met de gewone inspanning haal ik die snelheid altijd (nu zijn de weersomstandigheden tot nu toe altijd tamelijk goed geweest, maar ook bij die paar keren tegenwind ging het vlot). Wanneer ik voel dat alles goed meezit, dan durf ik harder gaan. Vorige week ben ik zo op alle mooie stukken 35 km/u aan het rijden geweest, wat, eerlijk gezegd, wel uitzonderlijk was. Ik moet wel toegeven dat ik een deel over jaagpaden en verkeersarme wegen kan rijden, wat bij jou klaarblijkelijk niet echt het geval is. Hoogstwaarschijnlijk zou het met een WAW op mijn traject zelfs nog een stukje sneller gaan.

Na een rit met 30-32 km/u als kruissnelheid durf ik het op het einde dan wel aan om voor de laatste kilometers eens goed door te geven. Heerlijk dampend kom ik dan aan. Het geeft een aangenaam gevoel.

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#3 Bericht door Orkaantje » ma 26 sep 2005, 17:43

Eeuwige bedankt voor de bemoedigende woorden.

Mijn fiets computertje is ingewerkt in mijn hartslagmeter en in tegenstelling tot gewone fietscomp blijft de tijd doorlopen ook bij stilstand. Als ik na 59 minuten 24,8km gedaan heb en de tijd is verstreken van 6h08 naar 7h07 en de computer geeft een gemiddelde snelheid van 25 dan denk ik dat de tijd dat ik stil sta ook meegeteld wordt.

Mijn kruissnelheid verschilt nogal al naargelang het soort training ik doe. Een intervaltraining met max hartslag van 160 geeft een heel andere kruissnelheid als een recuperatietraining met als max hartslag 120.

De topsnelheid die ik tot nu bereikt heb met de WAW op een lichte helling (naar beneden) bedraagt 75,4km/h. Dus ook over de snelheid van de WAW ben ik echt wel tevreden.

Een alternatieve route van thuis (ten zuiden van Antwerpen) naar het werk (ten noorden van Antwerpen) is vrij moeilijk of de omweg is zoveel groter dat het niet echt tijdswinst op levert en na een nacht werken is het om 6 uur in de ochtend niet echt het moment om toeristische ritjes te maken.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#4 Bericht door eeuwige reiziger » ma 26 sep 2005, 17:56

Orkaantje schreef:Mijn fiets computertje is ingewerkt in mijn hartslagmeter en in tegenstelling tot gewone fietscomp blijft de tijd doorlopen ook bij stilstand. Als ik na 59 minuten 24,8km gedaan heb en de tijd is verstreken van 6h08 naar 7h07 en de computer geeft een gemiddelde snelheid van 25 dan denk ik dat de tijd dat ik stil sta ook meegeteld wordt.
Aha, nu begrijp ik je bemerking! Ik heb geen hartslagmeter en vraag me eigenlijk af of dat wel nuttig is. Hou jij daar rekening mee? Ik fiets gewoon, als ik meen dat het niet snel genoeg gaat trap ik nog wat harder en voor de rest luister ik gewoon naar mijn lichaam.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger » ma 26 sep 2005, 17:57

Orkaantje schreef:De topsnelheid die ik tot nu bereikt heb met de WAW op een lichte helling (naar beneden) bedraagt 75,4km/h. Dus ook over de snelheid van de WAW ben ik echt wel tevreden.
Inderdaad, dat ging beslist hard! Zaterdag laatst reed ik dat Edelareberg af, voelde de wind hevig door de haren gaan en keek eventjes naar de km-teller. 69,9 stond er te lezen. Toen besloot ik op de rem te gaan staan, want een klapband aan die snelheid geeft alleen de grootste ellende.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje » ma 26 sep 2005, 18:09

Eeuwige, hartslagmeter, doet ook nuttig werk, zeker in mijn geval gevelt door een infarct begin deze maand, van de specialist mocht ik rijden met meter of stoppen voor een maand. Het rare is dat ik sneller rij dan voor de pech en beter thuis kom. moet wel zeggen voor de korte ritten 10 km. MAAR het blijft een verbetering. Nu of dit voor iedereen wonderen doet kan ik niet zeggen, maar ik heb er al VEEL positiefs over gelezen :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#7 Bericht door Orkaantje » ma 26 sep 2005, 18:23

Eeuwige

Ik rijd reeds 16 jaar met de hartslag meter en voor mij werkt het.

Op 5 mei 2005 ben ik na twee jaar stilstand terug beginnen fietsen. Rusthartslag op dat moment 74, gewicht 90kg. Nu 5 maand later is de rusthartslag gezakt naar 49 en het gewicht naar 80kg, met als gevolg dat de conditie enorm vebeterd is. De website van Polar berekent elke keer dat mijn conditie verbeterd een nieuw trainingsschema waar ik mij vrij strikt aan hou en ik ben tevreden met mijn vooruitgang.

Ik hou wel van cijfertjes en rekenen dus een ondersteuning met metertjes en berekeningen is echt wel iets voor mij, aanvoelen hoe mijn lichaam reageert en zo verbetering krijgen is bij mij niet erg precies en dan loop ik gewoonlijk een aantal dagen met stijve benen of pijnlijke knieën en dat is het mij niet waard.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje » ma 26 sep 2005, 18:29

Nu je het zegt inderdaad die heb ik ook niet meer gehad sinds ik met meter fiets (stijve beentjes he).

Ben nog wel niet met polar trainingsprogramma bezig gewoon omdat ik mijn IR portje nog niet heb en het komt iets te zwaar uit volgens specialist. Maar hij bekijkt of we geen veilig quotiënt kunnen vinden, dan is dat ook bruikbaar moor mij :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#9 Bericht door WFvN » ma 26 sep 2005, 18:49

Orkaantje schreef: De topsnelheid die ik tot nu bereikt heb met de WAW op een lichte helling (naar beneden) bedraagt 75,4km/h. Dus ook over de snelheid van de WAW ben ik echt wel tevreden.
Dat kan harder :twisted: en dat zal je vast ook nog wel eens gaan doen. Als je zo vlot al 75 op de teller weet te krijgen, kan hoger niet lang uitblijven. Dat je met 75 niet aan de max zit, weet ik eigenlijk wel zeker; m'n oude Alleweder heeft me al aan de 78 geholpen. M'n Versatile nét 2/10e minder dan Eeuwige Reiziger: 69,7 km/h. Maar 31 oktober komt een tocht van 105 km met flink wat hellingen. Dan het gas maar eens flink losgooien.

Maar gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Ook ik ben benieuwd naar foto's. De nieuwere WAW's gaan er van buiten steeds beter uitzien. Vanbinnen is er ook nog werk aan de winkel als ik je zo begrijp. Sneetjes in je benen lijkt me onaangenaam.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx » ma 26 sep 2005, 20:31

Marc,

Tof om te lezen dat de WAW je zo goed meevalt. Heb je toevallig al een foto zodat we je scheurijzer ook al eens kunnen bewonderen?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11186
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D » ma 26 sep 2005, 20:43

scheurcarbon zou beter zijn denk ik, ik denk ook dat scheurijzer veel te veel linkt naar koning auto :s
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#12 Bericht door Duckjibepete » ma 26 sep 2005, 20:53

Een WAW in Edegem, Greet moet hem dan zeker al eens tegenkomen. Veel ligfietsers in de buurt tegenwoordig, als die allemaal naar het treffen komen wordt het een groot feest :wink:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

Foto's van de WAW

#13 Bericht door Orkaantje » ma 26 sep 2005, 23:20

Aangezien ik geen fototoestel meer bezit zijn foto's nog niet voor onmiddelijk.

De WAW ziet er ook niet echt goed uit, ik heb het ding zelf gespoten en op de rechtervoorzijde een fout gemaakt, zodat de hele laklaag en grondlaag er terug afpelt. Nu is het nog eventjes wachten tot ik er zeker van ben dat er niets meer afkomt en dan opnieuw beginnen met de spuitwerkzaamheden.

De kleur is RAL1016 of banaangeel, de collega's zijn reeds een tijd op zoek naar een Chiquitasticker in groot formaat, het ding wordt op den depot een sportbanaan genoemd. Enkele andere collega's vinden dat er een enorm grote B op moet komen om nog op de parking van Antwerpen-noord te mogen parkeren.

Scheurijzer of scheurcarbon is denk ik niet echt de juiste benaming, het ding moet dienen om mij warm en droog naar nuttige bestemmingen te brengen en om tegelijkertijd een beetje voor mijn gezondheid te zorgen dus een trap-Rolls lijkt mij een betere benaming. De verwijzing naar de auto (Skoda en geen Rolls) die hij vervangt vind ik niet echt erg want daar dient hij voor.

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#14 Bericht door lieve » di 27 sep 2005, 9:30

het gewoon nen rijdende dildo :wink:

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Foto's van de WAW

#15 Bericht door eeuwige reiziger » di 27 sep 2005, 11:56

Orkaantje schreef:De kleur is RAL1016 of banaangeel, de collega's zijn reeds een tijd op zoek naar een Chiquitasticker in groot formaat, het ding wordt op den depot een sportbanaan genoemd. Enkele andere collega's vinden dat er een enorm grote B op moet komen om nog op de parking van Antwerpen-noord te mogen parkeren.
En bij dat laatste je natuurlijk laten sponseren door de NMBS! :wink: Verbeelding hebben ze wel, die collega's van je!

Hier hebben de collega's mijn Versa ook al allerlei koosnaampjes gegeven: "yellow submarine", "duikboot", "banaan"...

Plaats reactie