ALS: Adaptive Light System
- Bozzl
- Neo Prof
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
- Postcode: 9240
- Fiets: Pioneer
- Locatie: Zele
- Contacteer:
ALS: Adaptive Light System
Omdat ik vorige week twee maal van de weg af gereden ben (ondanks de "kerstboom" op mijn nieuwe trike), wil ik graag lichtjes op mijn spatborden.
Die draaien dan meteen mee in de bochten, net zoals bij een auto (A.L.S.)...
Blijkbaar ben je wettelijk verplicht om twee witte reflectoren op je voorwielen te plaatsen.
Maar ik wil er liever knipperlichten op. Heeft iemand suggesties welke lichtjes ik best monteer? Ze moeten liefst heeeeel lang meegaan.
Die draaien dan meteen mee in de bochten, net zoals bij een auto (A.L.S.)...
Blijkbaar ben je wettelijk verplicht om twee witte reflectoren op je voorwielen te plaatsen.
Maar ik wil er liever knipperlichten op. Heeft iemand suggesties welke lichtjes ik best monteer? Ze moeten liefst heeeeel lang meegaan.
Nobody's perfec
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
op de spatbordbevestiging van je ice kan je prima lichtjes monteren, ik had daar indertijd zelfs mijn ding dong bel op staan
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
Maar of dat gaat helpen is maar de vraag.spruitje schreef:op de spatbordbevestiging van je ice kan je prima lichtjes monteren
Als de bestuurder van de auto niet kijkt of denkt het alleenrecht te hebben mag je verlicht zijn wat je wil.
Vorige zondagmiddag nog hier in Gent, een auto die net voor een kruispunt naast me komt rijden en me dan op het kruispunt de pas afsnijdt om rechts af te slaan. Waarvoor? net om de hoek mocht hij wachten voor rood... maar hij had me wel bijna mee. (wij gingen rechtuit)
Capojan reed achter mij en zag het gebeuren.
En het is niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak (zelfs op een zondagochtend).
Maar lichtjes?
In de Hema heb je van die goedkope die zeer lang meegaan en behoorlijk licht geven.
Anders AXA-sport usb laadbare lampjes, geven fel licht (5 standen: light branden, fel branden, strobe, knipperend, uit).
Als ze bijna leeg zijn gaat er een rood alarm lichtje knipperen aan het knopje (maar dan kan je nog en eind verder), dan sluit je ze aan aan je pc en ze laden weer op.
Als ze opgeladen zijn brand er een blauw lampje aan het knopje.
Ze zijn wel wat duurder, maar ze gaan hier toch al een tijdje mee en blijven het doen (staan hier op de helm).
Ik heb op de buis van de voorwielen (net naast het balhoofd L+R) een reflecterende sticker rondom de buis gekleefd (ook van achteraan zichtbaar).
Als je ECHT ZICHTBAAR wil zijn, koop dan een Vapor Flash jacket van Nike.
Je bent wel een kleine 300 euro kwijt (ik heb zo een),
maar als ze je dan niet gezien hebben reden ze:
1 zonder licht
2 met ogen dicht
3 zonder licht en met de ogen dicht.
Met zo een jasje kan je zowat gaan rijden zonder licht.
In zoverre dat je dan zelf genoeg ziet waar je rijdt (stadsomgeving bvb).
Het voordeel van deze jas is, dat als je je arm uitsteekt om aan te geven dat je gaat afslaan, je arm duidelijk te zien is (als een pijl) in hun koplampen.
- Bozzl
- Neo Prof
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
- Postcode: 9240
- Fiets: Pioneer
- Locatie: Zele
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
Groot gelijk, maar goed, ik probeer toch te voorzien wat ik kan.Maar of dat gaat helpen is maar de vraag.
Als de bestuurder van de auto niet kijkt of denkt het alleenrecht te hebben mag je verlicht zijn wat je wil.
Helaas... amper 3u. Ik rij 's morgens en 's avonds dik 45', da's dus om de dag opladen. Dat is te weinig jus...In de Hema heb je van die goedkope die zeer lang meegaan en behoorlijk licht geven.
Ik kocht me net een fluo-gele softshell jas van Gore (heb je een zonnebril voor nodig ), maar die komt blijkbaar nog niet in de buurt van die Nike jas.Als je ECHT ZICHTBAAR wil zijn, koop dan een Vapor Flash jacket van Nike.
Mocht er nog iemand tips hebben voor een lang-meegaand knipperlicht: graag!
Nobody's perfec
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
Die Axa Sport lampjes gaan lang mee. Enfin, relatief dan. Ik rij anderhalf uur per dag en dat licht staat de helft van de tijd aan. Moet minder dan één keer per week opgeladen worden. Dat is ook makkelijk: geen batterijen wisselen, dus nog ecologisch ook. Aangezien het via usb verloopt: plug ik die dan 's morgens op het werk in de pc.
Of als je het zou kunnen vastmaken op het balhoofd: Fibre Flare knippert ook, maar is over een groot oppervlak verlicht. Daar valt moeilijk naast te kijken. Die gebruik ik als achterlicht op de Alleweder, met twee oplaadbare AAA cellen.
Je zou ook voor bijvoorbeeld de Blackburn Flea 2.0 kunnen kijken. Autonomie zowat 6u (volgens fabrikant). Veel meer licht dan de Axa (40 lux tegenover 6), maar ook prijziger en ik weet niet of die voor het doel geschikter is.
Of als je het zou kunnen vastmaken op het balhoofd: Fibre Flare knippert ook, maar is over een groot oppervlak verlicht. Daar valt moeilijk naast te kijken. Die gebruik ik als achterlicht op de Alleweder, met twee oplaadbare AAA cellen.
Je zou ook voor bijvoorbeeld de Blackburn Flea 2.0 kunnen kijken. Autonomie zowat 6u (volgens fabrikant). Veel meer licht dan de Axa (40 lux tegenover 6), maar ook prijziger en ik weet niet of die voor het doel geschikter is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
De vlek achteraan de liggers ben ik gebukt met de vapor flash aan (foto van Bicky).Bozzl schreef: Ik kocht me net een fluo-gele softshell jas van Gore (heb je een zonnebril voor nodig ), maar die komt blijkbaar nog niet in de buurt van die Nike jas.
Ik dacht dat Bicky nog een andere had van mij, waar naast mij Marksje staat.
Maar vind hem nergens terug.
De lichtjes van de Hema war ik het over had, die gingen toch zowat een winter mee.
Dus meer dan een paar uur. Maar als de batterij leeg was, mocht je het geheel weg gooien.
Want het was versleten, knop deed het meestal bijna niet meer (wat wil je voor een paar euro).
Die Axa is echt wel goed. Gaat meer dan een paar uur mee.
Om te forensen gebruik ik het (knipperend) een half uur per dag
en dan moet ik maar om de 2 weken opladen.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
ik heb 3x superflash in totaal
vroeger altijd op mijn lage racer, iedere dag minimum 1 uur actief. moest ik na de winter vervangen.
dan op mijn flevobike (heb er nooit de batterijn moeten vervangen)
en nu eentje achterop de roets (nog maar 6 uur in donker gereden, zitten geen nieuwe batterijen in)
Geeft veel licht naar mijn mening en gaat heel lang mee op batterijen.
vroeger altijd op mijn lage racer, iedere dag minimum 1 uur actief. moest ik na de winter vervangen.
dan op mijn flevobike (heb er nooit de batterijn moeten vervangen)
en nu eentje achterop de roets (nog maar 6 uur in donker gereden, zitten geen nieuwe batterijen in)
Geeft veel licht naar mijn mening en gaat heel lang mee op batterijen.
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
Met wat grijs haar op je kop zijt ge ook goed gezien in het donker (zie foto hierboven)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Almereweder
- Helper
- Berichten: 417
- Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
- Postcode: 1311RV
- Fiets: Velomobiel.nl Strada
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
Hier wat ideeën voor de doe-het-zelfers onder de Triker verlichters: Mijn Trike Verlichting, hoewel ik van je post begrijp dat je een kant-en-klare oplossing zoekt.
Ik heb op de spatborden van mijn trike een tweetal zelfbouw lampjes gemonteerd met elk twee rode en twee witte 5mm LEDs
Een stukje aluminiumprofiel en wat 5 minuten epoxy vormen de 'behuizing' en deze zit dan met klittenband vast op het spatbord. Zo beschadigt er niets als ik met de verlichting ergengs achter blijf hangen bij het manoeuvreren in de schuur.
De 5MM LEDs geven niet genoeg ligt om je weg te verlichten, maar om gezien te worden zijn ze duidelijk genoeg
De lampjes zijn een aanvulling op mijn normale verlichting.
Voorlicht (3 Watt LED)
Achterlicht (1 Watt LED)
Ik heb op de spatborden van mijn trike een tweetal zelfbouw lampjes gemonteerd met elk twee rode en twee witte 5mm LEDs
Een stukje aluminiumprofiel en wat 5 minuten epoxy vormen de 'behuizing' en deze zit dan met klittenband vast op het spatbord. Zo beschadigt er niets als ik met de verlichting ergengs achter blijf hangen bij het manoeuvreren in de schuur.
De 5MM LEDs geven niet genoeg ligt om je weg te verlichten, maar om gezien te worden zijn ze duidelijk genoeg
De lampjes zijn een aanvulling op mijn normale verlichting.
Voorlicht (3 Watt LED)
Achterlicht (1 Watt LED)
- Bozzl
- Neo Prof
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
- Postcode: 9240
- Fiets: Pioneer
- Locatie: Zele
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
Het zijn deze geworden: http://www.fietsverlichtingstore.be/pro ... 5-led.html
Twee buisjes op mijn spatbord gemonteerd en de lichtjes daar op geklemd.
Als ze mij nu niet zien afkomen, helpt niks meer ...
Twee buisjes op mijn spatbord gemonteerd en de lichtjes daar op geklemd.
Als ze mij nu niet zien afkomen, helpt niks meer ...
Nobody's perfec
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
FOTO's !!!!!Bozzl schreef:Het zijn deze geworden: http://www.fietsverlichtingstore.be/pro ... 5-led.html
Twee buisjes op mijn spatbord gemonteerd en de lichtjes daar op geklemd.
Als ze mij nu niet zien afkomen, helpt niks meer ...
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
...wat mijn dagelijkse waarneming bevestigt nl dat er heel wat automobilisten zijn die gewoon niet kijken; zij willen zo snel mogelijk ter bestemming zijn. Een fietser is in hun visie een vertragend element waar je best zo snel mogelijk voorbij rijdt. Zelfs al hebben ze jou wel gezien, dan nog nemen ze risico's die vooral de zwakkere partij in gevaar brengt. Een extra lichtje helpt niet tegen deze gevallen.Bozzl schreef:Omdat ik vorige week twee maal van de weg af gereden ben (ondanks de "kerstboom" op mijn nieuwe trike),
.
- Bozzl
- Neo Prof
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
- Postcode: 9240
- Fiets: Pioneer
- Locatie: Zele
- Contacteer:
Re: ALS: Adaptive Light System
Bwa, ik merk toch dat sinds ik mijn knipperlichtjes gemonteerd heb, dat tegenliggers vertragen. Gewoon omdat ze geen idee hebben van wat er aan komt.
En dat is meteen een probleem van trikes en ligfietsen: autobestuurders verwachten gewoon zulk een voertuigen niet. We zijn ook te klein in aantal om de perceptie van autobestuurders te wijzigen.
Als de dijkroute terug open is, rij ik iig terug langs daar: een paar km meer, maar veel veiliger en rustiger.
En dat is meteen een probleem van trikes en ligfietsen: autobestuurders verwachten gewoon zulk een voertuigen niet. We zijn ook te klein in aantal om de perceptie van autobestuurders te wijzigen.
Als de dijkroute terug open is, rij ik iig terug langs daar: een paar km meer, maar veel veiliger en rustiger.
Nobody's perfec