Liggend fietsen.....comfortabeler?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#16 Bericht door blackarmor »

die regel van iedereen moet rechts aanhouden mag er van mij eens uitgehaald worden . ( net zoals die dat je achterlangs moet kruisen ,uitgevonden toen er 5 auto's per gemeente waren maar zorgt er nu voor dat ze elkaar constant klem rijden door een gebrek aan verkeersinzicht )
bvb links rijvak op autosnelweg rij links van u baanvak en je creeert een breede veilige strook voor motorijders .
doe dit op 2 vaks banen in centrums en je kan makkelijk filteren met moto en fiets ( met mijne waw kruip ik eigenlijk ook dagelijks tussen zo een files in )

snelheid is iets enorm subjectief imo maar zou in zeer veel gevallen naar beneden mogen .

in verband met het artikel ben ik ook niet helemaa blij mee want het ondersteund veel misvattingen .
en weer geschreven door iemand die nooit op een (lig)fiets heeft gereden
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#17 Bericht door sailor11647 »

blackarmor schreef:die regel van iedereen moet rechts aanhouden mag er van mij eens uitgehaald worden .
ze hebben die er al uitgehaald voor de motorrijders, die mogen nu al meer in het midden rijden
dit is een gevolg van de verschillende wegcodes die we hebben in de wegcode
er zijn groepen die andere regels moeten volgen dan andere
dit maakt het heel onduidelijk

ik probeer mijn kinderen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen
dat ze daarbij niet altijd te horen krijgen wat hun 'rechten' zijn heeft een reden (ik hamer ook op de gevaren van die 'rechten')
ik krijg graag elke dag mijn kinderen terug thuis
jammer genoeg lees je bijna dagelijks over kinderen die 'in hun recht' waren, maar die niet meer thuiskomen

de slechte gewoonten zullen ze wel leren met groter worden, nu moeten ze leren hoe het veilig kan

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#18 Bericht door blackarmor »

hamer dat er bij de mijne ook in
ze moeten u voorang verlenen als ge aan een zebrapad staat (te voet uiteraard ) en als ge van rechts komt .
als ge op u verklaring van een ongeval zet ik heb mijne voorang gepakt kunde er ferm aanhangen voor de moeite .
maar voor somigen is die 1 seconde dat ze vroeger thuis zijn het waard om vele malen per dag het risico te lopen nooit meer thuis te raken :(
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Rich
Supporter
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 2:43
Postcode: 4456cc
Fiets: WAW022
Locatie: Lewedorp
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#19 Bericht door Rich »

KarelJ schreef:Ik vind het persoonlijk geen goed artikel.

Alle vooroordelen worden weer eens bevestigd.

- alle ligfietsen worden over 1 kam geschoren (terwijl het soort ligfiets echt veel uitmaakt voor alle andere punten)
- 40 tot 50 km/u -> dat zijn de uitzonderingen en enkel in goede omstandigheden volgens mij - nu lijkt het weer alsof alle ligfietsers asociaal snel rijden (mensen schatten mijn snelheid op de ligfiets altijd hoger in dan ik werkelijk rij)
Ik kreeg deze week weer de vraag: "Hoe snel rij je met jouw velomobiel? Ik heb gelezen dat je daar 70 km/u mee kan rijden." Een artikel zoals dit hier schept volgens mij verkeerde verwachtingen en bevestigt vooroordelen.
- zichtbaarheid - ligfietsen is veiliger (ervaringsdeskundige) - er wordt veel meer rekening gehouden met een ligfiets dan met eender welk transportmiddel - waar je als ligfietser slecht zichtbaar bent, ben je dat bijna altijd ook als "gewone" fietser (achter haag, geparkeerde wagens, ...)
- achterwaarts zicht: in praktijk op ligfiets veel beter dan op gewone fiets, aangezien op de meeste ligfietsen een spiegel zit en de meeste "gewone" fietsers geen ogen op hun rug hebben. Ook achter mij kijken is voor mij hetzelfde (over linker schouder bijna onmogelijk door een heel slecht linker oog, over rechterschouder op allerlei soorten fietsen goed te doen, maar spiegel is eigenlijk veel veiliger) - hoewel ik zelf op mijn stadsfiets ook geen spiegel heb, zou ik nog eerder voor een verplichte spiegel op elke fiets zijn, dan b.v. voor een helmplicht.
- "Aangezien het moeilijker is zich te hangen in de bochten, is de fietser verplicht wat te vertragen." -> lol :D afdalen/bochten nemen op de door mij reeds bereden ligfietsen is stabieler veiliger naar mijn gevoel
- te snel in stadsverkeer - dat bepaal je volledig zelf, ik heb dat nog nooit als nadeel zien staan bij b.v. artikels over "een racefiets als woonwerkfiets" - op een ligfiets op 3 of meer wielen kan je zelfs aan 1 km/u rijden (oversteken op onoverzichtelijk kruispunt, ...)
- vertrekken - belangrijk: kijken waar je naar toe wilt, kleine versnelling kiezen voor stoppen, voldoende vlot vertrekken - eenmaal gewend aan een ligfiets is het vertrekken (snel of traag) eigenlijk niet echt meer verschillend met andere fietsen

Het enigste wat klopt in het artikel is dat een ligfiets veel comfortabeler (en bijgevolg leuker) is en eigenlijk is dat ook wat ik altijd probeer te benadrukken.
- alle ligfietsen worden over 1 kam geschoren (terwijl het soort ligfiets echt veel uitmaakt voor alle andere punten) ==> helaas het is wat kort door de bocht..

- 40 tot 50 km/u -> dat zijn de uitzonderingen en enkel in goede omstandigheden volgens mij - nu lijkt het weer alsof alle ligfietsers asociaal snel rijden (mensen schatten mijn snelheid op de ligfiets altijd hoger in dan ik werkelijk rij)==> is denk ik ook afhankelijk van je traject mijn snelheid ligt normaal (dus niet om 5:45 's morgens of wanneer ik de nachtdienst gehad heb) tussen de 38 en 42 kilometer per uur waarbij ook 50 niet ongewoon is om op mijn telletje te zien....vaak wel grappig om te zien hoe druk mensen naast me in de auto doende zijn dit mij duidelijk te maken of foto's te maken.
Ben ik een uitzondering ? ik denk beslist niet want zo'n topatleet ben ik niet.

- te snel in stadsverkeer ==> weinig ervaring mee daar ik hier normaal nooit kom met de WAW of M5 wel moet je als ligfietser rekening mee houden dat je verstopt kunt zitten tussen verkeer, begroeiing en dergelijke waardoor je later opgemerkt wordt.

ligfiets een stuk comfortabeler ? jazeker en in het geval van de WAW ook lekker droog en warm in de winter.
Nu ben ik ook veiligheidskundige en lid van de brandweer en moet zeggen dat ook ik wel eens wat naar mijn hoofd geslingert krijg qua opmerkingen... vooral bij de brandweer mag ik deze ontvangen.
Je moet er een vlag op zetten want je wordt niet gezien.......eh je zag me toch ?? ja maar..
Ofwel wat de boer niet kent.. je bent met de velomobiel op open ligger het slechtst zichtbaar aan de voor of achterzijde.
Dat vlaggetje gaat hier niet helpen.
Aan deze zijden heb ik op de WAW grote reflecterende vlakken zitten.
Aan de zijkant is de fietsraket groot genoeg om deze niet te missen...
Bij de brandweer beginnen ze dan weer over hoog gras waar ik achter verdwijn...tja.. op de weg groeit geen gras..en bij het naderen van een kruising moet je waar nemen en niet kijken.
Als ik vervolgens vraag of ze wel eens een konijn uit het hoge gras hebben zien komen dan hebben ze deze ook opeens gezien... deze zijn volgens mij kleiner, hebben geen verlichting of reflecterende strepen. ik hoop dan maar dat jullie ook rekening houden met kleine kinderen die wel net zo groot kunnen zijn.

Tot slot heb ik ook goede verlichting op mijn fiets waardoor ik van mijn collega's op mijn werk al enkele keren de complimenten heb gekregen dat ik zo goed zichtbaar ben met mijn WAW.. grappig hè..

Tja veiligheid is het bewust nemen van een aanvaardbaar risico.
En dat is het dan ook de één ziet beren en tijgers en de ander ziet het wat genuanceerder.
Zoals ik het vaak vergelijk met parashute springen voor de één is dit een zeer gevaarlijke sport terwijl het een veilige sport kan zijn mits je je goede beheersmaatregelen treft.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#20 Bericht door crash-quest-dummy »

sailor11647 schreef: we hebben de test gedaan aan de school van de kinderen
verschillende types auto's aan verschillende snelheden laten voorbijrijden
de meeste mensen schatten de snelheid helemaal verkeerd in
van kleinere autootjes wordt de snelheid wel lager ingeschat dan van grote, maar steeds dachten de mensen met radarogen dat de auto's aan meer dan 40 km/u langskwamen, grotere auto's meer dan 50 km/u
geen een reed sneller dan 30 km/u
- lijkt me dan toch niet zo onoverkomelijk die 30km/h

- toch denken velen dat ik sneller rij dan outomobilisten in de bebouwde kom terwijl mijn fiets veel kleiner is dan een outo. Wat zou daar de logica van zijn ?
Stop Fueling Around

Plaats reactie