Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#16 Bericht door WAWwer »

rik schreef: wo 22 mei 2019, 15:49
WAWwer schreef: wo 22 mei 2019, 15:45 Ik zie het ABSOLUUT niet zitten om op het fietspad te rijden, ik ben mijn leven nog niet beu.
Toch een beetje veel drama als je het mij vraagt. Zo verschrikkelijk is het nu ook weer niet.
Behalve in bijna verlaten gebieden en in het fietsparadijs Limburg bestaan er geen fietspaden die bruikbaar zijn voor een velomobiel. Ik heb het dan nog niet eens over de kwaliteit van die fietspaden, maar over het zuivere feit dat de onzichtbaarheid enorm vergroot door erop te rijden.
De groep velomobilisten is al zeer klein en dan is nog een groot percentage daarvan die dit als een positieve evolutie zien. Dat is ieders goed recht natuurlijk, maar voor degenen die de weg als natuurlijke habitat beschouwen, is dit een ramp.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#17 Bericht door Beinsberger E »

Ik deel hier de mening van Mark ik rij ook meestal op de fietspaden waaraan we in Limburg geen gebrek hebben alhoewel het nog voor verbetering vatbaar is dus ik zie geen reden om niet met een velomobiel te rijden enkel de snelheid aanpassen aan de omstandigheden :wink:

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#18 Bericht door fcapri »

in de wet staat ook dat: indien er een BERIJDBAAR fietspad is, dan is een fiets verplicht daar te rijden.
ik heb zo een fietspad (2richting) die zo slecht ligt dat ik quasi met 1 wiel op straat moet rijden om er niet de baan af te stuiteren (ligt oneffen en naast een beek).
als ik daar op de baan zou rijden, kan ik toch perfect argumenteren dat het fietspad voor een 78cm brede VM niet veilig is, en naar mijn mening dan niet 'berijdbaar' met mijn 'fiets'.
en als ik op de baan rijd terwijl er een fietspad is, dan heeft dit als reden dat ofwel autos op het fietspad geparkeerd staan, ofwel dat het fietspad niet geschikt is om erop te rijden met mijn VM. en dan heb ik een geldige reden om op straat te rijden. je kan nu natuurlijk wel wat meer ambras hebben met zo een gefrustreede politieman die het gemunt heeft op VM's op de straat.

heb je wel een schoon fietspad, dan heb je nu wel GEEN reden meer om niet op het fietspad te rijden aan +40km/h. met als gevolg dat je in de stad dus altijd vast zit achter trage schoolkinderen, als er zich een verhoogd voetpad rechts van het fietspad ligt en een rij geparkeerde auto links van het fietspad. (levensgevaarlijk voor opengaande deuren).

en voor wie het niet ziet zitten:
Afbeelding

gewoon ervoor zorgen dat je MEER dan 1meter breed bent. aangezien autos 1meter vrije ruimte moet laten met een zwakke weggebruiker, mag je dus perfect 99cm aan je fiets bij monteren. een 22cm uitstekend deel is al voldoende om bij mij 101cm breed te zijn (of 11cm per kant).
een stel uitstekende moto pinkers ofzo :mrgreen:
Afbeelding


volgens mij rammelt de wet langs alle kanten nu, want fietsen moeten maar 1 relfector vooraan en achteraan hebben, en zijn MAX 75cm breed en hebben 2 wielen. de technische bepaling van een fiets spreek dat die VOLLEDIG tegen.
hoe kunnen ze nu iets tot 1meter breed gelijkstellen aan een andere wet die zegt dat een fiets MAX 75cm breed is.
2de punt: tweerichtingfietspaden. een fietspad is 1,5meter breed, als 2VM's van 1meter elkaar moeten kruisen op zo een fietspad, botsen die, of moet 1 van de 2 spookrijder spelen op de rijbaan. dan moet de breedte van zo een fietspad naar 2meter gaan.

echter laat die wet ons nu volgens mij ook toe om naar speed pedelec te gaan? als een 3/4wieler gelijkgesteld wordt aan een fiets (=2wieler), en speed pedelecs zijn voertuigen met 2 wielen die tot 45km/h gaan.
een VM kon nooit speed pedelec worden door zijn 3/4 wielen, dit zou dan ook van de baan zijn
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 22 mei 2019, 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#19 Bericht door Bart86 »

Markske schreef: wo 22 mei 2019, 15:57 Voor mij persoonlijk denk ik dat het niet zozeer een achteruitgang betekent. Meestal gebruik ik wel de fietspaden, en in die omstandigheden dat ik het niet doe kan ik meestal duidelijk aangeven dat het niet veilig is om die te gebruiken (zoals vele opritten in de bebouwde kom, heggen die je compleet verbergen e.d.). Ik denk als je op een rustige, constructieve manier met agenten omgaat, de kans op boetes eerder klein is als ze je staande houden. Op een drukke baan 70 waar de auto's zich achter je ophopen rijd ik zowiezo op het fietspad of indien het fietspad er echt slecht bij ligt ga ik minstens regelmatig aan de kant zodat auto's quasi onmiddellijk door kunnen.

Anderzijds gebruik ik veel stukken oude spoorwegbedding e.d., en daar rijd ik dan vanaf volgende week legaal. Dat vind ik een groot pluspunt, want de kans op vervelende gevolgen als je de tegenpartij verwondt bij een ongeval is qua verzekering misschien toch een probleem nu. Dat ik eenrichtingswegen mag gebruiken is ook handig, al zal ik sommige heel smalle exemplaren evenzeer nog niet gebruiken omwille van veiligheid (je moest maar eens een tractor tegen komen daar...)

Ik denk dus dat als je een beetje gezond verstand gebruikt, het allemaal wel mee zal vallen. Het is allemaal een beetje geven en nemen. Al geef ik toe dat het in stedelijke gebieden vervelender zal zijn dan in het noorden van Limburg ;)
Volledig akkoord!

Ik denk dat de wielrenners die nu op de rijbaan rijden, wanneer het niet mag, ook niet beboet worden. Heb er in ieder geval zelf nog geen boetes voor gegeven.
Als je op de rijbaan rijdt wanneer het heel rustig is of gewoon wanneer de omstandigheden het rechtvaardigen, moet je al pech hebben om hiervoor beboet te worden.

Jammer dat je niet meer de vrije keuze hebt waar je fietst, maar voor mij ook zeker het einde niet (ben ook nog niet begonnen :D ).

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#20 Bericht door rik »

WAWwer schreef: wo 22 mei 2019, 16:05 De groep velomobilisten is al zeer klein en dan is nog een groot percentage daarvan die dit als een positieve evolutie zien. Dat is ieders goed recht natuurlijk, maar voor degenen die de weg als natuurlijke habitat beschouwen, is dit een ramp.
De weg als natuurlijke habitat zien heb ik nooit een goed idee gevonden. Toch niet als er (berijdbare) fietspaden zijn, en zeker niet als het vrijliggende zijn. Maar het is zoals je zegt: ieder zijn mening!
Ik ben het trouwens ook volledig eens met Markske.
DF 269
Ice sprint1 26"

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#21 Bericht door Lex »

Ik heb inmiddels al twéé ongevallen gehad beide op het fietspad. Afgelopen week heb ik nog een fietser uit een zijstraat zien uitkomen en in de tegenrichting het fietspad zien oprijden toen ik tegen 50km/u langs reed over de weg. Dit had ook heel verkeerd kunnen aflopen. Ik denk dat we allemaal wel genoeg verstand hebben om de juiste keuze te maken wanneer we over de openbare weg rijden. Maar de enige veilige uitweg in mijn ogen is je velomobiel breder maken dan 1 meter. Ze gaan je eerder tegen houden als je met +1m over de openbare weg rijdt dan dat je met +1m over het fietspad rijdt.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#22 Bericht door Brechtix »

Dus, bedacht er eentje op een kabinet, lijkt het verstandig om de snelfiets als mobiliteitsmiddel weg te moffelen op de hobbelstrook achter de haag, samen met de zwalpende elfjarige gezellig op anderhalve meter. Het snelheidsverschil bedraagt dan maar 400% ipv. 40% èn ze kunnen mekaar moeilijker missen - dat moét ergens beter zijn voor de maatschappij.

Ik zal maar een voorraad neuzen aanleggen zeker bij Fietser?

