STRENGE controles op elektrische fietsen
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
In dat geval gaat het niet om controles op elektrische fietsen, maar op accupacks. Dat is een heel andere zaak en dan heb ik er geen probleem mee.
Het is namelijk zo dat de wetgeving op elektrische fietsen niet Europees geregeld is: de regels in België, Nederland en Duitsland zijn bijvoorbeeld verschillend... Pas vanaf 2017 zouden die uniform worden.
Het is namelijk zo dat de wetgeving op elektrische fietsen niet Europees geregeld is: de regels in België, Nederland en Duitsland zijn bijvoorbeeld verschillend... Pas vanaf 2017 zouden die uniform worden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
Er zit aan dat CE label nog een addertje, zeker als het uit china komt. het CE label moet voldoen aan een bepaakd lettertype en afmeting
http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
nu hebben sommige chinese producten een label dat soms heel erg lijkt op dat europese label, al heeft het een heel andere betekenis. nl China Export.
http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
nu hebben sommige chinese producten een label dat soms heel erg lijkt op dat europese label, al heeft het een heel andere betekenis. nl China Export.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
Beroepsmatig heb ik ervaring met lithium batterijen. Ze kunnen effectief oorzaak zijn van de woningbrand. Wie niet overtuigd is moet meer eens googelen naar "lithium battery fire" en afbeeldingen vragen.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
Maakt het dan uit of het om een Li-Ion of LiFePo accu gaat of is het probleem voor beide types gelijklopend ?
Wanneer is de kans dat het fout gaat het grootst, tijdens het laden, tijdens het gebruik of gewoon waar ze
opgeslagen liggen ?
Wanneer is de kans dat het fout gaat het grootst, tijdens het laden, tijdens het gebruik of gewoon waar ze
opgeslagen liggen ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
de grootste kans is dat het tijdens het laden fout gaat.
Als je de batterijen te ver ontlaad help je gewoonweg om zeep
een deftige lader en voltagebeveiliging zijn dus wenselijk
Als je de batterijen te ver ontlaad help je gewoonweg om zeep
een deftige lader en voltagebeveiliging zijn dus wenselijk
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
LiFePo4 is veiliger dan Li-Ion of LiPolymeer. Het zijn vooral deze laatste die in brand vliegen, zowel tijdens laden, tijdens gebruik of zelfs niet in gebruik. Het belangrijk een lader met balancering en overlaadbeveiliging te gebruiken om cellen niet te overladen. Interne kortsluiting kan tot brand leiden bij Li-Ion/LiPolymeer. Bij LiFePO4 valt de spanning dan meestal weg.Peter J schreef:Maakt het dan uit of het om een Li-Ion of LiFePo accu gaat
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
-
- Junior
- Berichten: 54
- Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
- Postcode: 3600
- Fiets: man ICE Sprint 2FS
- Locatie: Genk
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
dus zo'n batterij kan niet in brand vliegen tijdens het bewaren tijdens de winter in de kelder?
En zo'n overlaadeveiliging..kun je die los kopen of moet die in de oplader zelf zitten?
En zo'n overlaadeveiliging..kun je die los kopen of moet die in de oplader zelf zitten?
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
Een overlaadbeveiliging zit in de bijgeleverde lader.bonfire schreef:dus zo'n batterij kan niet in brand vliegen tijdens het bewaren tijdens de winter in de kelder?
En zo'n overlaadeveiliging..kun je die los kopen of moet die in de oplader zelf zitten?
Als je een lithium batterij voor langere periode wil bewaren laad je hem best niet volledig vol. 75% werd volgens mij aangeraden.
in praktijk betekend dit volledig opladen en dan klein toerke mee doen vooralleer weg te bergen
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: STRENGE controles op elektrische fietsen
In een goede lader zit zelfs een ontlaadprogramma en een "opbergprogramma". Dit laatste om zoals Bicky zegt de batterijen in deels ontlade toestand op te bergen.bicky schreef:Een overlaadbeveiliging zit in de bijgeleverde lader.
Als je een lithium batterij voor langere periode wil bewaren laad je hem best niet volledig vol. 75% werd volgens mij aangeraden.
in praktijk betekend dit volledig opladen en dan klein toerke mee doen vooralleer weg te bergen
Voorbeelden van dergelijke laders vind je onder andere bij Bantam (http://bantamtek.com).
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.