velomobiel en rijden in de "storm"?

Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Leeftijd: 47
Postcode: 8755
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#16 Berichtdoor eeuwige reiziger » do 12 okt 2017, 19:10

trikelover schreef:ook bij mij is en nog nooit een weerelement die mij tegen heeft gehouden om met de velomobiel te rijden. Zelf niet met de rukwinden van de afgelopen dagen. Het enige wat ik wel doe is bij zo'n weer zal ik bijna nooit op het fietspad rijden maar veel eerder op de rijbaan om zo iets meer plaats te hebben als je opzij word geblazen.

Vorige week donderdag liep ik eerlijk gezegd toch niet echt over van enthousiasme om er met de Mango op uit te gaan. De dag ervoor hadden ze een vrij ruw weer voorspeld. Met enkele pieken en felle rukwinden. Toen ik om zes uur 's ochtends de deur uitging, was Njord volop zijn duivels aan het ontbinden. Dan maar de trike - voor de laatste keer - uitgehaald.

Winderig weer heeft me ook nog nooit thuisgehouden, maar windvlagen brengen soms een vrij vervelend element met zich mee: takken. Sommige boomsoorten zijn nogal gevoelig voor stormwind. De ervaring heeft me geleerd toch vrij voorzichtig te zijn langs het jaagpad dat ik iedere werkdag neem. Zeker in het duister. In het verleden heb ik al meer dan eens ferme knuisten moeten ontwijken en op een enkele keer kwam een neervallende tak net niet op de neus van de velomobiel neer - toen reed ik nog met een Versatile. Een alleweder verdraagt wel een deukje in het alu, maar bij de modernere broertjes in glasvezel en koolstof zijn de gevolgen vaak minder prettig.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Contacteer:

#17 Berichtdoor CapoJan » do 12 okt 2017, 19:32

Daarom staan op de Orca Cyo Premium lampen. Die verlichten een heel eind vooruit (er zijn er nog andere die dat ook doen, maar die passen niet in de Orca), waardoor ik in de winter voldoende zie. Na een storm is dat wel nodig: soms versperren halve (of hele) ontwortelde bomen de weg. Tijdig stilstaan is dan wel aangewezen.
Maar voor de rest houdt een beetje wind me niet tegen. Ook niet windkracht 7 of 8. Da's dan weer het voordeel van een zwaargewicht (ik heb het over de velomobiel, niet over mezelf).
Flevobike E-Orca - Challenge Seiran 24
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

trikelover
catering
Leeftijd: 38
Postcode: 8600
Contacteer:

#18 Berichtdoor trikelover » do 12 okt 2017, 22:09

Eigenlijk laat ik nooit de velomobiel staan voor stormweer al moet ik wel zeggen dat de Milan veel beter rijd tijdens storm dan de Versatile die is zeer wind gevoelig vind ik
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Terug naar “Andere”