Eerst maar eens goed die wet bestuderen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#23 Bericht door Brechtix »

fcapri schreef: wo 22 mei 2019, 19:46 in de wet staat ook dat: indien er een BERIJDBAAR fietspad is, dan is een fiets verplicht daar te rijden.
Zo denk ik er ook over, maar waar staat dat eigenlijk?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#24 Bericht door Helen »

Lex schreef: wo 22 mei 2019, 20:31 Ik heb inmiddels al twéé ongevallen gehad beide op het fietspad.
Nu ik erover denk, de drie (lichte) aanrijdingen die ik heb gehad, waren ook alle drie op het fietspad...
Nog geen aanrijdingen gehad op busstrook, rijbaan, ook niet op 70 km rijbaan. Raar toch hé.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#25 Bericht door Bart86 »

Brechtix schreef: wo 22 mei 2019, 23:45
fcapri schreef: wo 22 mei 2019, 19:46 in de wet staat ook dat: indien er een BERIJDBAAR fietspad is, dan is een fiets verplicht daar te rijden.
Zo denk ik er ook over, maar waar staat dat eigenlijk?
Dit staat in het befaamde artikel 9.1.2.1° (lid 1 & lid 2)
[b schreef:Wegcode - KB 01.12.1975[/b]]
Artikel 9.1.2.1°
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#26 Bericht door Bart86 »

Als we nog wat verder lezen in artikel 9 staat er te lezen bij 9.1.2.3°

Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

Dit geeft toch wat ruimte om hier en daar de rijbaan te volgen. Een hindernis is wederom iets subjectief.
Geen definitie in de Wegcode, dus kunnen we weer taalkundig gaan kijken wat een hindernis is.
Van Dale schreef:Hindernis > iets dat storend werkt; = belemmering.
Sommige zaken van wat Helen en Blackarmor beschrijven kunnen, volgens mijn bescheiden mening, als hindernis gezien worden.
Helen schreef: do 23 mei 2019, 0:07
blackarmor schreef: wo 22 mei 2019, 20:57op de belgische fietspaden is dat gewoonweg gevaarlijk . laat staat met tweerichtingsfietspaden , alle paaltjes en andere zever die ze erop zetten en alle opritten van huizen .
Dan vergeet je nog de hobbelige overgangen bij elke oversteek van een zijstraat.
Soms overweeg ik een fietspad te nemen, maar doe ik het toch maar niet, want 100 m verder kan het alweer overgaan in hobbelige klinkers en een borduur af, goot door, straat over, goot door, borduur op...
En soms neem ik het fietspad wel, en heb er 100 m nadien spijt van. :evil:

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#27 Bericht door rik »

Brechtix schreef: wo 22 mei 2019, 23:30 Dus, bedacht er eentje op een kabinet, lijkt het verstandig om de snelfiets als mobiliteitsmiddel weg te moffelen op de hobbelstrook achter de haag, samen met de zwalpende elfjarige gezellig op anderhalve meter. Het snelheidsverschil bedraagt dan maar 400% ipv. 40% èn ze kunnen mekaar moeilijker missen - dat moét ergens beter zijn voor de maatschappij.
Er staat ook in de verkeerswet dat je ten allen tijde je snelheid dient aan te passen aan de omstandigheden. Als jij dan op volle snelheid langs een (zwalpend!) kind notabene wil rijden, dan vind ik dat misdadig!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#28 Bericht door Bart86 »

fcapri schreef: wo 22 mei 2019, 19:46 echter laat die wet ons nu volgens mij ook toe om naar speed pedelec te gaan? als een 3/4wieler gelijkgesteld wordt aan een fiets (=2wieler), en speed pedelecs zijn voertuigen met 2 wielen die tot 45km/h gaan.
een VM kon nooit speed pedelec worden door zijn 3/4 wielen, dit zou dan ook van de baan zijn
Deze redenering klopt niet.
Definities zijn geldig voor de wetgeving waarin ze staan, of in deze waarin ernaar verwezen wordt.
Volgens de bepalingen van de EU verordening 168/2013 kan een speed pedelec slechts twee wielen hebben.
Dat drie- en vierwielers gelijkgesteld worden met fietsen in de Wegcode veranderd hier niets aan omdat het twee verschillende wetteksten zijn.

Mits homologatie kan je eVM een bromfiets met drie wielen worden, zoals dit in andere Europese landen het geval is.
Hier is niets aan veranderd.

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#29 Bericht door WAWwer »

rik schreef: do 23 mei 2019, 8:11
Brechtix schreef: wo 22 mei 2019, 23:30 Dus, bedacht er eentje op een kabinet, lijkt het verstandig om de snelfiets als mobiliteitsmiddel weg te moffelen op de hobbelstrook achter de haag, samen met de zwalpende elfjarige gezellig op anderhalve meter. Het snelheidsverschil bedraagt dan maar 400% ipv. 40% èn ze kunnen mekaar moeilijker missen - dat moét ergens beter zijn voor de maatschappij.
Er staat ook in de verkeerswet dat je ten allen tijde je snelheid dient aan te passen aan de omstandigheden. Als jij dan op volle snelheid langs een (zwalpend!) kind notabene wil rijden, dan vind ik dat misdadig!
Het gaat hem over het verschil in snelheid. Dat wordt enorm en met een zéér beperkte breedte in bijna alle gevallen. Speedelecs (45km/u) hebben trouwens ook niks te zoeken op de meeste fietspaden. Ik voorspel nog veel zéér zware ongevallen daarmee, terwijl ze op de rijbaan perfect kunnen functioneren.
Als die zwalpende elfjarige plots vanachter één of andere hoek komt, is er geen tijd voor aanpassing of reactie. Als je genoeg fietst, weet je dat op op een fietspad op elk moment om het even welk obstakel kan opduiken.
Als zeer ervaren velomobilist weet ik één ding: De enige veilige plaats is de autoweg. Het fietspad is vroeg of laat om ongelukken vragen. Het aller gevaarlijkste is om voortdurend te switchen tussen de autoweg en het fietspad.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#30 Bericht door rik »

WAWwer schreef: do 23 mei 2019, 13:52 Het gaat hem over het verschil in snelheid.
Inderdaad! Vandaar: snelheid aanpassen aan de omstandigheden!
WAWwer schreef: do 23 mei 2019, 13:52 Ik voorspel nog veel zéér zware ongevallen daarmee, terwijl ze op de rijbaan perfect kunnen functioneren.
Ben ik helemaal niet met je eens. Motorfietsen rijden al lang op het fietspad en daar is tot nu toe nog geen heisa over geweest, waarom dan wel voor speedpedelecs. Let wel: ik ben er ook geen voorstander van, maar momenteel is er geen andere oplossing dan het fietspad en ik zie ook niet snel een oplossing komen. De rijbaan is dat volgens mij zeker niet, dan moet er eerst een mentaliteitswijziging komen bij veel gemotoriseerde bestuurders.
WAWwer schreef: do 23 mei 2019, 13:52 Als die zwalpende elfjarige plots vanachter één of andere hoek komt, is er geen tijd voor aanpassing of reactie. Als je genoeg fietst, weet je dat op op een fietspad op elk moment om het even welk obstakel kan opduiken.
Als zeer ervaren velomobilist weet ik één ding: De enige veilige plaats is de autoweg. Het fietspad is vroeg of laat om ongelukken vragen. Het aller gevaarlijkste is om voortdurend te switchen tussen de autoweg en het fietspad.
Er kan altijd iets onverwacht de baan opkomen maar dat is gelijk voor iedere bestuurder, zowel gemotoriseerd al niet gemotoriseerd. Daarom is anticiperen zo belangrijk. Zelf altijd bewust zijn van de situatie en gepast reageren kan in de meeste gevallen een ongeval vermijden. Ik ben liever 5 minuten later thuis dan helemaal niet! Bovendien is er dikwijls ook wel een alternatief voor de drukste wegen. Dat zal dan wel iets verder zijn, maar wel (veel) rustiger en veiliger.

Ervaring??? Meer dan 13 jaar ligfietsen waarvan 10 jaar velomobiel en tussendoor met een tweewielige ligfiets, momenteel enkel nog beperkt (wegens omstandigheden) met de trike. Meer dan 100.000km, is dat ervaring genoeg?
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie