waar is de plaats van een trike op de openbare weg ??

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: waar is de plaats van een trike op de openbare weg ??

#16 Bericht door erde »

Als fietser bent U wel een beschermde deelnemer :idea: aan het verkeer,(of hoe zeggen ze dat weer).
Maar dat betekent ook niet alles, in deze materie.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Brugge

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:
Bram Mouton schreef:Ze vergeten wel te vermelden dat u zich met uw rijwiel niet tegenstroom mag begeven in een eenrichtingsstraat, zelfs al is dat voor fietsers toegelaten. Dit zou wel eens onder de aandacht mogen gebracht worden want de vele bakfietsgebruikers die ik hier zie horen het in Keulen donderen....
Niet zo erg: de politie weet het meestal ook niet. Die regel is ook merkwaardig, want de breedte van je rijwiel speelt daarin totaal gaan rol, wel het aantal wielen.

Zoals meestal, is gezond verstand gebruiken wel handig: indien je rijwiel (trike, VM, bakfiets, fiets met fietskar, ...) niet breder is dan een gewone bukker, zie ik (behalve de wegcode) niet direct een probleem. Is hij breder, dan vraag je gewoon om moeilijkheden indien er een tegenligger aankomt.
Ook hangt veel af van de breedte van de straat. Dagelijks rij ik met de velomobiel in hartje Brugge, waarbij ik door de Katelijnestraat moet. 'n Belangrijke invalsstraat: dagelijks rijden er in de spits 's ochtends en 's avonds honderden en honderden fietsers door. In de twee richtingen. Voor de wagens is het evenwel eenrichtingsverkeer.

De breedte van die straat is dermate dat twee wagens met gemak naast elkaar kunnen rijden. Hierdoor kan ik met de Versatile moeite- en zorgeloos tegen stroom rijden. En de politie heeft me al meermaals opgemerkt, maar opmerkingen zijn er nog nooit gekomen.

Afbeelding

Kortom, redelijkheid boven alles. In vele andere, eenrichtingsstraten van Brugge ga ik dat heus niet doen, om de eenvoudige reden dat heel wat van die straatjes ongelooflijk smal zijn en je door de kronkelijke loop nauwelijks een zicht hebt op mogelijke tegenliggers.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: waar is de plaats van een trike op de openbare weg ??

#18 Bericht door svdaele »

Feit is bovendien dat de verkeersborden nogal verwarrend zijn of lijken.
Het bord C11 (een fietsje met een rode rand errond) betekent "verboden toegang voor bestuurders van rijwielen".
Het onderbord M2 (wit bord met datzelfde fietsje dat je vaak onder dat van eenrichtingsstraten vindt) betekent "uitgezonderd fietsers".

Maw: met een trike of velomobiel moet je wel rekening houden met C11, maar geldt M2 niet voor jou, hoewel de tekening van het fietsje dat erop staat precies hetzelfde is. Een gelijkschakeling OF duidelijker onderscheid tussen rijwielen en fietsen in de verkeersborden lijkt me wel handig.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: waar is de plaats van een trike op de openbare weg ??

#19 Bericht door crash-quest-dummy »

een rijwiel kan ook zo'n café-op-de-fiets zijn, en die wil je niet in een smal enkel richtingsstraatje hebben ... in de viet voorziene richting.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: waar is de plaats van een trike op de openbare weg ??

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

svdaele schreef:Feit is bovendien dat de verkeersborden nogal verwarrend zijn of lijken.
Het bord C11 (een fietsje met een rode rand errond) betekent "verboden toegang voor bestuurders van rijwielen".
Het onderbord M2 (wit bord met datzelfde fietsje dat je vaak onder dat van eenrichtingsstraten vindt) betekent "uitgezonderd fietsers".

Maw: met een trike of velomobiel moet je wel rekening houden met C11, maar geldt M2 niet voor jou, hoewel de tekening van het fietsje dat erop staat precies hetzelfde is. Een gelijkschakeling OF duidelijker onderscheid tussen rijwielen en fietsen in de verkeersborden lijkt me wel handig.
Daar heb ik nu nog nooit bij stilgestaan. Heel terecht opgemerkt. Gelijkschakelen lijkt me maar moeilijk, daar bij M2 de breedte van de rijbaan nu eenmaal een doorslaggevend element blijft. Bij C11 kan het om heel andere redenen gaan. Bijvoorbeeld een weg waar enkel autoverkeer is toegelaten. Of een kerkwegel die dermate van aard is dat je er maar moeilijk kan fietsen. Enzovoort.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie