Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#61 Bericht door Lex »

bicky schreef:Ik ben 1 keer in 5 jaar op mijn kant gegaan met mijn mango+.
en dat was aan snelheid van 10km/u toen mijn achterwiel niet uit een gootje van 1.5cm wou komen in combinatie met natte natuurstenen.
Ik rijd dus liever iets sneller, die 10km/u is erg gevaarlijk
Tuurlijk da... dat waart ge misschien volledig rond gegaan en terug op uw wielen geland! :evil:

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#62 Bericht door Wim -de roetsende »

Beinsberger E schreef: En toch is een gewaarschuwde persoon er 2 waard als je snapt wat ik bedoel, ik kan niet voor jou beslissen welke omstandigheden gevaarlijk zijn er zijn voorbeelden genoeg te lezen op dit forum waar het fout loopt.
Let wel ik hoop voor jou dat het nooit zo ver komt het kan mij net zo goed gebeuren :wink:
Klopt helemaal. Nogmaals met dit soort snelheden rijden komt echt bijna nooit voor en ik vond dat het op dat moment acceptabel was, maar het is en blijft inderdaad wel een risico.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#63 Bericht door Lex »


Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#64 Bericht door Wim -de roetsende »

Als dit echt waar is, dan is het een goede zaak dat deze man van de weg geplukt is.

Dit zijn nou niet de 'fietsers' die zorgen voor een goede reclame voor de Velomobiel.

Wim -die dit een nepmobiel vindt
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#65 Bericht door Wouter D »

Ligfiets fors 'gepimpt': eigenaar riskeert celstraf

8097350.jpeg
Een expert en de politie testen de maximumsnelheid van de ligfiets (links). - Foto Galicia

STEENOKKERZEEL/KEERBERGEN



De ligfiets die midden vorige maand in beslag genomen werd op de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel blijkt fors 'gepimpt' te zijn door de eigenaar. De man uit Keerbergen plaatste een batterij en computerunit zodat hij - zonder te trappen - snelheden van 85 kilometer per uur haalde. Hij riskeert een celstraf tot zes maanden en een boete van 6.000 euro.


Het waren agenten van de lokale politiezone KASTZE die de fietser midden vorige maand van de weg plukten toen hij met zijn ligfiets tegen 70 kilometer per uur over de busbaan van de Haachtsesteenweg scheurde. De man beweerde op het politiecommissariaat bij hoog en bij laag dat zijn ligfiets reglementair was en dat hij door hevig te trappen de snelheid van 70 kilometer per uur haalde. De agenten konden dat verhaal maar moeilijk geloven, waarop het parket besloot om de ligfiets in beslag te nemen. Twee weken geleden onderwierpen agenten en een expert de driewieler aan een snelheidstest. Onder politiebegeleiding reed de expert met de driewieler op de Haachtsesteenweg in Melsbroek. Daaruit bleek dat de ligfiets snelheden tot 85 per uur kan halen.




Zwaardere batterij

"Het bleek om een gewone ligfiets te gaan met een maximale ondersteuning van de trapbeweging tot 25 kilometer per uur, maar de eigenaar plaatste zelf een zwaardere batterij en een computerunit. Zo kon hij zonder zelf te trappen tot 85 per uur rijden met de ligfiets", zegt Carol Vercarre van het parket Halle-Vilvoorde. "Daardoor beschouwen we de driewieler niet meer als een fiets, maar wel als een motorfiets. Daarom moet het voertuig verzekerd en ingeschreven zijn. Dat was niet het geval, waardoor de eigenaar een gevangenisstraf tot 6 maand en een boete tot 6.000 euro riskeert."

De man moet vermoedelijk begin volgend jaar voor de politierechter verschijnen. De ligfiets blijft voorlopig in beslag genomen. (RDK)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#66 Bericht door pimpampet »

Zonder te trappen. :roll:

1ste velomobiel die openbaar verkocht wordt door de overheid?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#67 Bericht door Wouter D »

In die uitvoering is het ook helemaal geen fiets meer en moet de betrokkene maar de gevolgen dragen van zijn overtreding. Het jammere eraan is wel dat door dit incident de Ligfiets en velomobiel in een slecht daglicht gezet is en de Wet sceptischer zal omgaan met het gegeven.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#68 Bericht door rik »

Van mij moet hij zeker geen medelijden verwachten [-X , de idioot! De meesten onder ons vechten al jaren om de velomobiel beter bekend te maken bij het grote publiek en dan krijg je zoiets :shock: :roll: :(
DF 269
Ice sprint1 26"

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#69 Bericht door pimpampet »

Bekend is hij ondertussen wel, mijn fb berichtenbox loopt ondertussen vol met mensen die het artikel met mij delen.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#70 Bericht door Peter J »

spruitje schreef:In die uitvoering is het ook helemaal geen fiets meer en moet de betrokkene maar de gevolgen dragen van zijn overtreding. Het jammere eraan is wel dat door dit incident de Ligfiets en velomobiel in een slecht daglicht gezet is en de Wet sceptischer zal omgaan met het gegeven.
Helemaal mee eens =D> =D> =D>
Vooral het feit dat de wetgever door zo'n voorval weleens zou kunnen gaan denken aan het aanpassen van de wetgeving maakt mij boos...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#71 Bericht door blackarmor »

in fout net als elke eigenaar die zijn bosch motor chipt . en daardoor zonder kracht te zetten rond 50 kan bollen , daarvan gaan er ook nog een hoop tegen de lamp ( of lantaarnpaal, autoflank en etc ) lopen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#72 Bericht door bicky »

is volgens de huidige wetgeving iedere fiets die ondersteund meer dan 25km/u rijd niet in overtreding?
in de nieuwe voorgestelde wetgeving spreken ze enkel over een middenklasse tot 45km

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#73 Bericht door aiai »

Ach, met die snelheid is hij volgens mij nog steeds minder gevaarlijk voor andere mensen (die niet in een auto zitten) dan een Fiat Panda met dezelfde snelheid. Of zijn remmen en banden daarbij zo veel beter dat het verschil in massa opgeheven wordt? Ik betwijfel het.

Laat onverlet dat de wet is overtreden en dat daar een passende sanctie op hoort te staan.

Maar het verwondert me toch altijd dat 70 rijden met een Range Rover op dezelfde plaats als veiliger wordt ervaren dan met een plastic eierschaal op wielen. Die klap met die Range Rover (of Panda) overleef ik waarschijnlijk niet, van die klap met die eierschaal weet ik het niet.

Of denk ik te lichtzinnig over snelheid en massa?
Nogmaals, ik vindt het ook een bijzonder stomme actie. Dus laat ons blije bijtjes zijn die vriendelijk over de wegen zweven en anderen laten merken dat velomobielen hele fijne dingen zijn ;-)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#74 Bericht door Peter J »

bicky schreef:is volgens de huidige wetgeving iedere fiets die meer dan 25km/u rijd niet in overtreding?
En waar haal je dat nu weer vandaan :?: [-o< [-X
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#75 Bericht door CapoJan »

Peter J schreef:
bicky schreef:is volgens de huidige wetgeving iedere fiets die meer dan 25km/u rijd niet in overtreding?
En waar haal je dat nu weer vandaan :?: [-o< [-X
Ik denk dat Birger bedoelt: iedere fiets die ondersteund sneller dan 25 km/u haalt. Dan klopt het wel, want theoretisch valt die dan onder de bromfietswetgeving, maar voor zover ik weet is het onmogelijk om zo'n speedelec gehomologeerd te krijgen. Dus: illegaal.
Da's dan weer echt iets voor Europa, want in Duitsland kan het wel en daar krijg je de papieren erbij.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie