jo2p

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Jo2p
Neo Prof
Berichten: 207
Leeftijd: 61
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Woonplaats: Nederland
Contacteer:

Re: jo2p

#196 Berichtdoor Jo2p » ma 03 jul 2017, 19:15

Op 25 mei schreef ik dat ik soms net zo snel was als de trein, dwz 55 minuten uit en thuis, deur-deur. Vandaag kan ik schrijven dat ik sneller was dan met de trein, 54 minuten en 31 seconden. Moet er wel bij aantekenen dat ik een steuntje in de rug had van de wind. Gemiddelde snelheid 28,5 km over een traject van 25,8 km, stad uit en stad in en twee stoplichten waar ik moet wachten. Drie keer getoeterd omdat automobilisten zaten te toeteren, welnu, ik kan ook toeteren :mrgreen: Je wel even snel voorbij gaan om vervolgens 50 meter verder te moeten stoppen omdat zij er niet door kunnen, maar voor mij was er meer dan plaats. Ik heb het ze laten weten.
Flevobike e-Orca 0099, Brompton

Gebruikersavatar
spruitje
General Manager
Berichten: 10362
Leeftijd: 40
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Woonplaats: Erembodegem
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: jo2p

#197 Berichtdoor spruitje » di 04 jul 2017, 6:37

Wacht maar af. Binnen een jaar doe je het zo snel dat de hulpaandrijving overbodig wordt =P~
Vragen over de site, meetoeren, .... info@ligfietsers.be

fcapri
Kopman
Berichten: 718
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: jo2p

#198 Berichtdoor fcapri » di 04 jul 2017, 9:14

Jo2p schreef: Je wel even snel voorbij gaan om vervolgens 50 meter verder te moeten stoppen omdat zij er niet door kunnen, maar voor mij was er meer dan plaats. Ik heb het ze laten weten.


dat kom ik helaas dagelijks tegen op een stuk weg met een verkeersdrempel waar maar 1 auto tegelijk door kan (tegenliggers voorrang). het fietspad echter kan naast de paaltjes en de drempels rijden. op dat stuk vliegen 2-3 autos mij voorbij, dan gaan ze in de remmen en gaan ze uiterst rechts staan omdat er een tegenliggers is. moet ik van 30km/h naar 0 achter hen staan terwijl ik gewoon door kon :x

geef dat een paar maand en je vliegt idd sneller. ik haal nu gemiddeldes van 26km/h bij windstil of lichte tegenwind en +30km/h gemiddeld met wind achter. ik moet stad waregem door om 16h30, heb een 8tal verkeerslichten, paar ronde punten en een hoop straten waar ik voorrang moet geven. ik haal vlot 33-34km/h gemiddeld maar verlies altijd een hoop als ik de stad door moet. ik ben op een punt dat het mij niet meer intresseert en vertrek gewoon 10min vroeger thuis

Jo2p
Neo Prof
Berichten: 207
Leeftijd: 61
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Woonplaats: Nederland
Contacteer:

Re: jo2p

#199 Berichtdoor Jo2p » za 15 jul 2017, 16:16

eeuwige reiziger schreef:
Jo2p schreef:Die van mij dateert van 2010, dus dat zal wel, het is versie twee met het nieuwe logo zoals je op de foto kunt zien. Ik heb nog net de "oude" versie kunnen bestellen, het jaar daarop kregen ze een andere motor mee en de kleur wit was eruit. Ik moet dat dan toch maar eens nog een keer bekijken, in de auto is beter dan er boven op. De achterbank is er zo uit, de voorstoel is even een probleem, blijft het bij vier boutjes uitdraaien?


Ja, en stoel wegnemen. Klaar is kees.

De Orca moest weer even naar Dronten. Vrijdag ochtend wou de ondersteuning voor geen kant terwijl de accu vol was. Dus s'middags de stoelen eruit gehaald. De achterbank was zwaarder dan ik dacht. Je moet voor twee bouten uitnemen. De passagiersstoel was inderdaad vier boutjes en de een of ander niet nader te noemen scheldwoord van een stekker die dus nu naar de knoppen is, mannetje en vrouwtje. Hoe ze bij zo'n idioot steker systeem komen weet ik niet, maar met normaal gereedschap was de steker-contrasteker niet van elkaar te scheiden. Grrr. :evil: Moet dus even naar de garage en als ze daar niet iets normaals hebben wat eenvoudig te ontkoppelen is maak ik zelf wel wat. Zat stekers in de handel die goed koppelen met vergrendeling en die ook weer op een normale manier van elkaar zijn te scheiden. [-o< . Op het dashboard nu een lampje erbij #-o .
Ik had nog een zolderraam afdichting voor als het meer dan bft10 gaat waaien. De afdichting moet vliegende pannen tegenhouden. Deze afdichting nu gebruikt als oprij helling. De Orca past dan inderdaad ruim in de MCV oud model, in de nieuwe met nu klep - is veel lager - gaat het niet, stomste wat ze konden doen bij Dacia. De Orca staat dus weer in Dronten. Ik heb een of ander maf probleem. André is aan het meten, heeft ook wel wat gezien, maar het toont zich vooralsnog niet in de metingen. Dat maakt het allemaal ongrijpbaar. Maar je hebt er wel zo nu en dan last van.
Nu ik weet dat de Orca in een gestripte MCV past moet ik maar eens een en ander wat meer een stevigere vorm geven voor vaker gebruik en ook om bijvoorbeeld de Orca in de MCV mee te nemen naar jullie, kan ik ook eens een rondje meefietsen. Duurt nog wel even, moet nog even nadenken en rekenen hoe ik een stevige oprij goot kan maken voor de overbrugging grond-bovenzijde achterbumper. Overigens is de Orca in lege toestand, dus ook accu eruit, helemaal niet zo zwaar, het viel mij tijdens het laden erg mee. Ik moet wel alles in m'n eentje doen. :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, Brompton

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4952
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: jo2p

#200 Berichtdoor eeuwige reiziger » di 18 jul 2017, 14:59

Jo2p schreef:De Orca moest weer even naar Dronten. Vrijdag ochtend wou de ondersteuning voor geen kant terwijl de accu vol was. Dus s'middags de stoelen eruit gehaald. De achterbank was zwaarder dan ik dacht. Je moet voor twee bouten uitnemen. De passagiersstoel was inderdaad vier boutjes en de een of ander niet nader te noemen scheldwoord van een stekker die dus nu naar de knoppen is, mannetje en vrouwtje. Hoe ze bij zo'n idioot steker systeem komen weet ik niet, maar met normaal gereedschap was de steker-contrasteker niet van elkaar te scheiden. Grrr. :evil:


Vreemd. Heb je het over een stekkersysteem aan de voorstoel? Bij onze Logan is er in ieder geval geen bekabeling aan de passagierszetel. Of heb je er eentje met stoelverwarming?

Best wel jammer dat de ondersteuning toch niet doet wat ze hoort te doen. Schijnbaar blijft de batterij toch wel een zwakke plek bij elektrische fietsen. Hoe doorontwikkeld de motor ook is, bij de accu loopt het meer dan eens fout.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2117
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: jo2p

#201 Berichtdoor CapoJan » di 18 jul 2017, 15:21

Jo2p schreef:Nu ik weet dat de Orca in een gestripte MCV past moet ik maar eens een en ander wat meer een stevigere vorm geven voor vaker gebruik en ook om bijvoorbeeld de Orca in de MCV mee te nemen naar jullie, kan ik ook eens een rondje meefietsen. Duurt nog wel even, moet nog even nadenken en rekenen hoe ik een stevige oprij goot kan maken voor de overbrugging grond-bovenzijde achterbumper. Overigens is de Orca in lege toestand, dus ook accu eruit, helemaal niet zo zwaar, het viel mij tijdens het laden erg mee. Ik moet wel alles in m'n eentje doen. :mrgreen:


In mijn T4 moet die een pak hoger gehesen worden, maar het probleem blijft hetzelfde. Het - nog uit te werken - idee is twee V-vormige alu gootjes gebruiken. De achterkant til je dan op om de Orca in de auto te duwen (of eruit te trekken).
Flevobike E-Orca - Challenge Seiran 24
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4952
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: jo2p

#202 Berichtdoor eeuwige reiziger » di 18 jul 2017, 19:48

CapoJan schreef:In mijn T4 moet die een pak hoger gehesen worden, maar het probleem blijft hetzelfde. Het - nog uit te werken - idee is twee V-vormige alu gootjes gebruiken. De achterkant til je dan op om de Orca in de auto te duwen (of eruit te trekken).


Indertijd ging de Versatile omgekeerd de Dacia in. 'n Groot kussen onder de neus om de 'achtersteven' in de wagen te kunnen hijsen. Daarna de neus opheffen en de velomobiel volledig in de auto induwen. Op die manier stak het achterwiel netjes in het onderstel van de passagierszetel. Om ieder risico op een uitbrekende velomobiel te vermijden klemde ik de velomobiel steeds met twee kussens vast. Eentje vooraan tussen dashboard en achterste van de velomobiel. En het grote kussen tussen neus en achterdeuren van de wagen.

Goed te doen als je alleen was, maar 't ging net iets vlotter met een paar extra handen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

Jo2p
Neo Prof
Berichten: 207
Leeftijd: 61
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Woonplaats: Nederland
Contacteer:

Re: jo2p

#203 Berichtdoor Jo2p » di 18 jul 2017, 21:41

eeuwige reiziger schreef:Vreemd. Heb je het over een stekkersysteem aan de voorstoel? Bij onze Logan is er in ieder geval geen bekabeling aan de passagierszetel. Of heb je er eentje met stoelverwarming?

De veiligheidsgordel zit aan de stoel vast en die heeft een contact met die grote chip onder in het dashboard. Als de gordel niet goed om is gaat er een lampje branden.
eeuwige reiziger schreef:Best wel jammer dat de ondersteuning toch niet doet wat ze hoort te doen. Schijnbaar blijft de batterij toch wel een zwakke plek bij elektrische fietsen. Hoe doorontwikkeld de motor ook is, bij de accu loopt het meer dan eens fout.

De ondersteuning doet wat ze moet doen. Echter de accu had kuren waarop ook het motormanagement reageert. Na het laden tonen alle cellen ongeveer dezelfde spanning. Dus niks aan de hand, maar zodra je daar een duurbelasting op los laat wordt het probleem zichtbaar. Een van de cellen blijkt defect. Dat kan dus in elke batterij of accu gebeuren omdat een duurtest in de fabriek gewoon niet gaat, dat duurt per cel veel te lang. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat de Orca nu met een andere accu wordt geleverd. Ik weet alleen niet of het aantal laad/ontlaad cycli even groot is als bij de huidige accu die ongeveer 2000 keer kan worden geladen/ontladen.
Flevobike e-Orca 0099, Brompton

Jo2p
Neo Prof
Berichten: 207
Leeftijd: 61
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Woonplaats: Nederland
Contacteer:

Re: jo2p

#204 Berichtdoor Jo2p » di 18 jul 2017, 21:51

CapoJan schreef:In mijn T4 moet die een pak hoger gehesen worden, maar het probleem blijft hetzelfde. Het - nog uit te werken - idee is twee V-vormige alu gootjes gebruiken. De achterkant til je dan op om de Orca in de auto te duwen (of eruit te trekken).

Als je de Orca met de neus naar voren de auto kan induwen is dat inderdaad een goede oplossing. Bij een profielhoogte van 40mm mag de maximale hoek van de goot 20 graden zijn. Is het profiel nabij de wielen van de Orca slechts 20mm hoog, dan kan de hoek van de goot 25 graden zijn. Denk eraan dat de maten van de profielen altijd buitenzijde zijn. Dus bij een profiel van 4mm dikte heb je te maken met een totale dikte van 48,3 mm, 40,3 van de band en 2x4 van de zijkanten van het profiel. Dus het profiel moet minimaal 50mm breed zijn. Bij http://www.driehoekberekenen.nl/ kun je de lengte van het profiel uitrekenen. Even de hoogte van de laadvloer tov de straat meten. Je moet drie waarden opgeven, dat kan, de hoogte van de laadvloer, de hoek bij de laadvloer is 90graden en vervolgens kun je de hoek van het aluminium deel opgeven en dat is 20graden. Krijg je automatisch de lengte van de goot.
Flevobike e-Orca 0099, Brompton

Jo2p
Neo Prof
Berichten: 207
Leeftijd: 61
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Woonplaats: Nederland
Contacteer:

Re: jo2p

#205 Berichtdoor Jo2p » di 18 jul 2017, 21:59

eeuwige reiziger schreef:
CapoJan schreef:In mijn T4 moet die een pak hoger gehesen worden, maar het probleem blijft hetzelfde. Het - nog uit te werken - idee is twee V-vormige alu gootjes gebruiken. De achterkant til je dan op om de Orca in de auto te duwen (of eruit te trekken).


Indertijd ging de Versatile omgekeerd de Dacia in. 'n Groot kussen onder de neus om de 'achtersteven' in de wagen te kunnen hijsen. Daarna de neus opheffen en de velomobiel volledig in de auto induwen. Op die manier stak het achterwiel netjes in het onderstel van de passagierszetel. Om ieder risico op een uitbrekende velomobiel te vermijden klemde ik de velomobiel steeds met twee kussens vast. Eentje vooraan tussen dashboard en achterste van de velomobiel. En het grote kussen tussen neus en achterdeuren van de wagen.

Goed te doen als je alleen was, maar 't ging net iets vlotter met een paar extra handen.

Zo heb ik het ook gedaan, alleen geen kussen. Over de hele vloer had ik een foamlaag liggen, dat spul waar ze matjes van maken. Het achterwiel komt op de plek van de passagiersstoel. Daar had ik nog wat materiaal gelegd om het achterwiel te ondersteunen, maar eigenljk lag de Orca op de achterbrug. Wel even goed opletten op de kabels. Er zitten in mijn auto laadringen in de vloer waar je iets aan kan vastsjorren. Beide wielen heb ik met een spanband aan deze ogen vastgezet. Orca stond daarmee stevig vast. De hoogte kon net aan.
Flevobike e-Orca 0099, Brompton

Jo2p
Neo Prof
Berichten: 207
Leeftijd: 61
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Woonplaats: Nederland
Contacteer:

Re: jo2p

#206 Berichtdoor Jo2p » zo 23 jul 2017, 23:52

De Orca staat weer thuis. Afgelopen middag alles weer terug gemeubeld, reserve buitenband, slot, kabel en twee zijtassen, een met gereedschap en plakspullen en de andere met een vouwgarage (om maar in jullie terminologie te blijven :mrgreen: ). Verder nog een kwartiertje zitten stoeien met de gps en de juiste hoek op zo een manier dat en de klep dicht kan en ik met mijn knie het apparaat niet raak en er nog steeds een scherpe bocht genomen kan worden zonder met de knokkels van mijn hand of met de rem het apparaat te bedienen. Het kan allemaal net aan, ik heb een Montana.

Maandag dus weer met de Orca naar het werk. Vandaag proefrondje gereden, het gaat steeds harder, hele stukken 34/35 km/u gereden, maar het was ook maar een rondje van ruim 13 kilometer.

De accu is gerepareerd, er was een celgroep die wel mooie metingen gaf, maar bij belasting het af liet weten. Als het accumanagement een afwijking detecteert van ruimer dan 1 volt tussen de cellen wordt de accu afgesloten ter beveiliging. Dat was dus de reden dat ik vrijdagochtend de ondersteuning niet ingeschakeld kreeg. Ik had dit al vaker meegemaakt, maar we konden de vinger er niet achter krijgen. Dan deed de ondersteuning bij het aanschakelen het de eerste keer niet, bij de tweede keer dan wel. Maar zoals gezegd, afgelopen vrijdag was het definitief niet meer aanschakelen. Volgens André moeten de problemen nu voltooid verleden tijd zijn. Ik ga het meemaken.

Nu nog de auto repareren. Ik heb van André een steker/contrasteker gekregen, schema van hoe dat aan te sluiten is er ook al, alleen het weer werkte niet mee. Als ik naar de garage ga heb je dikke kans dat je een hele kabel voor veel te veel geld moet afnemen plus de nodige tijd om dat weer aan te sluiten. Gewoon de defecte stekker er af knippen en de nieuwe er aan solderen. Bij de auto alleen wel even de minpool van de accu losmaken.
Flevobike e-Orca 0099, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2117
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: jo2p

#207 Berichtdoor CapoJan » ma 24 jul 2017, 8:55

Jo2p schreef:De ondersteuning doet wat ze moet doen. Echter de accu had kuren waarop ook het motormanagement reageert. Na het laden tonen alle cellen ongeveer dezelfde spanning. Dus niks aan de hand, maar zodra je daar een duurbelasting op los laat wordt het probleem zichtbaar. Een van de cellen blijkt defect. Dat kan dus in elke batterij of accu gebeuren omdat een duurtest in de fabriek gewoon niet gaat, dat duurt per cel veel te lang. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat de Orca nu met een andere accu wordt geleverd. Ik weet alleen niet of het aantal laad/ontlaad cycli even groot is als bij de huidige accu die ongeveer 2000 keer kan worden geladen/ontladen.


De voornaamste reden voor de andere accu is dat alles door Flevobike in huis gedaan werd. Zij ontwikkelden de behuizing en lieten die maken, zij assembleerden de accu, met bijhorende elektronica. Ze moesten dus ook zelf instaan voor herstellingen. 'Ze' betekent één persoon: André Vrielink. Dat was dus arbeidsintensief en erg duur. In december liet hij me al weten dat ze uitkeken voor een accu die ze van een ander bedrijf konden betrekken. Dat is een besparing qua tijd en dus kosten; ook garantieclaims konden doorgestuurd worden.
Flevobike E-Orca - Challenge Seiran 24
http://metdefietsonderweg.blogspot.com


Terug naar “Leden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast